Křivky – skalpel Photoshopu

15. května 2006
TWEET SDÍLET
Křivky – skalpel Photoshopu
Kdo v Photoshopu ovládne dialogové okno Křivky, může jemně upravovat fotografie pomocí „skalpelu“. Photoshop nabízí i jiná dialogová okna pro úpravu obrázků (úrovně, jas a kontrast, práh), ale to už upravujete fotografie pomocí „sekery“. Používat skalpel je samozřejmě složitější než tnout sekerou. Mnozí si svou práci bez dialogového okna Křivky nedovedou představit, jiné totéž okno odpuzuje. Tento článek má za cíl, abyste patřili do první skupiny uživatelů Photoshopu.

Křivka představuje graf y = f(x), který udává pro všechny tóny, které mohou být v obrázku, na jakou jasovou hodnotu y (svislá osa) se transformuje tón, jehož jasová hodnota je před transformací x (vodorovná osa). Transformace celé škály tónů je plynulá. Photoshop vytváří souvislou křivku, která znázorňuje spojitou transformaci tónů, podle tvaru křivky. Pokud posunete např. jeden bod (jednu jasovou hodnotu) na křivce, celá křivka se prohne a přizpůsobí ostatní tóny podle zadané transformace onoho bodu. Ukotvením (zadáním) více bodů na křivku můžete některou její část fixovat a zabránit změně v této části křivky, eventuelně vrátit tuto část křivky na původní hodnoty. Pomocí editace křivky můžete měnit funkci transformace a tím provádět změny v obrázku. Nástroj Křivky poskytuje největší volnost a přesnost při úpravě obrázků, protože může upravovat každou z 256 jasových hodnot. 16bitové obrázky mohou obsahovat 32 767 jasových hodnot. Pokud budete s takovým obrázkem pracovat, Photoshop nabídne stejnou křivku s 256 jasovými hodnotami, ale nastaví každý z oněch 32 676 odstínů v obrázku. Lze si představit místo křivky 256 posuvných jezdců z nichž můžeme libovolných 1 až 14 upravovat (14 proměnných). Nástroj Úrovně má pouze 5 posuvných jezdců, jas a kontrast 2 a práh 1 posuvný jezdec. Křivky nahradí všechny uvedené nástroje a poskytnou mnoho dalších variant úprav fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Dialogové okno Křivky


a: roletová nabídka výběru kanálů
b: gradient výstupních hodnot
c: osa y
d: osa x
e: gradient vstupních hodnot
f: šipky přepínání systémů
g: aktivní bod na křivce se vstupní a výstupní hodnotou 106
h: pasivní bod na křivce
i: krajní (černý) bod křivky
j: krajní (bílý) bod křivky
k: výchozí nastavení křivky
l: mřížka
m: políčko vstupních hodnot
n: políčko výstupních hodnot
o: úprava křivky pomocí bodů
p: křivka pomocí nástroje tužka
q: náhled
r: velikost dialogového okna

s: kapátka nastavení neutrálních tónů
t: volby automatické úpravy
u: automatická úprava
v: vyhlazení křivek kreslených od ruky
w: uložit vytvořenou křivku
x: načíst (aplikovat) uloženou křivku
y: zrušení provedené úpravy, se stisknutou klávesou Alt se mění na „Obnovit“
z: potvrzení úpravy

Zvolte v menu Photoshopu (CS) Obraz | Přizpůsobení |Křivky (nebo Ctrl+M). Hlavní část dialogového okna zobrazuje vztah mezi vstupní a výstupní hodnotou jasu pixelů obrázku. Vodorovná osa x představuje původní jasovou hodnotu příslušných pixelů, svislá osa y jejich hodnotu po úpravě. U obou os je gradient znázorňující graficky škálu tónů. Uprostřed gradientu na ose x jsou šipky, kterými se přepínají dva systémy popisu odstínů. Jeden systém popisuje 0–255 jasových úrovní, tedy množství světla. Druhý systém popisuje 0–100 % množství tiskové barvy. Při úpravě v režimu CMYK Photoshop předpokládá, že budete obrázek tisknout, proto použije procentní stupnici. V režimu RGB Photoshop předpokládá použití obrázku např. na obrazovce, proto automaticky použije stupnici jasových hodnot. Pokud přepnete stupnice, přemění se světlé a tmavé konce gradientu a křivka se otočí o 180°. Množství světla je opakem množství barvy. Při otevření dialogu se zobrazí výchozí nastavení, kde má křivka podobu přímky, která stoupá v úhlu 45°. Neboli vstupní a výstupní hodnoty jsou totožné a jejich vztah je lineární. Pokud si vyberete na vodorovné ose jakoukoli jasovou hodnotu, od ní vedete kolmici ke křivce (v tomto případě přímce) a od křivky vedete vodorovnou přímku vlevo, dostanete se ke svislé ose na stejnou jasovou hodnotu. Taktéž když umístíte na nezměněné křivce kurzorem bod, bude jeho vstupní a výstupní hodnota jasu totožná. Žádný tón ve fotografii se nezměnil. Pokud tvar křivky změníte, bude situace jiná. Vstupní a výstupní jasová hodnota některých (nebo všech) pixelů bude různá. Pokud máte zapnutý náhled, změna se ihned projeví na otevřeném obrázku. Velikost dialogového okna křivky lze přepínat mezi dvěma možnostmi. Přesnější pro jemné vyladění je větší verze. Mřížka mezi oběma osami umožňuje lepší orientaci. Umístěním kurzoru do tohoto prostoru a klepnutím s přidrženou klávesou Alt volíte mezi dvěma různě hustými rastry mřížky.

Témata článku: Fotoškola, Software, Adobe Photoshop

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina