LEGENDY: Canon EOS DCS 3 – digitální zázrak z roku 1995

V dřevních dobách digitální fotografie nebyla výjimečná spolupráce více významných značek, které společně stály za mnoha dnes již kultovními modely digitálů. Výsledkem partnerství Kodaku a Canonu byl i model EOS DCS 3.

Rozvoj digitálních zrcadlovek byl koncem minulého století především ve znamení úpravy tehdejších analogových fotoaparátů. Málokterý výrobce měl dostatek prostředků a především zkušeností na to, aby začal s vývojem a výrobou digitální zrcadlovky od začátku.

Klepněte pro větší obrázek

Velkou neznámou totiž byl celý systém zrcadlovek, kdy bylo třeba sladit ostření, možnost měnit objektivy a především zabudovat digitální snímač, který by vše zaznamenával v dostateční kvalitě. Jedním z průkopníků na trhu byla ve své době společnost Kodak – která tak mimo jiné potvrdila svoji pozici inovátora v oblasti fotografie.

Ve spolupráci s největšími výrobci – Canon a Nikon – vzniklo několik modelů, které vycházely z profesionálních kinofilmových přístrojů a místo zadních dvířek, která kryla prostor s kinofilmem, byla umístěna stěna s digitálním snímačem a jednotkou pro ukládání pořízených obrazových dat. Výsledkem sice byla relativně obří digitální zrcadlovka, nicméně její ovládání bylo shodné s kinofilmovým přístrojem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ostatně model Canon EOS DCS 3, který vznikl ve spolupráci Canonu a Kodaku byl tohoto druhu již druhou digitální zrcadlovkou. Na trh byla uvedena v červnu 1995 a pro stavbu byl použit profesionální kinofilmový model Canon EOS 1N.

A co bylo na tomto fotoaparátu natolik výjimečného? Především to bylo celkové pojetí – práce s fotoaparátem byla v podstatě stejná, jako v případě kinofilmového modelu, z něhož digitál vycházel, a to včetně všech funkcí a příslušenství i s objektivy. Celou baterii objektivů s bajonetem EF bylo možné bez problémů nasadit a používat i s digitální verzí fotoaparátu.

Prakticky jediným omezením, respektive změnou, byl fakt, že se obraz zaznamenával na digitální CCD snímač velikosti APS-C, tedy bylo nutné počítat s prodloužením efektivní ohniskové vzdálenosti 1,5×. Na druhou stranu toto prodloužení ohniska jistě ocenili sportovní fotografové, pro něž byly teleobjektivy vždy stěžejním pracovním nástrojem.

První stabilizovaný objektiv

Jedním z teleobjektivů, které se objevily na trhu ve stejném roce (1995) je Canon EF 75–300 mm F4–5,6 II IS USM, který jako první přišel na trh se stabilizací obrazu. Objektiv byl jedním ze tří, které bylo možné v dané době koupit – zbývajícím dvěma však chybělo něco z toho, co tento kousek nabídl.

Klepněte pro větší obrázek

Specifikem totiž byla nejen integrovaná stabilizace obrazu s účinností až 2 EV, ale také použití nového USM motoru, který měl zajistit rychlé, přesné a především tiché ostření. Zvláštní bylo rozhodnutí Canonu integrovat stabilizaci do objektivu s průměrnou světelností, což znamenalo zaměření především na amatérské fotografy. Profesionálové si ve stejné době mohli užívat modelu 70–200 mm F2,8L USM.

Témata článku: Technika, Objektivy, Canon, Fotoaparáty, Zrcadlovky, Kodak, Digitální fotoaparáty na Heureka.cz


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software