Levá a pravá část mozku

16. března 2009
TWEET SDÍLET
Zamysleli jste se někdy nad tím, co v něm probíhá těsně před stisknutím spouště vašeho optického miláčka? Silně subjektivní zamyšlení nad okamžikem zrodu fotky.

Jsem muž a ti, jak říkávají ženy, mají spuštěnu vždy jen jednu polovinu mozku. A on to asi nebude pouze vtip, který si vymyslely militantní feministky. Moje vlastní zkušenost říká, že to tak nějak je. Protože který z nás mužů dokáže bezpečně řídit auto v odpolední špičce, hledat zapadlou utěrku na okna a dětem mimicky přehrávat Alibabu se všemi čtyřiceti loupežníky  to vše najednou? To dokáže jenom žena… a jistě nejen ta moje.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Ekeheiria na Pekingský způsob

Nosím s sebou fotoaparát všude, protože jeden nikdy neví… Když jsem například na houbách, někde v malebném skalním městě, tak se věnuji buď sběračství, nebo fotografování. Nedokážu dělat obojí najednou pořádně. Říkám tomu  nasadit si správné oči. Buď houbaře, nebo fotografa. Má to asi souvislost s tím zmiňovaným využitím hemisfér. Při hledání hub pátrám po konkrétních plodnicích na místech, které mi moje zkušenost označí jako vhodné ke sběru. To je práce pro levou logicky myslící část mozku.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Česká Lípa jarní

Ale při hledání fotografického motivu potřebuji mít zapnutou nejdříve pravou hemisféru. Tu která pracuje s intuicí, fantazií a asociacemi. To, co bude zachyceno na film či čip, musí nejprve postřehnout oči. Mozek – přesněji jeho pravá část, musí tento obraz „zvážit“ a pohrát si s ním. Potlačit racionálno a nechat se unášet volným tokem myšlenek. U mne je to stav podobný poslechu oblíbené hudby. Není v něm nic konkrétního a zároveň mám pocit, že teď  právě teď je ta pravá chvíle, kdy hromy bijí a stávám se součástí něčeho vyššího, co má nějakou souvislost se všehomírem. Tak nějak si představuji pocit rauše. I když nevím, nakolik se to blíží reálné představě, protože jediná droga, které jsem propadl, je ta fotografická. Ale vraťme se k mé pravé hemisféře. Touto částí mozku řeším otázky  JESTLI a PROČ. Ta odpověď nemusí být, ani nebývá přesně definovatelná do slov. Mozek stále funguje v rovině pocitů.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
On nevrátil se z boje

Teprve potom přijde nutnost přepojit mysl na levou hemisféru a začít řešit další důležitou otázku  JAK. To je už problém ryze racionální, u jehož řešení je minimální potřeba fantazie. Tady je nutné logické uvažování, aby na snímku bylo přesně to, co tam mít chceme. Na správném místě, pod vypovídajícím úhlem a bez rušivých či hluchých míst v obrazu.
 
Obě poloviny mozku jsou pro výsledný snímek zapotřebí. Pokud se nezapojí pravá, můžeme získat technicky dokonalý záznam něčeho (krajina či její detail, rostlina, živočich, ulice atd.), snímek, který může dost lidí oslnit svým dokonalým vzhledem a zpracováním, ale trvalejší stopu v naší mysli nezanechá.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Píseň psaná na vodu

A podcenění levé hemisféry při tvorbě učiní naše pocity nečitelnými komukoliv krom nás. Co je platné, když vím, že srnka za tím křovím má krásné oči, když divákovi ukážu jen to křoví a ještě rozmazané a s mizerným světlem.
 
To co tu mnohomluvně popisuji, je záležitost vteřin, často i jejich zlomků, kdy na nějaké definice není čas. Přesto je dobré jednou za čas se zatavit a vyrazit svou myslí kousek proti proudu času… a ptát se proč zrovna TO a právě TAK
 
Ale to mě přivádí k ještě  jedné otázce. Mezi mými přáteli je i mnoho žen, které považuji za  výborné fotografy. Jarmilo, Evo, Míšo, Lojzi, Mirko, Zdeno… Taky používáte při fotografování mozek? A jak?

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
O vymezování


7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika