Leni Riefenstahl, Hitler a černoši

13. července 2004
TWEET SDÍLET
Leni Riefenstahl, Hitler a černoši
Dosáhnout vrcholu ledovce, na kterém stojí jen ti nejvýznačnější fotografové, je velmi obtížný úkol, jenž se podařil jen hrstce nejtalentovanějších a nejschopnějších umělců. Mezi těmito špičkami převažují fotografové mužského pohlaví. Jednou z mála žen, která svou fotografickou kariéru dotáhla velmi daleko,je Němka Leni Riefenstahl. Nahlédnout pod pokličku jejího zajímavého života vám v současné době umožní londýnská výstava.

Cesta Leni Riefenstahl k fotografii vedla po velmi klikatých stezkách. Tato nadaná Němka začínala svoji kariéru jako baletka. Přestože vystupovala ve více než sedmdesáti baletních představeních a vybudovala si na divadle své jméno, náhoda ji zavedla jinam. V roce 1924 si ve svých dvaadvaceti letech poranila koleno a musela se na čas vzdát své profese. Za osudový okamžik považuje Riefenstahl zhlédnutí filmu Hora osudu (1924) od německého režiséra Arnolda Fancka. Byl to právě tento film, který nasměroval její kroky od jeviště k filmovému plátnu. Odhodlaná dívka se v Berlíně s Arnoldem Fanckem seznámila osobně a režisér ji začal obsazovat do svých filmů. Leni k filmování nepřistupovala jen jako pasivní herečka, ale snažila se z tohoto řemesla naučit co nejvíce.

Osudový Hitler
Možná právě zde se počíná okamžik, který jí vypálil na rameno cejch hákového kříže, který si s sebou Riefenstahl nesla až do své smrti. Kromě Arnolda Fancka jí totiž učaroval i jiný Němec – Adolf Hitler. Právě pro něj začala točit ve 30. letech propagandistické filmy. Snad nejproslulejší z nich – Olympia - zpracovává téma olympijských her v Berlíně. Jaký ideál hledala fotografka a režisérka v záběrech z olympiády? Byl to ideál antické harmonie, jak tomu nasvědčují její fotografie starořeckých soch postavených do kontextu s živými atlety, či ideál nacistické propagandy na snímcích sportovců v německých dresech se znakem hákového kříže, a fotografie samotného Hitlera?

Pryč do Afriky
Sama Riefenstahl se od nacismu distancovala, pro mnohé však zůstala již jen Hitlerovou spolupracovnicí. Svého cejchu se snažila zbavit, když odjela do Afriky, kde po patnáct let žila mezi domorodými kmeny a fotografovala obyvatele černého kontinentu. Možná si nevybrala to nejvhodnější téma, protože snímky atletických těl černochů připomněly jejím odpůrcům fotografie atletických těl sportovců. Z těchto fotografií však rozhodně dýchá zajímavá atmosféra. Je z nich poznat, že Leni nefotografovala jen cestopisný dokument, ale prostředí, ve kterém žila.

Klepněte pro větší obrázek
Leni Riefenstahl: Jamila

Témata článku: Kultura, Výstavy

Určitě si přečtěte

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer