Letní novinky u Panasonicu – filmová bezzrcadlovka a širočina pro micro 4/3

3. června 2019
TWEET SDÍLET

Nová řada bezzrcadlovek s plnoformátovým snímačem Panasonic Lumix S1 je tu s námi necelý půlrok, nedávno se začaly objevovat spekulace o uvedení dalšího zástupce této řady, který by měl být zaměřen především na filmaře. Uvedení modelu Lumix S1H je plánováno na podzim letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek

Koncem minulého týdne sám výrobce spekulace potvrdil a oznámil vývoj fotoaparátu Lumix S1H, který by měl jako jediný (prozatím) umět záznam v rozlišení 6K při 24 snímcích za sekundu (3:2), případně 5,9 K při 30 sn/s (16:9). Rozšířenější 4K (C4K) pak zvládne při 60 snímcích v 10 bitové kvalitě.

Samozřejmostí u videoaparátu je také vybavení V-Logem/V-Gamutem s dynamickým rozsahem údajně přes 14 EV, který se používá u profesionálních kamer Panasonic Cinema VariCam.

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce pamatuje i na komfort uživatelů, takže ​lze v každém režimu videozáznam natáčet non-stop v garantované optimální teplotě, bez ohledu na vnější podmínky. Což je velmi důležité, neboť některé oceňované (kvůli záznamu) fotoaparáty, mají problémy s rychlým přehříváním.

Světelná širočina pro malé snímače

Ačkoli se aktuálně Panasonic zaměřuje především na plnoformátové bezzrcadlovky Lumix S1, nezahálí ani v nabídce produktů pro formát micro 4/3, se kterým má dlouhodobé zkušenosti. Tentokrát vyrukovali vývojáři se zoomovým objektivem, který má rozsah 10–25 mm při stálé (!) světelnosti F1,7.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Objektiv LEICA DG VARIO-SUMMILUX 10–25 mm / F1,7 ASPH nabídne efektivní rozsah ohnisek 20–50 mm, což v kombinaci se velmi dobrou světelností znamená solidní základ pro streetfoto, reportáž či architekturu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Optická stavba objektivu čítá 17 členů ve 12 skupinách, z nichž jsou tři asférické čočky a čtyři čočky z ED skla s nízkým rozptylem. Clona je složena z 9 lamel, takže je zajištěn kruhový tvar osvětlených oblastí mimo hloubku ostrosti. Filtrový závit má průměr 77 mm.

Výrobce v tomto případě využil také jinou konstrukci, než u starších objektivů, která by měla přinést velmi dobrou barycentrickou stabilitu – při zoomování nedochází k posunu obrazu.

Mechanismus ostření pak eliminuje „dýchání“ při ostření, které je způsobeno mírnou změnou ohniska při změně zaostření. To ocení zejména milovníci pohyblivých záběrů, kdy zmíněné efekty mohou působit rušivě.

Klepněte pro větší obrázek

Samotný objektiv sice není nijak malý, nicméně s přihlédnutím k optickým parametrům je relativně kompaktní. Tělo je navíc utěsněno proti vlhkosti a prachu a bez problémů bude sklo pracovat i při teplotách pod bodem mrazu. Cena ani dostupnost zatím nebyly oznámeny.

Telekonvertory a firmware pro Lumix S1

Společně s objektivem pro micro4/3 oznámil Panasonic také uvedení dvojice telekonvertorů, které jsou však určeny pro plnoformátové bezzrcadlovky Lumix S1. Konkrétně se jedná o telekonvertor 1,4× DMW-STC14 a telekonvertor 2× DMW-STC20.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Oba modely lze použít v kombinaci s objektivem LUMIX S PRO 70-200 mm F4 O.I.S.  V případě použití je tedy možné pracovat s ohniskem až 400 mm. Telekonvertory mají odolné provedení proti prachu a vlhkosti a na trhu by se měly objevit v průběhu letních měsíců.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V průběhu července bude uvolněna nová verze firmwaru pro Lumix S1 s označením DMW-SFU2, která bude placená, avšak nabídne změny a funkce určené především filmařům, konkrétně:

  • ukládání videozáznamů přes HDMI ve standardu 4:2:2 10-bit 4K MOV 60p/50p  
  • funkce V-Log a V-Gamut kompatibilní s řadou Cinema VariCam Look
  • Interní LUT tabulka umožňující přehrávání V-Log během natáčení nebo po něm
  • Funkce WFM (Waveform Monitor) zobrazí úroveň jasů v obraze během natáčení
  • Možnost natáčení zvuku ve vysokém rozlišení ve standardu 48-kHz/24-bit nebo 96-kHz/24-bit ve formátu MOV pomocí XLR mikrofonního adaptéru DMW-XLR1

 

Témata článku: Technika, Objektivy, Bezzrcadlovky, Fotoaparáty, Příslušenství, Panasonic, Digitální fotoaparáty na Heureka.cz


6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software