Kouzla ve Photoshopu: Umíte udělat dobrou černobílou fotku?

4. srpna 2011
TWEET SDÍLET
Základní převod do fotografie do „černobílé“ by měl zvládnout každý uživatel počítače. Pokud pracujete s Photoshopem, měli byste si osvojit i pokročilejší formy tohoto procesu.

Když spouštíte Adobe Photoshop, měli byste mít na paměti, že hodláte usednout za volant pomyslného Ferrari a nikoliv jen do běžné Fabie, kterou si dokáže ochočit každý. Ano, i zde můžete základní úpravy fotek zvládnout jednoduchými postupy stejně jako v bezplatných a levných softwarových nástrojích. V tomhle kokpitu se však očekávají výsledky, kterých nikdy nedosáhnete stiskem jednoho tlačítka automaticky. Jestli chcete, aby vaše fotky vystartovaly z šedi průměrnosti (v černobílé fotografii doslova), budete muset přemýšlet a šlápnout na pedál – jinak se vraťte k IrfanView, protože vám bude bohatě stačit. Taky dojedete do cíle. Ovšem pravděpodobně bez ovací.

Na druhou stranu, některé ze zde uvedených praktik (např. míchání kanálů), zvládnete provést i v sofistikovanějších programech dostupných masám – například v Zoner Photo Studiu, GIMPu nebo zjednodušeném Adobe Photoshop Elements. Takže nevěšte hlavu, klíčové jsou vaše schopnosti a odhodlání. Za příznivých podmínek pak i s motorem značky open source předjedete toho italského plnokrevníka.

Klepněte pro větší obrázek
Pro ilustraci tohoto článku posloužila fotografie obrazu Portrét Leonilly, princezny ze Sayn-Wittgenstein-Saynu od F. X. Winterhaltera, pořízená v Gettyho muzeu v Los Angeles

1. Na automatické odbarvení zapomeňte. Navždy

Chcete, aby vaše fotky byly doopravdy černobílým obrazem a nikoliv jen bezvýraznou a šedivě plochou plackou? Potom si zakažte používat automatický převod do stupňů šedi. Funkce Odbarvit, kterou najdete v menu Obraz > Přizpůsobení, funguje tak, jak jí bylo předurčeno. Její výsledky jsou „běžné“ – stejný produkt vytvoříte v jakémkoliv jiném grafickém softwaru. A většinou nebude stát za pozornost. 

Klepněte pro větší obrázek
Pouze díky vysokému kontrastu zdrojového obrazu vypadá výsledek automatického převodu Odbarvit relativně k světu; běžný portrét z kompaktu by byl jen šedivou nudou

2. Využívejte možnosti nedestruktivních úprav

Je tomu už pár let, kdy byly do Photoshopu přidány takzvané vrstvy úprav. Pokud to s úpravami fotek myslíte vážně, používejte je všude, kde to jen jde. Zatímco při konvenčním postupu jste veškeré úpravy „natvrdo“ aplikovali přímo do fotografie, v tomto režimu všechny změny provádíte pouze ve speciální vrstvě a zdrojový obraz zůstává nezměněn a tedy nepoškozen. Výhodu vrstev úprav je dále to, že úpravu můžete kdykoliv dodatečně interaktivně změnit, aniž byste museli bloudit historií a pak také to, že při aplikaci masky na vrstvu úprav můžete její části podle potřeby vykrýt.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka aplikace vrstvy úprav s nástrojem Černobílý (vlevo) přímo z palety Přizpůsobení (vpravo)

3. Převod do černobílé s nástrojem Černobílý

Vrstvu úprav pro převod do černobílé i pro další níže popsané režimy můžete vložit přes menu Vrstva > Nová vrstva úprav > Černobílý, anebo z palety Přizpůsobení, pokud ji máte zobrazenou.

Tato volba je při převodu obrazu do černobílé asi nejpraktičtější, jelikož vám dovoluje mít naprostou kontrolu nad tím, jakým způsobem budou převedeny jednotlivé barvy (červená, žlutá, zelená, azurová, modrá a purpurová). Dosáhnete tak snadno efektů, jakých se účinně dosahuje při fotografování s barevnými filtry na objektivu a ovlivníte kontrast podobně, jako byste fotili na filmový materiál.

4. Začněte s automatikou, tady funguje dobře

Jakkoliv vás mohu zrazovat od používání automatického převodu do stupňů šedi (viz bod 1), při využití nástroje Černobílý je často vhodné klepnout na tlačítko „Automaticky“, které obratem namíchá strukturu černé a bílé s ohledem na optimální rozložení šedi dle daného obrazu. Tento automatický výsledek může být vhodné použít jako výchozí bod pro další úpravy s pomocí táhel jednotlivých barev.

Klepněte pro větší obrázek
Výsledek převodu do stupňů šedi s použitím nástroje Černobílý; je jen na vás,
které barevné odstíny umocníte zesvětlením nebo ztmavením

5. Intuitivní převod barev s nástrojem Černobílý

Při práci s nástrojem Černobílý si v jeho paletě povšimněte ikony vyobrazující ručičku se zdviženým ukazováčkem. Pokud tuto pomůcku aktivujete, změní se kurzor myši po najetí nad obraz na kapátko, s jehož pomocí můžete detailně ovlivňovat převod do černobílé u barev, které vyberete přímo v obrazu. Jednoduše klepněte kapátkem v místě, jehož barvu chcete editovat – program vyhodnotí, pod které ze šesti táhel tento odstín spadá – držte stisknuté levé tlačítko myši a pohybem doleva barvu ztmavujte, nebo naopak pohybem vpravo zesvětlujte. Vaše akce se projevuje samovolným pohybem příslušného táhla v paletě Černobílý.

Klepněte pro větší obrázek 
Ručička se zdviženým ukazováčkem z palety Přizpůsobení umožní editovat
intenzitu barvy s pomocí kapátka přímo v obraze

6. Převod do černobílé s nástrojem Míchání kanálů

V závislosti na tom, v jakém barevném prostoru pracujete – nejčastěji to bude RGB nebo CMYK – skládá se vaše fotografie z několika kanálů. V případě RGB jsou logicky tři: červený (R), zelený (G) a modrý (B). Každý z těchto kanálů reprezentuje černobílou „maskou“ zastoupení dané barvy ve fotografii a všechny dohromady skládají ucelený plnobarevný obraz. Nástrojem Míchání kanálů, který najdete v menu Obraz > Přizpůsobení, můžete výsledný barevný kanál modifikovat libovolným mícháním kanálů dílčích. Intuitivními posuvníky a nastavením vlivu vybraného kanálu na celek v procentech, můžete při zatržení tlačítka „Monochromatický“ dosáhnout velmi působivého černobílého obrazu podobně jako s dříve popsaným nástrojem Černobílý s tím rozdílem, že při využití funkce Míchání kanálů vás čeká mírně složitější balancování na cestě k očekávanému výsledku.

Klepněte pro větší obrázek
Extrakt zeleného kanálu z obrazu: čím světlejší, tím více barvy
(zde zelené) se v daném místě nachází

7. Převod do černobílé s nástrojem Odstín a sytost

Stejně jako předchozí, i nástroj Odstín a sytost najdete v menu Obraz > Přizpůsobení, anebo v nástrojové paletě Přizpůsobení. Využití této funkce pro dosažení vyváženého černobílého obrazu se sice jeví lehce exoticky, ale je taktéž bezesporu použitelné. Začněte tím, že v nástrojové paletě Odstín a sytost stáhnete jezdec Sytost na nulu, čímž vyprodukujete šedivě nevýrazný obraz podobný tomu, který má za následek automatická funkce Odbarvit. Po otevření roletového menu „Vzor“ však můžete jezdcem Světlost ovlivnit vyvážení jednotlivých barev právě tak, jako s nástrojem Černobílý.

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola, Adobe Photoshop


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika