Nosnost jednotlivých součástí stativu – tedy samotných noh a také stativové hlavy – je velmi důležitým údajem, který sice většina renomovaných výrobců uvádí, ovšem v praxi se dva stativy se stejnou nosností mohou do značné míry lišit. Nejvíce se to samozřejmě projeví v reálné nosnosti, která bývá mnohdy nesrovnatelná.
To je jedním z důvodů, proč se dva významná hráči na trhu – Gitzo a Manfrotto – rozhodli nastolit řád. Společně vyvinuli nový způsob měření nosnosti, který by měl být dostatečně transparentní pro snadné rozhodování zákazníků při výběru stativu.
Podobný standardizovaný způsob měření či hodnocení zatím nebyl nikdy vytvořen a je důležitý nejen z pohled výrobců, ale zejména uživatelů. V rámci standardizace jsou zavedeny dva nové pojmy – maximum payload a safety payload – tedy maximální a bezpečná nosnost, které se zásadně liší.
Bezpečná nosnost je definovaná jako maximální zatížení stativu, při kterém je možná bezpečná práce se zařízením bez omezení jeho funkcionalit v čase. Oproti tomu maximální nosnost je čistě maximální nosnost, kterou stativ zvládne před tím, než dojde ke katastrofickému scénáři, respektive dojde k selhání funkčnosti nebo bezpečnosti.
Z pohledu spotřebitele by takovéto značení bylo velmi praktické, zatím se však k nově vytvořenému standardu hlásí pouze zmíněn dvě značky, ostatní výrobci mlčí a je otázkou, zda se také připojí.