LEGENDY: Canon EOS DCS 3 – digitální zázrak z roku 1995

V dřevních dobách digitální fotografie nebyla výjimečná spolupráce více významných značek, které společně stály za mnoha dnes již kultovními modely digitálů. Výsledkem partnerství Kodaku a Canonu byl i model EOS DCS 3.

Rozvoj digitálních zrcadlovek byl koncem minulého století především ve znamení úpravy tehdejších analogových fotoaparátů. Málokterý výrobce měl dostatek prostředků a především zkušeností na to, aby začal s vývojem a výrobou digitální zrcadlovky od začátku.

Klepněte pro větší obrázek

Velkou neznámou totiž byl celý systém zrcadlovek, kdy bylo třeba sladit ostření, možnost měnit objektivy a především zabudovat digitální snímač, který by vše zaznamenával v dostateční kvalitě. Jedním z průkopníků na trhu byla ve své době společnost Kodak – která tak mimo jiné potvrdila svoji pozici inovátora v oblasti fotografie.

Ve spolupráci s největšími výrobci – Canon a Nikon – vzniklo několik modelů, které vycházely z profesionálních kinofilmových přístrojů a místo zadních dvířek, která kryla prostor s kinofilmem, byla umístěna stěna s digitálním snímačem a jednotkou pro ukládání pořízených obrazových dat. Výsledkem sice byla relativně obří digitální zrcadlovka, nicméně její ovládání bylo shodné s kinofilmovým přístrojem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ostatně model Canon EOS DCS 3, který vznikl ve spolupráci Canonu a Kodaku byl tohoto druhu již druhou digitální zrcadlovkou. Na trh byla uvedena v červnu 1995 a pro stavbu byl použit profesionální kinofilmový model Canon EOS 1N.

A co bylo na tomto fotoaparátu natolik výjimečného? Především to bylo celkové pojetí – práce s fotoaparátem byla v podstatě stejná, jako v případě kinofilmového modelu, z něhož digitál vycházel, a to včetně všech funkcí a příslušenství i s objektivy. Celou baterii objektivů s bajonetem EF bylo možné bez problémů nasadit a používat i s digitální verzí fotoaparátu.

Prakticky jediným omezením, respektive změnou, byl fakt, že se obraz zaznamenával na digitální CCD snímač velikosti APS-C, tedy bylo nutné počítat s prodloužením efektivní ohniskové vzdálenosti 1,5×. Na druhou stranu toto prodloužení ohniska jistě ocenili sportovní fotografové, pro něž byly teleobjektivy vždy stěžejním pracovním nástrojem.

První stabilizovaný objektiv

Jedním z teleobjektivů, které se objevily na trhu ve stejném roce (1995) je Canon EF 75–300 mm F4–5,6 II IS USM, který jako první přišel na trh se stabilizací obrazu. Objektiv byl jedním ze tří, které bylo možné v dané době koupit – zbývajícím dvěma však chybělo něco z toho, co tento kousek nabídl.

Klepněte pro větší obrázek

Specifikem totiž byla nejen integrovaná stabilizace obrazu s účinností až 2 EV, ale také použití nového USM motoru, který měl zajistit rychlé, přesné a především tiché ostření. Zvláštní bylo rozhodnutí Canonu integrovat stabilizaci do objektivu s průměrnou světelností, což znamenalo zaměření především na amatérské fotografy. Profesionálové si ve stejné době mohli užívat modelu 70–200 mm F2,8L USM.

Témata článku: Technika, Canon, Objektivy, Kodak, Zrcadlovky

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: kdyby bylo nebe blízko

Fotografie týdne: kdyby bylo nebe blízko

Biblický příběh vypráví o lidech, kteří se smluvili, že si postaví věž, která povede až do nebe. Nebe pro ně nebylo daleko ani vysoko, bylo něčím, čeho je možné dosáhnout.

Michal Černý

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Sociologie se, jako většina společenských věd, nachází v jistém pnutí. Na jedné straně se snaží popsat procesy, jevy, spojení, která ve společnosti můžeme nacházet. Jde vlastně o činnost, která jako by se snažila zjistit si odstup od zkoumané skutečnosti.

Michal Černý

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer