Canon EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM je logickou náhradou za setový objektiv. Přitom je možné tento objektiv zakoupit v setu s některými modely zrcadlovek (např. Canon EOS 450D nebo EOS 40D) za zvýhodněnou cenu. Objektiv nabízí široký rozsah ohnisek 27–136 mm, který je však vykoupen horší světelností F4–5,6. Náplastí na průměrnou světelnost je optická stabilizace. Shodně s druhým objektivem v testu je 17–85 vybaven kruhovým USM ostřícím motorkem.
Canon EF 17–40 mm F4 L USM, nejlehčí „eLkový“ zoom s hmotností 500 g, je širokoúhlý objektiv, který je použitelný jak na klasickou SLR, tak i na DSLR s malým čipem, na nichž odpovídá základnímu rozsahu 27–64 mm. Objektiv se řadí do profesionální třídy Canonu, tudíž se vyznačuje bytelnou kovovou konstrukcí, interním zoomem a vynikající kvalitou obrazu. Oproti 17–85 mm však postrádá stabilizaci a prakticky polovinu rozsahu zoomu.
značka | Canon | Canon |
model | EF 17–40mm F4 L USM | EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM |
| | |
bajonet | Canon EF | Canon EF-S |
kompatibilita | D-SLR, SLR | D-SLR s APSC čipem |
ohnisková vzdálenost | 17–40 mm | 17–85 mm |
světelnost, max. clona | F4, max. F22 | F4–5,6, max.F22–32 |
zorný úhel (úhlopříčka) | 103° 41' až 56° 49' | 76° 60' až 18° 5' |
optická konstrukce | 12 členů v 9ti skupinách | 17 členů v 12ti skupinách |
speciální optické členy | 2× asferický člen, 1× UD člen | 1× člen se dvěma asférickými plochami |
optický stabilizátor | ne | ano |
zaostřování | AF, MF | AF, MF |
zaostřovací motor | kruhový ultrasonic | kruhový ultrasonic |
min. zaostř. vzdálenost | 28 cm | 35 cm |
nejmenší poměr zobrazení | 0,24 | 0,2 |
clona | 7 lamel | 6 lamel |
filtrový závit | 77 mm | 67 mm |
sluneční clona | bajonetová | bajonetová |
velikost objektivu – průměr/délka | 83,5 mm × 96,8 mm | 78,5 mm × 92 mm |
hmotnost | 500 g | 475 g |
standardní příslušenství | | |
sluneční clona | ano | ne |
pouzdro | ano | ne |
obchodní údaje | | |
distributor | Canon CZ | Canon CZ |
web | www.canon.cz | www.canon.cz |
Plast nebo kov
Objektiv 17–85 mm lze ohodnotit jako poctivě zpracovaný plastový objektiv střední třídy. Na těle objektivu jsou dva prstence. Zoomovací je široký a pogumovaný, bohužel jeho plynulost je obdobně hrubší jako u běžného setového objektivu. Zato ostření pracuje s kruhovým Ultrasonic motorkem na výbornou a fotograf může do činnosti AF zasahovat díky funkci full time manual.
Jak je pro mechanismus s kruhovým USM typické, ostřící prstenec klade přiměřený odpor a manuální ostření s ním je velmi komfortní. Pod ostřícím kroužkem je okénko s průhledem na ostřené vzdálenosti 0,35 m až nekonečno a přepínače AF a stabilizace. I když je na objektivu plastových dílů požehnaně, bajonet je kovový.
max. velikost
Se stabilizovaným objektivem není problém udržet i delší expoziční časy, zde 1/8 sec
Fullframové eLkové sklo Canonu 17–40 mm je profesionálním objektivem s vynikajícím mechanickým zpracováním. Jako většina ostatních profi skel je voděodolný, prachutěsný (včetně gumového těsnění u bajonetu) a vyniká interním zoomem. Na těle objektivu jsou dva prstence, blíže s bajonetu je zoomovací, dále je ostřící. Zoomování jde zcela plynule, není tedy problém nastavit zcela přesně požadované ohnisko.
Ostřící prstenec je dostatečně široký, ostří se s ním díky kruhovému USM motorku stejně dobře, jako s ostřícím kroužkem objektivu 17–85. Mezi oběma prstenci je okénko s ostřenými vzdálenosti 0,28 m až nekonečno. Průměr filtrového závitu je 77 mm (jak je u profesionálních zoomů obvyklé), ale objektiv je v zadní části vybaven i držákem na želatinové filtry.
Jak se s nimi fotí
Na první pohled jsem měl z plastové konstrukce zoomu 17–85 obavy a mnoho důvěry ve mně nebudila. Zoomový mechanismus je dvojitý (vysouvají se dva teleskopické tubusy), což v praxi zdvojnásobuje riziko nasátí prachu do útrob objektivu. Testovaný kus byl necelé dva roky starý, zato však bez známky prachu uvnitř konstrukce. Zoomovací ani ostřící prstenec se neviklal.
Tubus objektivu ale malou vůli na ohnisku 17 mm měl, při vyzoomování na 85 mm ale pevně držel a ani se nehnul. Oproti tomu zoomu 17–40 není po mechanické stránce absolutně co vytknout, snad jen to, že při denním používání se může po čase uvolnit gumový pásek, který je navlečen na zoomovacím prstenci.

max. velikost | max. velikost
Porovnání rozsahu obou objektivů na DSLR s malým čipem
Pokud jde však o funkční stránku obou objektivů, karta se obrací. Rozsah 2,35× zoomu 17–40 může být pro mnoho fotografů omezující, především na dlouhém ohnisku 64 mm, které by kvůli portrétům mohlo být alespoň o fous delší. Světelnost F4 v celém rozsahu problematická není, přeci jen jsem se ale setkal s horšími světelnými situacemi, při kterých bych ocenil optickou stabilizaci. Tu však objektiv postrádá.

max. velikost | max. velikost
S objektivem 17–85 mm je možné exponovat s časy až o 3–4 EV delšími, ukázkové fotografie byly exponovány s časem 1/13 sec. a se stabilizací zapnutou (vpravo) a vypnutou
Objektiv 17–40 má oproti zoomu 17–85 jednu velkou devízu, a to kompatibilitu s full framovými digitálními zrcadlovkami. Zatímco tedy 17–85 je univerzálním, stabilizovaným zoomem, téměř ideálním pro DSLR s malým čipem, 17–40 je vhodný pro použití jak na zrcadlovkách s FF čipem, tak s APS-C čipem.

max. velikost | max. velikost
S nejkratší zaostřitelnou vzdáleností 28 cm (17–40) a 35 cm (17–85) dokáží objektivy exponovat se zvětšením 0,24 a 0,2
Oba objektivy jsem testoval na zrcadlovce s malým čipem Canonu EOS 30D. Po prvním focení jsem byl ze zoomu 17–40 mm poněkud rozpačitý. I když se ovládá perfektně a v kombinaci s poloprofi DSLR tvoří výborně vyvážený celek, tak delší zoom bych zcela jistě ocenil. Proto jsem si do brašny pravidelně přibaloval i pevnou padesátku.
Zato objektiv 17–85 mm působí na fotografa zcela odlišným dojmem. Široký rozsah pětinásobného zoomu připravuje fotografa na takřka jakoukoliv situaci a dle mého názoru se již více blíží stylem používání ultrazoomovým objektivům, než pevným ohniskům. Ostření pracuje rychle jedna báseň a za horších světelných podmínek pomáhá účinná stabilizace, se kterou lze udržet časy o 3–4 EV delší.
Pokračování 2 / 6
Optická kvalita
V testech kresebnosti si oba objektivy vedly na výbornou a podávali překvapivě vyrovnaný výkon na malých čipech. Zoom 17–40 mm vykreslil na 8 Mpx čipu ve středu pole vynikajících 1 900 lph při clonách F4–11, přičemž kresba na nejvyšším zaclonění neklesla pod 1 750 lph. Objektiv kreslí bezchybně až do kraje fotografie.
Na fullframovém těle Canonu 5D již objektiv naplno využívá svých předností a vykresluje 2 300–2 500 lph při clonových číslech F4–11, což je dostatečné rozlišení i na výstavní zvětšeniny pozorované zblízka. Na nejvyšších clonových číslech rozlišení neklesá pod 2 200 lph. Rozdíl v rozlišení je dán jednak rozdílným rozlišením obou čipů, ale i skutečností, že objektiv je optimalizovaný právě pro FF čipy.
Sklo střední třídy Canon 17–85 mm byl testován na 10Mpx čipu Canonu 40D, v archivu DIGIareny přitom byly ještě testovací snímky s Canonem 350D s 8Mpx čipem. Na vyšším rozlišení vykreslil fotoaparát při cloně F5,6 1 750–1 850 lph, přičemž nejlepší výsledky podal při zaclonění na F8, a to 1 950–2 100 lph. Na nejvyšších clonách již kresebnost opět klesá na 1 750–1 850 lph. Nejhorší výsledek však objektiv předvedl odcloněný na nejširším ohnisku, při němž rozlišení kleslo na 1 650 lph, což je jen průměrný výsledek. Na 8Mpx čipu vykreslil objektiv zpravidla o 100–200 lph méně, výsledky jsou ale i tak na obou čipech velmi vyrovnané.
Kresba v rozích snímku na malém čipu je silnou stránkou obou skel. Při všech ohniscích a všech clonách překonala kresebnost v rozích maximální hodnotu testového obrazce 1 500 lph. Na druhou stranu musím dle subjektivního dojmu říci, že objektiv 17–40 působí v okrajích fotografie daleko ostřeji a celkově je optický výkon tohoto skla v porovnání s plastovým kolegou daleko vyrovnanější. Na FF čipu jsou rohy 17–40 mm lehce neostré při otevřené cloně, což se rapidně zlepšuje po zaclonění o 1, lépe však 2 EV.
Kresebnost však není všechno. Stejně důležitý je i přenos kontrastu a chromatická vada, i když oba tyto parametry lze upravovat při vyvolávání snímků z RAWu. Síla profesionálního skla 17–40 mm se naplno projevila právě u přenosu kontrastu, který je při zaclonění na F5,6–11 jednoduše dokonalý a 17−85 mm mu nemůže konkurovat. Podobná situace je s chromatickou vadou, která je největší slabinou objektivu 17–85 mm, avšak na fotografiích 17–40 mm se s ní prakticky nesetkáte.


max. velikost
Na fotografii s množstvím detailů je dobře vidět, že se zaznamenáním detailů nemá objektiv 17–85 mm žádné potíže, problematická je však chromatická vada, kterou kontrastní scéna ještě zvýraznila (ohnisko 17 mm, F13)
Špatná reputace
O objektivu 17–85 mm bylo na nejrůznějších fórech napsáno mnoho negativního. Na základě recenze mohu konstatovat, že právem, pokud se jedná o ohnisko 17 mm. Na delších ohniscích již podává nesrovnatelně lepší výkon. Objektiv po zaclonění na F5,6 velmi dobře kreslí (excelentně při F8), ale s chromatickou vadou má opravdové problémy.
Duhování na kontrastních liniích klesá s rostoucím ohniskem a clonovým číslem, stejně je však chromatická vada na fotografiích přítomná, i když viditelná třeba jen při 100% zvětšení. Pochopitelně nejhorší situace je při plném odclonění na ohnisku 17 mm. Osobně široké ohnisko vůbec nedoporučuji na fotografie krajiny, lepší je zazoomovat alespoň o pár milimetrů k delším ohniskům.

max. velikost | max. velikost
Srovnání chromatické vady obou objektivů na ohnisku 17 mm při cloně F4
Sférické zkreslení obou skel je průměrné, což je v případě zoomu 17–40 mm do jisté míry zklamáním. Na fullframovém čipu vykazuje zkreslení soudkovité +3,53 %, které se s rostoucím ohniskem mění v poduškovité −1,05 %. Nulové zkreslení je přibližně u ohniska 28 mm. Na malém čipu je průběh sférického zkreslení podobný, avšak s nižšími hodnotami (kvůli menší velikosti čipu) a to 2,45 – −0,25 %.
Standardní zoom 17−85 mm si se zkreslením poradil vcelku dobře, s výjimkou širokého ohniska, u kterého se soudkovité zkreslení vyšplhalo až na hodnotu 3,98 %. S rostoucím ohniskem se zkreslení mění v poduškovité s velikostí −1,30 – −1,14 % (50−85 mm).
S protisvětlem si oba objektivy poradily velmi dobře, i když občasným reflexům a slabému závoji se nelze vyhnout. Objektivu 17–85 mm prospělo používání sluneční clony, kterou je však třeba k objektivu dokoupit. Objektiv 17–40 mm se s protisvětlem vypořádal o něco lépe, a to jak s přímým protisvětlem, tak s protisvětlem plošným.


max. velikost | max. velikost | max. velikost
Fotografie v protisvětle, snímky nahoře z objektivu 17–40 mm, dole z 17–85 mm
Poslední testovanou disciplínou je vinětace. Jak se dá od FF objektivu na čipu APSC očekávat, tak v kombinaci DSLR s malým čipem a skla 17–40 mm problém vinětace de facto neexistuje. Zato na FF DSLR je tmavnutí rohů již znát. Není však příliš rušivé, protože postupuje rovnoměrně, bez jakýchkoliv ostrých přechodů od středu pole až k rohům. U objektivu 17–85 mm je situace odlišná, vinětace ruší výrazným přechodem k tmavším rohům při nastavení 17 mm a F4, ale již zaclonění na F5,6 výrazně pomáhá.
Pokračování 3 / 6
Reálné testovací snímky
Objektiv EF 17–40 mm F4 L USM nasazený na zrcadlovce EOS 30D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celá scéna obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 24 mm
ohnisko 40 mm
Objektiv EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM nasazený na zrcadlovce EOS 30D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celá scéna obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 24 mm
ohnisko 85 mm
Pokračování 4 / 6
Testovací snímky objektivu EF 17–40 F4 L USM
Objektiv EF 17–40 mm F4 L USM nasazený na 8Mpx zrcadlovce EOS 30D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 29 mm
ohnisko 40 mm
Objektiv EF 17–40 mm F4 L USM nasazený na zrcadlovce EOS 5D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 29 mm
ohnisko 40 mm
Pokračování 5 / 6
Testovací snímky objektivu EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM
Objektiv EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM nasazený na 8Mpx zrcadlovce EOS 350D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 35 mm
ohnisko 85 mm
Objektiv EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM nasazený na 10Mpx zrcadlovce EOS 40D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 17 mm
ohnisko 50 mm
ohnisko 85 mm
Pokračování 6 / 6
Demosnímky a verdikt
Demosnímky objektivu EF 17–40 mm F4 L USM
Demosnímky objektivu EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM
EF 17–40 mm F4 L USM
Po optické stránce je bezesporu lepší objektiv EF 17–40 mm F4 L, který podává velmi dobrý, vyrovnaný výkon na DSLR s malým čipem, na fullframu však exceluje. Osobně bych tento objektiv doporučil komukoliv, kdo plánuje FF DSLR, avšak i pro samotné použití na DSLR s malým čipem je objektiv možné použít. Fotograf si ale musí rozmyslet, jestli opravdu chce investovat peníze do zoomu jen s rozsahem 27–64 mm. Pokud se však pro tento objektiv rozhodnete, odmění vás čistou kontrastní kresbou téměř bez známky po chromatické vadě. V základním příslušenství objektivu se nachází i vak a tvarovaná sluneční clona.
Plusy:
- optický výkon za všech situací
- kovová, vodě- a prachuodolná konstrukce
- interní zoom
- kompatibilita s FF
Mínusy:
- jen 2,35× rozsah zoomu
- nemá stabilizaci
- dražší než konkurenční APSC objektivy s F2,8
EF-S 17–85 mm F4–5,6 IS USM
K objektivu 17–85 mm musíte mít ambivalentní vztah. Na jednu stranu si vás získá širokým rozsahem, pohotovým ostřením Ultrasonic a kresbou při zaclonění na F8. Na druhou stranu ale musím zmínit všudypřítomnou chromatickou vadu a veskrze špatný optický výkon při odcloněném 17mm ohnisku. Důrazně proto doporučuji clonit na F5,6, nejlépe až na F8. Ostatně s účinnou stabilizací by to neměl být žádný problém.
Plusy:
- široký 5× rozsah ohnisek
- rychlý USM motor ostření s full-time manual
- účinná stabilizace
- plastová, ale dobře zpracovaná konstrukce
Mínusy:
- chromatická aberace, hlavně na širokém ohnisku
- pro vynikající kresbu je třeba clonit až na F8
- sférické zkreslení na 17 mm