Lab: Oprava lokální barevnosti

18. května 2012
TWEET SDÍLET
Lab prostor se dá společně s nástroji pro výběr využít i ke snadné korekci špatného vyvážení bílé v částech obrazu.

Jakmile se jednou pustíte do práce v prostoru Lab, naučíte se barevné úpravy provádět jinak, než pouze nástrojem Odstín a sytost nebo Vyvážením barev ve standardním barevném prostoru RGB.

Následující postup ilustruje, jak může vypadat korekce barev při dvou světelných zdrojích s rozdílnou barevnou teplotou.

Klepněte pro větší obrázek
Vstupní snímek

Původní snímek připojujeme v plném rozlišení, pro ty, kteří by si daný postup chtěli zopakovat krok za krokem.

Na naší vstupní fotografii jde vidět, že byla pořízena při dvou různých typech osvětlení – shora svítilo umělé galerijní světlo a zprava se do scény dostávalo barevně chladnější světlo od oken. Přestože osobně mi to v této konkrétní scéně nevadí (kontrast barev je zde příjemný), v čistě produktové fotografii, která by měla věrně zachytit fotografovaný předmět, by takový výsledek nebyl žádoucí. Zvolený snímek je tak ideální pro demonstraci následujícího postupu lokální barevné úpravy.

Nejprve převeďte snímek do prostoru Lab, Obraz | Režim | Barvy Lab.

Klepněte pro větší obrázek
Volba barevného prostoru Lab

Následně vyberte tmavě modré části na fotografii pomocí Rozsahu barev, Výběr | Rozsah barev, jezdcem u Neurčitosti přitom upravte výběr tak, aby obsáhl potřebnou oblast – v našem případem co nejvíce modrého nádechu. V případě nutnosti můžete použít i nástroj Zpřesnit okraje, Výběr | Zpřesnit okraje (Ctrl + Alt + R), k vyladění hran mezi vybranou oblastí a zbytkem snímku.

Klepněte pro větší obrázek
Vytvoření výběru nástrojem Rozsah barev

Protože z minulých postupů, které jsme v minulých týdnech na DIGIareně vydali, již víte, že Lab prostor pracuje odděleně s barvami a světlostí a také to, že kanál b tohoto prostoru tvoří „přechod“ od modré po žlutou, pracovat budeme právě v kanálu b.

Zvolte nástroj Křivky, Obraz | Přizpůsobení | Křivky (Ctrl+M), z roletky kanál vyberte b. Uchopte myší střed křivky a táhněte jím dolů (resp. nahoru, pokud máte přepnuté zobrazení křivek na Světla), tedy k žluté tak, abyste upravili barevné podání dle potřeby.

Klepněte pro větší obrázek
Barevný posun směrem ke žluté

Až budete hotovi, zrušte výběr, menu Výběr | Odznačit (Ctrl+D), převeďte snímek zpět do prostoru RGB, Obraz | Režim | BarvyRGB, a uložte.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Původní a upravená fotografie

Původní článek vyšel v časopise Computer 3/2010.

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola, Adobe Photoshop

Určitě si přečtěte

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

9 Petr Březina

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika
6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Fotografický software
Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký

Karel Horký
Fotoškola
20 nejlepších snímků roku 2020

20 nejlepších snímků roku 2020

11 Petr Březina

Petr Březina
Kultura
V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

Sám Canon jej označuje jako mimořádně ostrý, nejrychlejší širokáč a jeden ze tří základních profi objektivů pro systém EOS RF. Tak jsme se na něj rozhodli podívat podrobněji.

3 Filip Šťastný

Filip Šťastný
ObjektivyCanonTesty