Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

22. února 2006
TWEET SDÍLET
Soubor Industria, 75 velkoformátových fotografií Václava Jiráska, který je v těchto týdnech k vidění v Galerii Rudolfinum, dokumentuje prostředí válcoven, sléváren, hutí – zkrátka továrních komplexů. Ty právě teď procházejí zásadními proměnami; řada provozů zaniká, obrovské haly někdejších „chrámů industriálního věku“ chátrají, stroje rezivějí.

Autor v projektu Industria navázal na soubor Wannieck factory –rozloučení s průmyslovým věkem, ve kterém pro Nadaci Vaňkovka dokumentoval likvidaci vysloužilé brněnské továrny Vaňkovka. Už při této práci si všiml duchovního rozměru industriálních prostor, který ho zajímal i v aktuálním projektu.

V něm zachycuje tovární interiéry, které jako by začínaly žít vlastním životem – stroje, různá soukolí, pásy, řetězy jako by vytvářely svébytné organismy. Kurátor výstavy Petr Nedoma upozorňuje na řadu možná i nevědomých aluzí k filmovým dílům, jako je Metropolis Franze Langa či Moderní doba Charlese Chaplina, které už v době opojení technikou kreslily antiutopické či satirické vize přetechnizovaného světa.

Autora ale zajímají i lidé, kteří se v továrnách pohybují. S objevitelským nadšením archeologa zachycuje na části snímků intimní zátiší, která si dělníci vytvářejí, aby své pracovní prostředí polidštili a zabydleli – modelky vystříhané z pornočasopisů, svépomocí vyrobené stolky, aforismy načmárané na zdech a na skříňkách.

Poslední z linií souboru tvoří portréty dělníků, „produktů“ industriálního prostředí. Autor je záměrně ikonizuje – jsou vyfotografováni v životní velikosti, hledí přímo do kamery, světlo blesku obnaží jejich výraz. „V době bezchybných reklamních modelů jsem se chtěl věnovat opomíjeným lidem zkoušeným tvrdou realitou,“ vysvětluje Václav Jirásek.

Technicky precizní zvětšeniny ze souboru Industria byly pořízeny velkoformátovou kamerou, naskenovány a digitálně upraveny. Obsah snímků je tak v jistém rozporu s dokonalou formou, vytváří zvlášní napětí. Fotografie hraničí s obrazy – ne náhodou vystudoval Václav Jirásek na pražské Akademii výtvarných umění malbu.

Jak je v Rudolfinu dobrým zvykem, doplňuje výstavu množství doprovodných programů – podrobnosti o nich najdete na webu galerie na adrese http://galerie-rudolfinum.com. Výstavu Industria můžete v Galerii Rudolfinum navštívit do 30. dubna.

Témata článku: Kultura, Výstavy


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

Helena Vyplelová
Testy