Kupujete fotoaparát? Zásadní jsou dva parametry.

8. prosince 2012
TWEET SDÍLET
Ač se zdá, že prodejce fotoaparátů a kupující mají stejný zájem, nemusí tomu tak být. Výrobci přístrojů se předhání v nesmyslných parametrech.

Parametry, pak prezentují jako výhody, čemuž obchodníci rádi sekundují. Co je tedy podstatné? Výrobci fotoaparátů dobře vědí, na co zákazník slyší a rádi ho ujistí i v omylu. Pracoval jsem dlouho v obchodě, kde nás intenzivně školili.

Závěry byly pro zákazníka neradostné. Mnohokrát opakovanou „pravdu“ (např. pomocí sloganů a reklam) bude zákazník akceptovat. Zákazník koupí to, co chce obchodník prodat atd. Podíváme se na nákup fotoaparátu a odhlédneme při tom od sloganů, reklam i zájmu na prodeji.

Pojďme očistit vlastnosti fotoaparátu od balastu a jít na dřeň. Ať máte tělo fotoaparátu z titanu, 20 režimů měření expozice, 60× zoom nebo hodnotu ISO 25 600, vždy je nejdůležitější velikost snímače a světelnost objektivu. Jednoduše řečeno: čím větší snímač, tím lépe a čím větší světelnost objektivu (menší clonová čísla), tím lépe.

To platí pro zrcadlovky, bezzrcadlovky, kompakty, prostě pro všechny fotoaparáty, dokonce napříč kategoriemi. Teprve pak přijdou na řadu klasické otázky: co chcete fotit, na jaké úrovni, jaký bude výstup atd.

Větší obrazové buňky ve snímači mají lepší zisk využitelného signálu na úkor digitálního šumu a větší dynamický rozsah. Velikost buněk, tedy snímacích prvků, je přímo úměrná velikosti snímače a nepřímo úměrná počtu buněk v něm umístěných. S fyzikálními zákony se nedá nic dělat.

Klepněte pro větší obrázek
Velikosti typických snímačů fotoaparátů. Vzájemným porovnáním vidíte, že rozdíly jejich ploch jsou obrovské

V tomto kontextu je racionální hodnota pixel density (hustota obrazových bodů), vyjadřovaná v megapixelech na čtvereční centimetr. Jednoznačně platí, že menší číslo je lepší. Tyto hodnoty bohužel nikde nevidím.

Klepněte pro větší obrázek
Snímač Canon pro APS-C 18Mpx. Hustota obrazových bodů je 5,47 Mpx/cm²

Na cenovkách nebo základních informacích v e-shopech jsou hlavní údaje počet snímacích prvků (rozlišení snímače) a rozsah zoomu. Podle toho jsou fotoaparáty tříděny a řazeny. Že by to obchodníci uváděli jako odstrašující informaci? Ale tak to je.

V začátcích digitální fotografie bylo rozlišení snímače důležité, protože bylo nedostatečné. Sám jsem koupil jeden z prvních kvalitních 2 Mpx digipřístrojů za 30 000 Kč. Pak byla dlouho špice 6 Mpx. Dnes mají levné kompakty nejčastěji 14 nebo 16 Mpx a na malém snímači to dělá pěknou neplechu.

Klepněte pro větší obrázek
Neoříznutý snímek z uvedeného fotoaparátu, který jsem si koupil v roce 1999. Olympus C-2000Z, rozlišení 2,1 milionů bodů, CCD 1/1,8“, 3× zoom, F2–2,8. Solidní parametry a technicky slušný snímek. Fotil i do formátu TIFF a tisknul jsem z toho také A4 fotografie. Kdyby tam tehdy bylo 16 Mpx a 35× zoom, bylo by to podstatně horší

Používaný výraz rozlišení snímače je dost zavádějící a logicky vyvolává dojem, že více něco rozlišit je lepší. Rozlišení fotoaparátu je hodnota udávající počet snímacích prvků ve snímači fotoaparátu. Třeba 16 Mpx snímač má 4608×3456, tedy asi 16 milionů snímacích prvků a z nich může vzniknout fotografie (neinterpolovaná) zhruba o stejném množství bodů. Tento počet bodů bude mít výsledná fotografie pořízená přístrojem třeba bez objektivu. Pokud budete chtít vykreslit detaily snímku, bude nutný objektiv.

Světelnější je kvalitnější

Zásadním měřítkem kvality objektivu je ostrost, respektive kontrast obrazu jím vytvořený a z toho plynoucí vykreslení detailů. Bez kvalitního vstupu (objektivu) nemůže být dobrého výstupu (fotografie).

Jak poznáte dobrý objektiv při jeho výběru? Podle nejnižšího clonového čísla v celém rozsahu ohniskových vzdáleností. Čím nižší, tím lepší. Světelnější objektiv propustí více světla, které se podílí na vytvoření obrazu na snímači. Jeho optická soustava je také lépe vykompenzována. Obojí je pro snímek naprosto klíčové.

Kromě toho dobrá světelnost objektivu pomáhá i lepší účinnosti pasivního ostření a u zrcadlovek jasnějšímu obrazu v hledáčku.

Je to poněkud matoucí, ale změna o jeden stupeň v číselné řadě clonových hodnot –2;2,8;4;5,6 – znamená, že na snímač dopadá dvojnásobné množství světla. To je gigantický rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek
Monofokální objektiv 50 mm F1,8 ve spojení se snímačem APS-C zrcadlovky dává přesvědčivé výsledky včetně rozostření pozadí. V tomto případě je cena objektivu 4 500.- Kč a těla 15 000.-, což je vzhledem ke kvalitě snímků přijatelné.

Obecně lze říct, že čím je objektiv světelnější, tím je jeho užitná hodnota vyšší. Kvalitní monofokální objektivy s neměnnou ohniskovou vzdáleností jsou absolutní špičkou nejen v podání kresby.

Témata článku: Technika

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

38 Petr Březina

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Po roce byly rozdány ceny EISA, které vyhlašuje sdružení evropských zájmových časopisů. Letošní ročník ještě naléhavěji volá po reflexi periodicity i struktury udělování ocenění. I tentokrát se dostalo na všechny velké fotografické značky, jednotlivé kategorie jsou však definovány stále vágněji.

1 Helena Vyplelová