Fotografie se v digitálu ukládají vždy v prostoru RGB, ať už jeho modifikaci sRGB, nebo Adobe RGB. Jestliže chcete při jejich úpravách pracovat v jiném barevném prostoru, než v jakém je uložen obrazový soubor, musíte změnit barevný režim.
Ve Photoshopu se k dalším prostorům dostanete skrz menu Obraz | Režim, v našem případě tedy volíme Barvy Lab. Pro všechny následující úpravy je toto základní krok a už jej nebudeme v textu znovu opakovat, předpokládáme, že již máte do Labu „přepnuto“. Nezapomeňte na to, že po provedení úprav v tomto režimu byste fotografii měli navrátit do původního barevného prostoru, tedy vybrat barvy RGB. Jedině pak můžete zase snímky uložit do formátu JPEG.
Čisto ve fotografiích
Jedna z úprav, která se dá provádět v prostoru Lab, je potlačení barevného šumu. To se provádí pomocí rozostření jednotlivých barevných kanálů. Postupně vyberete kanály a a b a aplikujete na ně rozostření (v našem případě Gaussovské rozostření, menu Filtry | Rozostření | Gaussovské rozostření) s poloměrem podle míry zašumění snímku, většinou v rozsahu dvou až pěti obrazových bodů.
K „odšumení“ stačí rozostřit barevné kanály
Šum v barevném kanále b, před rozostřením (200% náhled) | Šum v barevném kanále b, po rozostření
Rozostření aplikujte na oba barevné kanály
Rozdíl mezi původní (vlevo) a upravenou (vpravo) fotografií, výřezy.
Samozřejmě že při potlačování šumu můžete použít samostatně sofistikovanější program, máte-li jej k dispozici. Tímto postupem se ale zbavíte nejvíce nepříjemného šumu – a sice toho v barevných kanálech.
Pokračování 2 / 2
Převod do černobílé v prostoru Lab
Jestliže na panelu s kanály prostoru Lab vyberete pouze L-světlost, máte v podstatě monochromatický obrázek a po odstranění jednotlivých barevných kanálů a, b získáte černobílou fotografii.
Kanály odstraníte například jejich postupným chycením a přetažením na ikonku odpadkového koše na panelu kanálů (zůstane vám kanál s názvem Alfa 1, což je vlastně původní kanál L-světlost). Abyste potom snímek mohli uložit jako JPEG, musíte nejprve převést barevný režim na Stupně šedi (menu Obraz | Režim) a následně až na Barvy RGB (opět v menu Obraz | Režim).
Odbarvení fotografie pomocí Labu s následným upravením kontrastu
Tento postup převodu na odstíny šedi je sice rychlý a jednoduchý, ale nevyhovuje všem situacím. Takto odbarvené snímky si často žádají další dodatečné tonální úpravy, byť mohou být otázkou několika sekund. Podobně jako prosté odbarvení fotografií je tento postup totiž zcela automatický a bez tvůrčího zásahu.
Příště se podíváme více na čistě barevné úpravy v kanálech a a b.
Některé části textu byly převzaty z článku RGB, nebo CMYK? Lab!, který vyšel v DIGIfotu 4/2010.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně