Krátké ohlédnutí za tvorbou Mary Ellen Markové

31. května 2015
TWEET SDÍLET
Mary Ellen Marková zemřela 25. května v New Yorku ve věku 75 let. Odešla doslova uprostřed práce na fotografických projektech a kurzech. Pojďme se krátce ohlédnout za tvorbou této významné fotografky.

Mary Ellen Marková prožila dětství na předměstí Filadelfie, kde již v devíti letech objevila kouzlo fotografie na svých výpravách s krabičkovým fotoaparátem značky Brownie. Svůj výtvarný talent dále prohlubovala na Pensylvánské universitě.

Tam získala nejprve titul bakaláře v oboru malířství a historie umění a o dva roky později (1964) titul magistry v oboru novinářské fotografie. Hned po studiích obdržela stipendium na roční pobyt v Turecku, kde nashromáždila obrazové podklady pro svou první fotografickou knihu Passport (1974).

Klepněte pro větší obrázek
Rodina Dammových ve svém autě, Los Angeles, Kalifornie, USA, 1987

Do širšího povědomí se však její fotografie dostaly až poté, co se Marková přestěhovala do New Yorku, kde se začala plně věnovat povolání fotožurnalisty. Pracovala pro řadu předních amerických i evropských periodik (např. Life, National Geographic, New York Times, Rolling Stone aj.). Na každodenní dokumentární práci velmi těsně navazovala fotografčina osobní tvorba, která byla často jakýmsi hloubkovým ponorem do témat, která aktuálně zpracovávala.

Tímto způsobem vznikly např. obrazové publikace Falkland Road: Prostitutes of Bombay dokumentující život indických prostitutek nebo Untitled 39: Photographs of Mother Teresa’s Missions of Charity in Calcutta.

Klepněte pro větší obrázek
Matka Tereza v domě umírajícího, Kalkata, Indie, 1980

Právě v bouřlivých 70. letech vykrystalizovala hlavní témata, která se měla později prolínat celou fotografčinou tvorbou – lidé na okraji společnosti, osamělí, bez domova, drogově závislí, transvestité, prostitutky, duševně nemocní. Pokud bychom chtěli tvorbu Mary Ellen Markové žánrově zařadit, vystačili bychom se čtyřmi slovy: černobílá humanistická dokumentární fotografie. Černobílá nikoliv svým pojetím, ale volbou černobílého světlocitlivého filmového materiálu, který fotografka upřednostňovala až do své smrti.

 

Mary Ellen Marková: „Odjakživa mne fascinovali duševně nemocní lidé. A podivíni, kteří se ocitli za hranicemi normální společnosti.“

 

Mary Ellen Marková byla známá svým osobním, přátelským přístupem k lidem, kteří se objevili před jejím objektivem. Např. při práci na knize Ward 81 (1979) dokumentující každodenní život nebezpečných duševně nemocných žen strávila šest týdnů na uzavřeném psychiatrickém oddělení ve státní nemocnici v Oregonu.

Vztahy překlenující dokonce několik desetiletí se zrodily z dokumentárního projektu „Streets of the Lost“ (Ulice ztracených), který Marková připravovala pro časopis Life. Na jeho základech později vznikl dokumentární film Streetwise (1984), který natočil fotografčin manžel Martin Bell.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: „Krysa" a Mike se zbraní, vpravo: Tiny v halloweenském kostýmu; obé Seattle, Washington, 1983

Dokument zachycuje životní úděl devíti dospívajících dětí žijících na ulicích Seattlu. Hlavní pozornost je soustředěna na 14letou Erin Blackwellovou, který je nucena živit se prostitucí. Během natáčení filmu pořídila Marková řadu dnes již legendárních fotografií, které později vyšli knižně též pod názvem Streetwise (1988). K většinou tragickým osudům jednotlivých protagonistů se Marková opětovně vracela v pozdější tvorbě. V roce 2013 na Kickstarteru získali s manželem finanční podporu na pokračování Streetwise: Tiny Revisited.

Celý film Streetwise můžete zhlédnout on-line zde:

Během celé své kariéry působila také jako filmová fotografka. Na snímcích zachytila zákulisí práce slavných režisérů a herců a shromáždila je v knize Seen Behind the Scene. Najdeme zde záběry z natáčení slavných filmů jako Satyricon (1969) Frederica Felliniho, Hlava 22 Mika Nicholse, Apokalypsa F. F. Coppoly (1979) aj., přičemž na fotografiích se mihnou takové hvězdy jako Catherine Deneuve, Jack Nicholson nebo Johnny Depp.

Klepněte pro větší obrázek
Armanda se sestřenicí Amy,Valdese, Severní Karolina, USA, 1990

V 90. letech se Mary Ellen Marková věnovala také módní a reklamní fotografii (fotila kampaně např. pro Heineken). Za svůj život získala řadu prestižních ocenění. Minulý rok obdržela cenu Za celoživotní dílo od muzea fotografie George Eastman House.

Autorčiny fotografie si můžete prohlédnout na jejích webových stránkách a na facebooku .

[Autorkou všech fotografií v článku je Mary Ellen Marková, snímky byly převzaty z webu www.pbs.org.]

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

52 Adam Kos

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina