Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

22. února 2006
TWEET SDÍLET
Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska
Soubor Industria, 75 velkoformátových fotografií Václava Jiráska, který je v těchto týdnech k vidění v Galerii Rudolfinum, dokumentuje prostředí válcoven, sléváren, hutí – zkrátka továrních komplexů. Ty právě teď procházejí zásadními proměnami; řada provozů zaniká, obrovské haly někdejších „chrámů industriálního věku“ chátrají, stroje rezivějí.

Autor v projektu Industria navázal na soubor Wannieck factory –rozloučení s průmyslovým věkem, ve kterém pro Nadaci Vaňkovka dokumentoval likvidaci vysloužilé brněnské továrny Vaňkovka. Už při této práci si všiml duchovního rozměru industriálních prostor, který ho zajímal i v aktuálním projektu.

V něm zachycuje tovární interiéry, které jako by začínaly žít vlastním životem – stroje, různá soukolí, pásy, řetězy jako by vytvářely svébytné organismy. Kurátor výstavy Petr Nedoma upozorňuje na řadu možná i nevědomých aluzí k filmovým dílům, jako je Metropolis Franze Langa či Moderní doba Charlese Chaplina, které už v době opojení technikou kreslily antiutopické či satirické vize přetechnizovaného světa.

Autora ale zajímají i lidé, kteří se v továrnách pohybují. S objevitelským nadšením archeologa zachycuje na části snímků intimní zátiší, která si dělníci vytvářejí, aby své pracovní prostředí polidštili a zabydleli – modelky vystříhané z pornočasopisů, svépomocí vyrobené stolky, aforismy načmárané na zdech a na skříňkách.

Poslední z linií souboru tvoří portréty dělníků, „produktů“ industriálního prostředí. Autor je záměrně ikonizuje – jsou vyfotografováni v životní velikosti, hledí přímo do kamery, světlo blesku obnaží jejich výraz. „V době bezchybných reklamních modelů jsem se chtěl věnovat opomíjeným lidem zkoušeným tvrdou realitou,“ vysvětluje Václav Jirásek.

Technicky precizní zvětšeniny ze souboru Industria byly pořízeny velkoformátovou kamerou, naskenovány a digitálně upraveny. Obsah snímků je tak v jistém rozporu s dokonalou formou, vytváří zvlášní napětí. Fotografie hraničí s obrazy – ne náhodou vystudoval Václav Jirásek na pražské Akademii výtvarných umění malbu.

Jak je v Rudolfinu dobrým zvykem, doplňuje výstavu množství doprovodných programů – podrobnosti o nich najdete na webu galerie na adrese http://galerie-rudolfinum.com. Výstavu Industria můžete v Galerii Rudolfinum navštívit do 30. dubna.

Témata článku: Kultura, Výstavy

Určitě si přečtěte

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

2 Adam Kos

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

35 Petr Březina

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Martin Heidegger proces poznávání připodobňuje k prozkoumávání světliny v lese – obcházíme ji ze všech stran, nikdy ji nevidíme celou, každým okamžikem se mění.

Michal Černý

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

16 Petr Březina