Stylové brašny různých barev, které rozhodně nevypadají jako fotobrašny – Manfrotto Stile.
Stále více žádaným faktorem při výběru fotobrašen či fotobatohů se stává jejich nenápadnost. Tento trend je lehce pochopitelný – nejlepší ochrana před nenechavci je nedat znát přítomnost drahé techniky.
Fotografy toužící po stylové, nenápadné, universální a přesto kvalitní brašně vyslyšelo italské Manfrotto. Koncem loňského roku se na trh dostala série brašen Stile, které jsme v redakci měli možnost otestovat.

Série brašen Manfrotto Stile (tři ze sedmi velikostí)
Vybere si každý
Produktová řada Stile je v katalogu výrobce zastoupena celkem jednadvaceti modely, z čehož se v devíti případech jedná o brašny, sedm z nich jsou batohy a zbylých pět modelů představuje větší pouzdra na kompaktní fotoaparáty. Každý z jednadvaceti produktů je navíc nabízen ve třech barevných provedeních: bílém, černém a olivově hnědém. V dnešní článku se podrobněji seznámíme především s největší brašnou, modelem Unica 7. Stranou však nezůstanou ani další, menší zástupci této modelové řady.

Zleva: Stile Unica 7, Bella 5 a Unica 5
Stylově i prakticky
První pohled na kteroukoliv brašnu Stile rozhodně nevypovídá o jejím primární určení – uložení fototechniky. Brašny mají styl, jsou líbivé a nebojím se napsat, že v černém či bílém provedení také reprezentativní. Ovšem ani sebehezčí brašna by byla k ničemu, pokud by nebyla dobře řešena po funkční stránce.

Na první pohled nevypadají jako fotobrašny
Přístup do vnitřní „dvojkomory“ je realizován hned dvěma způsoby. Buď lze odklopit celé víko, jenž na místě drží mohutná kovová spona, nebo, v případě potřeby rychlého vytažení zrcadlovky s objektivem, pomocí voděodelného uzávěru v horní části víka. Uzávěr navíc disponuje dvěma zdrhovadly, tudíž lze otvor do komory „vytvořit“ kdekoliv a o libovolné velikosti. Co do praktičnosti tedy nelze brašnám téměř nic vytknout.

Dva způsoby přístupu do fotokomory u série Unica.
Prostor pro fototechniku
Z mého pohledu se setkáváme s ideálním kompromisem materiálů použitého na vnitřní přepážky a polstrování – není příliš tenký, ale ani příliš mohutný, díky čemu si brašny zachovávají nízkou hmotnost a překvapivě velký vnitřní prostor. Tento fakt podtrhuje skutečnost přítomnosti výše zmíněné „dvojkomory“. Fotokomora brašny Unica 7 pojme bez problému tělo zrcadlovky Canon EOS 5D s gripem a nasazeným 300mm objektivem, plus další dva objektivy či blesk.
Brašny větších rozměru disponují i kapsou pro přenosný počítač.

Tělo Canon EOS 100 s nasazeným objektivem Sigma AF 100-300/F4 EX a dalšíma dvěma objektivy nejsou pro brašnu Unica 7 žádný problém.
Kromě hlavní komory s kapsou pro notebook se dále v přední části brašny nachází víkem a uzávěrem chráněná kapsa na příslušenství, která je velmi dobře členěna drobnými kapsičkami pro baterie, paměťové karty, psací potřeby a doklady či peněženku. Na dokumenty do rozměru A4 je určena kapsa u těla uživatele.
Poslední kapsa je umístěna úplně vespod brašny. Přístup do ní zajišťuje opět klasické zdrhovadlo. Užít ji lze pro menší monopod, pláštěnku či větrovku. Rozhodně ne pro jakoukoliv křehkou techniku – spodní kapsa není nijak polstrována.

Kapsa na dokumenty a přední komora s menšími kapsičkami na drobné příslušenství.
Manfrotto myslelo i na případ, kdy byste potřebovali brašnu využít na něco jiného než fototechniku. Veškeré vnitřní polstrování a přepážky lze z brašen vyjmou a vytvořit tak jednu velkou a prostornou komoru.

Poměrně prostorná kapsa ve spodní části brašen Stile Unica.
Mouchy po italsku
Ani brašny Stile však nezůstaly ušetřeny několika menším chybám. Ač je organizace vnitřního prostoru na první pohled dokonalá, zdání klame. K brašně jsou přibaleny pouze dvě vnitřní přepážky a jejich možnost umístění ve fotokomoře je částečně omezena. Budete-li chtít mít například primárně nasazený teleobjektiv s dvěma dalšíma v záloze, nezbude než jednu z přepážek použít téměř jako „omotávku“ jednoho z objektivů. Přitom by stačilo málo – vložit do brašny navíc jednu kratší a menší přepážku.
Ramenní postrování je bohužel napevno přišito k popruhu. | V brašnách najdete jen dvě přepážky.
Druhou drobnou vadu spatřuji v ramenním popruhu, konkrétně v jeho polstrování. Popruh je široký, pevný a nemá tendenci svévolného prodlužovaní. Jeho ramenní polstrování je však k popruhu napevno přišito, z čehož vyplývá řada nepříjemností. Nutnost změny délky popruhu symetricky na obou koncích, v případě že brašnu nosíte chvíli na levém a chvíli na pravém rameni neustále nastavování a leckomu může takto upevněný polstr znepříjemnit chůzi s brašnou.

Víko brašen Stile chrání mohutná kovová spona.
Na velikosti nezáleží
Jak již jsem zmínil v úvodu článku, série brašen Stile čítá celkem sedm velikostí. V testu jsme měli dvě brašny Unica a jednu menší s označením Bella. Její zpracování je totožné z výše recenzovanou brašnou, jen je o poznání menší. Do jejích útrob se vměstná tělo DSLR s nasazeným objektivem, jeden náhradní objektiv, blesk a do přední kapsy drobné příslušenství.



Menší ze série, brašna Mafrotto Stile Bella 5
Krása a užitek v jednom
Po přibližně měsíčním testování brašen Manfrotto Stile lituji, že ze zdravotních důvodů nemohu brašny nosit dlouhodobě. Řadou Stile se podařilo vystihnout téměř vše, co bych od brašny vyžadoval. Rychlý přístup, elegantní a nenápadný design, prostor pro laptop, organizovaná kapsa pro příslušenství a možnost nosit neustále nasazený teleobjektiv na těle zrcadlovky. Vše pak podtrhuje poměrně příznivá cena, která je u nejvyššího modelu Unica 7 stanovena na 2 200 Kč.