Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu

7. května 2011
TWEET SDÍLET
Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu
Nastávající týden přinese nejen pověrami opředený pátek třináctého, ale také spoustu zajímavých výstav. Tentokrát se za nimi vydáme i přes hranice hlavního města.

Dá se říct, že nejdůležitější vernisáže jste už prošvihli. Vypadá to, jakoby se všechny galerie domluvily a naplánovaly výstavy na začátek láskyplného období. Dům umění města Brna vsadil na černobílé snímky místního rodáka Rudolfa Štursy. Připomíná jeho celoživotní dílo, která vznikalo průběžně v padesátých až osmdesátých letech během autorových cest po různých kontinentech.

Rudolf Štursa je vnímavým pozorovatelem situací s humornou, poetickou, ale i dramatickou pointou. Jeho snímky reflektují dobový trend, postižení současného života v duchu poezie všedního dne. Fotografie se soustřeďují na námětově širokou škálu lidských vztahů, na situační momentky, portrét a vystihují autentickým svědectvím svou dobu. Výstava začala 4. května a potrvá do 12. června.

Klepněte pro větší obrázek 
Rudolf Štursa: Brilianty, Polsko (1964)

Dalším fotografickým lákadlem jsou České Budějovice a jejich Dům umění. Představí se tam zahraniční autor se svou instalací orosených jablek. Nelekněte se, jedná se o barevné a černobílé snímky Američana Christophera Williamse, pro kterého je „KAPITALISTISCHER REALISMUS?“ vůbec první samostatnou výstavou v zemi bývalého Sovětského bloku. Tato skutečnost má zvláštní význam, neboť – přestože to na první pohled není příliš patrné - rozdělení světa studenou válkou je jedním z klíčových témat autorova díla. Je vepsáno již do názvu Williamsova dlouhodobého projektu „For example: Dix-huit Leçons Sur La Société Industrielle“, jenž odkazuje k tematicky spřízněné knize Raymonda Arona z roku 1963 a vizuálně mu odpovídá Williamsova velká „dvojice studené války“: snímky fotografického aparátu Kiev 88 a kukuřice s kalibračním vzorníkem Kodak.

Zatímco politické dějiny východní Evropy jsou podle Williamse vtěleny do sovětské kopie německého fotoaparátu Hasselblad, která byla po druhé světové válce montována v ukrajinské továrně původně určené pro výrobu zbraní, západ ztělesňuje zdánlivě reklamní fotografie umělohmotného modelu kukuřice. Výstava v Domě umění představí instalaci dvanácti zcela nových barevných i černobílých snímků Christophera Williamse, na nichž se navracejí jeho klíčové náměty fotoaparátů a dalších technických přístrojů, ale objevují se i nová témata přírody. Centrální postavení zaujímá fotografie orosených zralých jablek, což odkazuje k procesu růstu a pádu, ať už tuto křehkou stabilitu přisuzujeme fotografickému obrazu či společnosti. Výstava odstartovala taktéž minulý týden a k vidění je do 12. června.

Klepněte pro větší obrázek
Christopher Williams: Kapitalistischers Realismus

A čím květen překvapil Prahu? Kromě výstav Tona Stana v Galerii Václava Špály a Jiřího Turka v galerii Leica, o nichž jsme informovali již dříve, zveřejnil svou práci další významný český fotograf – Antonín Kratochvíl. Pro své dokumentární černobílé fotografie z okolí Černobylu si vybral výstavní sál Mánes. Snímky mají připomenout 25 let starou tragédii, z jejíchž následků se místní obyvatelé vzpamatovávají dodnes. Záběry z Černobylu nikdy nebyly představeny v České republice v takovéto míře, navíc je doplňují dobové zprávy o tragédii v tehdejším tisku, které o celé situaci informovaly jako o lokální nehodě malého rozsahu. Galerie Mánes pořádá i několik akcí, při kterých se budete moci osobně setkat s Antonínem Kratochvílem. Poslední možnost k návštěvě je 29. května.

Klepněte pro větší obrázek 
Antonín Kratochvíl: Černobyl

Fanouškům alternativnějšího stylu, než je černobílá klasická fotografie, nabídne pátek třináctého zahájení výstavy české umělkyně Sylvy Francové, která představí svůj soubor fotografií a videí, jenž nese kompletní název Diváci. Autorka, která se netají tím, že nejraději fotí své dvě dcery, nás na chvíli přenese do své domácnosti a do dětských let, kde vládnou autentické emoce a prožitky. V Galerii Chodovská na Praze 4 budou snímky viset do poloviny června.

Témata článku: Kultura

Určitě si přečtěte

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika
6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Fotografický software
NiSi míří na trh objektivů pro bezzrcadlovky

NiSi míří na trh objektivů pro bezzrcadlovky

1 Petr Březina

Petr Březina
Objektivy
Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci. S objektivy je to velmi podobné, proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

2 Petr Březina

Petr Březina
Objektivy
Duck After Duck: digitizér filmu s technologií LIDAR si můžete vyrobit sami doma

Duck After Duck: digitizér filmu s technologií LIDAR si můžete vyrobit sami doma

2 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Analogová fotografiePříslušenství