Fotobanky, mikrofotobanky, fotoalba. Různá řešení pro různé „problémy“ fotografa. Přesto se o fotobankách většinou dočtete hlavně z pozice klienta, tedy reklamní agentury, časopisu nebo grafika. Nás ale bude zajímat právě ten druhý pohled, tedy co účast ve fotobankách přináší fotografovi.
Každý začínající fotograf řeší několik problémů. Když překoná počáteční nesnáze s kompozicí a kvalitou fotografií, čekají ho další, pro někoho možná ne tolik zásadní. Fotograf totiž o sobě chce dát vědět a sdílet radost ze své vášně. Ukazování fotek kamarádům a lidem na internetu vystačí jen po určitou dobu, proto ho třeba napadne, že by mohl na fotografiích vydělávat.
Fotoalba zdarma i za peníze
Nejsnadnějším postupem, jak dát o sobě vědět, je publikování internetových alb. Jejich vytvoření často nic nestojí a fotografie do nich nahrajete během chvilky. To je ale taky trochu jejich minus. Na internetu můžete nalézt tisíce fotoalb s různým zaměřením, jenom v českém prostředí se jich nabízí desítky. Proto je důležité vědět, kam své fotografie umístit, aby to nebyla pouze zbytečná ztráta času.
Asi nejméně starostí budete mít, když se chcete o své fotografie podělit s kamarády nebo rodinou. V tom případě stačí zvolit některý z běžných českých serverů, které nabízejí internetová alba, jako například rajče. Podobnou službu vám poskytnou komunitní servery typu MySpace, Facebook nebo Nyx. Většinou vám bude stačit, že na album dostanete snadno zapamatovatelný odkaz, který můžete poslat dál, případně vaší komunitě dojde oznámení o vložených fotkách.
O stupeň kvalitnější jsou specializované servery se zapamatovatelnými názvy jako Fotoalbum, Foto, Foto-Album a podobně. Úroveň některých z nich se pohybuje lehce nad průměrem, ale kvalita většinou odpovídá lepšímu nadšeneckému projektu. Tyto servery jsou vhodné pro umístění fotografií z dovolené nebo pro nenáročné záměry. Jediné, co je jejich nespornou výhodou, je možnost na některých z nich přímo objednat vytištění fotografií z uložených snímků. Tyto servery jsou buď propojeny s firmou zpracovávající fotografie, nebo je taková firma přímo provozuje.
max. velikost | - | max. velikost
foto.cz (album.cz) | fotoalbum.cz | foto-album.cz
Chcete-li se však fotografií živit nebo si v tomto prostředí udělat vlastní portfolio, můžete na zmíněné servery s klidem zapomenout. Všechny projekty jsou silně sebestředné, takže vám neumožní například vložit galerii ve fotoalbu na své webové stránky nebo ji snadno propojit s jinými projekty. Když nic z toho nechcete dělat vlastními silami, nezbude vám, než se poohlédnout v zahraničí.
Fotoalba |
| co máte zdarma | co je za peníze | doplňkové informace* |
pokec.atlas.cz/fotky | vše | – | komunitní, fotky jen pro web – propojení s Pokecem |
fotoalbum.o2active.cz | 30 MB | 100Mb za 79 Kč/rok nebo 300 Mb za 299 Kč/rok | alba od FotoStar, soukromá i neveřejná alba |
rajce.net | vše | | fotky jen pro web, neveřejná alba |
fotoalba.centrum.cz | vše | – | fotografie od FotoStar, soukromá i neveřejná alba |
foto.cz, album.cz | zdarma 30 MB | 100Mb za 79 Kč/rok nebo 300 Mb za 299 Kč/rok | fotografie od FotoStar (stejné jako o2.active.cz), soukromá i neveřejná alba |
fotogalerie.cz | 100 MB | – | jednoduchý editor fotografií, neveřejná alba, firma upozorňuje na možnost zpoplatnění, ale zatím žádná taková služba není |
fofo.cz | 500 MB, jedna fotografie do 5 MB | – | neveřejná alba |
www.ecards.cz/moje-fotoalbum | 500 fotografií | 500 fotografií měsíčně, celkový objem bez omezení za 58 Kč/měsíčně | tisk fotografií v ecards.cz, soukromá i neveřejná alba |
fotoalbum.cz | 10 fotografií od 100 kB jedna | fotografie do 300 kB bez omezení počtu, 200 dní za 79 Kč (platba SMS), zamčená alba | Vzniklo ze seznamkových fotoalb, ale má vlastní stránku a možnost vytvářet alba |
foto-album.cz | 200 MB, jedna fotografie do 1 MB | | možnost vytvářet neveřejná alba |
album.volny.cz | 40 MB prostoru | +30 MB za 35 Kč/měsíčně, 1 GB za 350 Kč/měsíc | tisk ve Fotolabu |
album.fotoonline.cz | vše | – | tisk fotografií, soukromá i neveřejná alba |
kek.cz | vše (jedna fotka 250 kB, 800 px šířka) | – | jen pro web, geotaging, úpravy fotek online |
fotoalbum.servers.cz | vše | – | neveřejná alba |
album.idt.cz | vše | – | pozastavené registrace, jen pro web |
fotky.info | nic | 100 MB za 100 Kč/rok | možnost ovlivnit vzhled alba |
fotky.obrazki.cz | vše | – | jen pro web, nejsou privátní alba |
facebook.com | vše | – | jen pro web, možnost omezit alba na přátele |
fotoalbum.eu | vše | – | jen pro web |
flickr.com | 20 MB na foto, 100 MB měsíčně, zobrazuje se 200 posledních fotek, 3 alba | neomezený prostor za 25 USD | vkládání „originálních“ fotek, možnost je chránit, geotaging, neveřejná alba, komentáře pouze uživatelé |
picasaweb.google.cz | 1 GB | 10 GB za 20 USD/ročně, 400 GB za 500 USD/ročně | geotaging, program zdarma, privátní alba |
zoto.com | – | 20 USD/ročně za neomezený prostor | |
dphoto.com | 100 fotografií, do 6 MB každá | 1000 foto za 3 USD/měsíčně, neomezeně za 7 USD/měsíčně | |
* skryté album je viditelné pouze vám, neveřejné pouze lidem se zvláštním povolením |
Fotografické komunity
Mnohem větší pozornost fotografa by mohly vzbudit komunitní servery se zaměřením na fotografii. Jedná se o české servery Fotopátračka, fstop, PhotoPost nebo americký deviantArt, jenž má komunitu orientovanou celkově na umění, ale fotografie tvoří značnou část umístěných prací. Nesmíme zapomenout také na galerii DIGIareny. Všechny jsou mixem galerií s hodnocením, rad pro fotografy a dalších užitečných informací. Výhodou je možnost nechat si své snímky ohodnotit ostatními uživateli, z nichž někteří mohou přispět i svými radami a zkušenostmi. Na některých serverech můžete také vyhledat modelky nebo vizážisty. Registrace je zde zdarma, někdy si ovšem musíte připlatit za rozšířené funkce.
Profesionální hosting v zahraničí
Vážného zájemce o fotografii by místo českých fotoalb měly zajímat zahraniční servery. Například proto, že umožňují ukládat snímky v plné kvalitě, čímž mohou sloužit také jako forma zálohování. Navíc poskytují kvalitnější služby za málo peněz. Například Google Picasa, který kromě 1 GB místa zdarma nabízí také program na editaci obrázků a nahrávání na web, vše v češtině. Bohužel se většina uživatelů shoduje na tom, že snímky zobrazené na webu nemají příliš vysokou kvalitu ve srovnání s konkurencí. Spolu s unifikovaným vzhledem alb to dělá z Picasy web vhodnější spíše pro nenáročné projekty.
Naopak flickr, i když je k dispozici pouze v angličtině, poskytuje mnohem lepší služby. Kvalita zobrazených snímků je mnohem vyšší a fotografie je možné prohlížet ve vkusných prezentacích. K dispozici je celá řada pomůcek, například nástroj pro přesun fotek z Picasy na flickr, efektní externí galerie fotek z flickru (viz diythemes.com, slideflickr.com, fabiocavassini.com.ar, tinou.com, guckn.com, airtightinteractive.com) nebo také zásuvný modul pro přímý export fotek pro Lightroom. K pořádné práci je třeba si zakoupit účet Pro za 25 dolarů ročně, který umožní vložení neomezeného množství fotografií (standardní účet má pouze 200 snímků). Jestliže byste náhodou za účet nezaplatili, o své fotografie nepřijdete. Budou pouze skryté do doby, než zaplatíte za plnou verzi. Kromě flickru se dají zmínit ještě dvě zajímavé služby, a to Zoto a DPHOTO.
Všechny tyto servery mají společné, že se na nich objevuje poměrně velké množství lidí se zájmem o fotografii, takže snadno můžete sdílet zkušenosti a najít podobně smýšlející jedince. Navíc fotky z těchto stránek můžete jednoduše vložit do vlastní webové prezentace nebo na ně můžete odkazovat potenciální klienty.
Fotoalba a příbuzné servery vám pomohou se zviditelnit. Samozřejmě musíte volit správná místa, kde vaše práce nezapadnou. Na druhou stranu vám tady za vaše fotografie nikdo nic nedá. Flickr sice nedávno oznámil, že by vybrané fotografie měly být časem v nabídce Getty Images a uživatelé by za ně dostávali peníze, ale zatím nejsou známé další podrobnosti.
Fotobanka jako měřítko úspěchu
Chcete začít své fotografie prodávat? Zapomeňte na to, že je budete prodávat sami. To se vám může podařit maximálně ve chvíli, kdy za sebou máte významné práce, specializujete se na určité téma nebo fotíte na zakázku. Přesto pro vás mohou být fotobanky výhodné.
Existují dva typy: fotobanky a mikrofotobanky. Zatímco fotobanka s vámi většinou uzavře exkluzivní smlouvu a fotografie prodává za stovky až tisíce korun, mikrofotobanka prodává spíše za desítky korun, ale většinou neexkluzivně.
Mikrofotobanky vznikly původně díky díře na trhu. Grafici potřebovali snímky pro menší projekty, pro které byly klasické fotobanky příliš drahé. Kdo by chtěl platit za jeden obrázek na web tisíc korun, když za chvíli zmizí z titulní stránky? Podobně do letáku drobného prodejce nedáte fotografii usměvavé rodiny, která by byla dražší než samotná vaše práce. První mikrofotobanky proto vznikly jako výměna mezi grafiky. Ti nahráli své snímky a na oplátku si mohli stahovat fotografie ostatních, platilo se speciálními kredity. Poměrně rychle se však od kreditů přešlo ke skutečným penězům, i když nijak závratným.
Kde začít Chcete-li začít prodávat přes mikrofotobanky, vaše první cesta by měla vést na server mikrofotobanky.cz, kde se dozvíte spoustu užitečných informací. Zkušenější uživatelé vám poradí, jaké fotografie do těchto bank posílat a jak projít testem. V diskusních fórech se můžete zeptat na problémy, které vás trápí. Dobrým zdrojem informací jsou také stránky Petra Václavka a stránky jeho bratra Jiřího. |
Stokrát nic umořilo foťák
Platby ve fotobankách se pohybují ve zlomcích dolarů. Na druhou stranu si při této výhodné ceně může vaši fotografii dovolit více lidí, takže prodeje jsou mnohem větší. Jak se shodují uživatelé na webu, pro zajímavé peníze z mikrofotobank na nich musíte mít stovky až tisíce dokonalých nebo alespoň líbivých fotografií. Potom se vaše příjmy mohou pohybovat kolem jednotek tisíc korun měsíčně.
„Momentálně mám v portfoliu asi 1 200 obrázků, z čehož stále větší část tvoří ilustrace. Dříve jsem čas moc nekontroloval, ale kvůli rodině mikrofotobankám nyní věnuji asi tak 25 hodin týdně. Výdělek se potom pohybuje mezi 20–40 tisíci měsíčně. Ale za to může velikost portfolia a soustavná starost o něj,“ říká Petr Václavek, jeden z nejčinorodějších Čechů na mikrofotobankách. Na svém blogu dokonce zveřejnil návod pro začátečníky.
Váš výdělek však úplně samozřejmý nebude. Někde budete muset projít vstupním testem, ale ve všech fotobankách budou schvalovat, zda vaše fotografie uveřejní, aby propustili pouze nejkvalitnější snímky. Platí přitom přímá úměra, že čím kvalitnější server zaručující větší výdělky, tím jsou podmínky náročnější. Například na serveru iStockphoto musíte projít vstupním testem a odeslat ke schválení tři fotografie. Neprojdete-li úvodním testem, můžete pokus kdykoli znovu opakovat. Podobně oblíbený server ShutterStock vyžaduje zaslání deseti fotografií, ze kterých musí alespoň sedm snímků projít schvalovacím procesem. Ale nakonec „jste tam“ a můžete začít vkládat fotografie. I ty budou na všech mikrofotobankách procházet schvalováním, ale kritéria má každý server jiná. Snadno se stane, že vám jednu fotografii přijmou na všech serverech kromě jednoho nebo naopak ji přijme pouze jeden a ostatní odmítnou.
„Časem se naučíte, co se vyplatí do fotobank dávat a co ne. Většinou jsou zatíženi na šum, takže fotky s ISO 400 nemá smysl tam dávat a u fotek krajiny se musí vyžehlit obloha, protože tam bývá šum největší. Podobně neprojdou fádní snímky květin, protože jich mají plno,“ říká Petr Václavek. „Občas se setkáte i s extrémní situací, kdy má kontrolor špatnou náladu a klidně vám všechny snímky zamítne. Pak často stačí den vyčkat, aby je kontroloval někdo jiný a ten je schválí,“ dodává Václavek.
Technické parametry V současnosti se nemusíte bát, že nesplníte požadované technické parametry. Mikrofotobanky přijímají fotografie často již od rozměru 800 × 600, ale většinou začínají na snímcích z 5Mpx fotoaparátu. Větší rozměry jsou výhodou, jestliže má fotobanka odstupňované ceny za různé velikosti a vy pobíráte provize. Snímky by měly být základně upravené v RGB bez výrazného umělého doostření. Upravený snímek byste měli ukládat v nejvyšší kvalitě, protože artefakty po kompresi JPEG a šum jsou dva zásadní technické nedostatky, které všem mikrofotobankám vadí. Jako spolupracovník profesionálních fotobank se technické parametry jistě dozvíte. O kvalitě však platí to samé co u mikrofotobank. Pouze rozměry jsou kvůli zaměření na reklamní agentury a média větší. Minimem jsou fotografie z 8Mpx fotoaparátu, tedy takové, které při 300 dpi vytisknete na formát A4. |
Ač je Petr Václavek velký propagátor mikrofotobank, má také negativní zkušenost se zablokováním účtu. Stačí totiž, aby měl někdo podezření, že do mikrofotobanky nedáváte své původní snímky. „Nejprve vám zablokují účet a až potom se vás na něco ptají,“ říká Václavek. V jeho případě šlo o stížnost německé firmy na neoprávněné užití symbolu Grün Punkt. Po vysvětlení dostal pouze upozornění, že nemá vkládat chráněné značky a symboly a účet mu byl opět zprovozněn.
Člověk před objektivem Ještě jedno mají všechny fotobanky i jejich mikro-sourozenci společné – model release (MR). Rozhodnete-li se fotografovat osoby, žádná fotobanka nepřijme vaše snímky bez souhlasu lidí na nich zachycených. Některé mikrofotobanky zacházejí až tak daleko, že jim vadí i jenom kousek člověka nebo jeho stín. V takovém případě může být také problém pouze v banálnosti snímku nebo jeho kompoziční nedokonalosti. Jak takový obecný souhlas fotografované osoby vypadá, můžete vidět na stránkách Yuriho Arcurse, který se prodejem snímků fotobankám živí, dokonce má celý tým spolupracovníků. Při použití jeho formuláře budete mít jistotu, že s vašimi snímky nebude mít problém žádná fotobanka. Pokud vám však stačí pouze souhlas v češtině, můžete se inspirovat na stránkách české Fotobanky. Jedinou výjimkou, kdy nebudete model release potřebovat, jsou reportážní fotografie. Ty se potom označí slovem editorial a kupující je může použít pouze do novin nebo časopisů. Takto můžete označit například fotografie z třetího světa, kde byste model release získávali jenom stěží. Musíte však počítat s tím, že sebelepší reportážní fotografie se nebude prodávat tak dobře jako fotografie s lidmi, ke které máte model release. Jestliže zachytíte na fotografii známou budovu, můžou po vás některé fotobanky vyžadovat property release – souhlas majitele objektu. To se vám ostatně může stát i u zvířat. |
Pyramidová hra
Možné je samozřejmě prodávat jednu fotografii ve více mikrofotobankách. Většina serverů nevyžaduje exkluzivní spolupráci, za tu však můžete získat větší provize. Pravděpodobnost dobrého prodeje zvýšíte vhodným zadáním klíčových slov k fotografii a zařazením snímku do kategorií. Pokud začínáte, zkuste se podívat na podobné snímky jiných fotografů a sledovat, jaká používají klíčová slova. Často budete překvapeni, co všechno ve snímku objeví. Buďte podobně kreativní, nikdy nevíte, komu se váš snímek bude líbit.
Své odměny můžete získat také z různých provizí. Ať již přivedením nového zákazníka nebo i nového fotografa. Například když nový fotograf zadá při registraci vaše identifikační číslo, dostanete provizi z jeho prodaných fotografií, přitom on nebude nijak ochuzen. Připomíná to trochu pyramidovou hru, ovšem při běžné odměně 20 % a provizi v jednotkách procent si uvědomíte, že jde spíš o milé rozptýlení.
V současnosti bude vaším největším nepřítelem kurz dolaru. Když mikrofotobanky začínaly, dolar byl ještě výrazně přes 30 korun, zatímco dnes atakuje 15korunovou hranici. Při stodolarovém výdělku je rozdíl vydělat na snímcích 3 000 nebo 1 500 korun. Nemusíte se však bát – dolar už by příliš klesat neměl, takže na prodeji můžete jenom získat.
„O profesionálních fotobankách zatím pouze uvažuji, protože musím nejprve zapracovat na svém portfoliu. Ale microstock mě zatím plně zaměstnává,“ dodává Václavek.
Mikrofotobanky – přehled |
| jak je snadné se tam dostat* | jak probíhá přijetí? | kolik dostanu | jak se vyplácí |
iStockphoto | 3 | test + 3 fotky | 0,2 | Šekem (min 100 USD), PayPal nebo Moneybookers |
ShutterStock | 4 | 7 z 10 fotek | 0,25 USD (0,30 USD) | Šekem (minimum 75 USD), Moneybookers nebo PayPal |
Dreamstime | 1 | – | 50 % při přímém prodeji nebo 0,30 USD u předplatného | Moneybookers, šek (od 100 USD) |
Fotolia | 1 | – | 33 % neekzkluzivní, 50 % exkluzivní | Moneybookers, PayPal, šeky (do 50 USD dolar poplatek) |
BIG Stock Photo | 1 | test | 0,50 USD | šeky (min 50 USD) nebo PayPal |
stockxpert | 2 | test + 3 fotky | 0,5 | PayPal, Ikobo, Moneybookers, šeky (min 100 USD) |
123RF | | 7 z 10 fotek | 0,5 | PayPal, Moneybookers, šeky |
Crestock | 1 | – | 20 % (30 % po sto prodaných), 0,25 USD při předplatném | PayPal (min 100 USD) |
fotobanka.cz | 1 | – | 0,4 | převodem z účtu |
* 1 nejsnazší, 5 nejobtížnější |
Fotobanka na pomezí
Někde mezi mikrofotobankami a skutečnými fotobankami se nachází původní český projekt Fotobanka. Od těch „mikro“ jej odlišuje nejen zaměření na české uživatele, ale hlavně ceny snímků, které jsou za stovky až tisíce korun podle velikosti a účelu. Z prodejní částky má fotograf poměrně slušných 40 %. Počítejte však s tím, že zejména vzhledem k velikosti trhu fotografii neprodáte příliš často.
„Máme zájem o fotografie s nápadem, příběhem, emocí. Ideální je, když je na nich i člověk. Také nás zajímají konkrétní lokality, věci a situace,“ shrnuje požadavky na snímky Tomáš Macek z Fotobanky. Tyto požadavky jsou ostatně společné všem fotobankám, malým nebo větším. Jenom často záleží na míře „vybíravosti“.
Fotobanky naopak nestojí o záběry z dovolené, rodinné fotografie, portréty kamarádů nebo jiné snímky pro osobní potřebu. Podobně je také nezajímají anonymní snímky, které mohou pocházet odkudkoli.
Jdeme do velkých
Na českém trhu dnes mají zastoupení snad všechny velké fotobanky. Přitom často nabízejí nejen zahraniční snímky, ale postupně se orientují také na domácí fotografy. Důvod je poměrně prostý: zákazníci to požadují. „Je zájem o fotografie s místními lidmi. Potom je pouze otázka, zda je to finančně únosné,“ říká Georg Hodek z fotobanky Isifa. Ta na českém trhu mimo jiné zastupuje světovou jedničku Getty Images. „V nabídce máme také asi stovku českých autorů,“ dodává Hodek.
Zájem o český trh potvrzuje i Petra Musílková z fotobanky Profimedia.cz, která naopak zastupuje druhou největší agenturu Corbis. „Velký zájem máme o fotografie z českého prostředí, české tradice a zvyky, hlavně Vánoce, Velikonoce nebo Mikuláše,“ říká. Zástupci obou fotobank se svorně shodují na podmínkách. Fotograf získá 50 % z prodejní ceny fotografie, vyúčtování probíhá čtvrtletně a autor dostane seznam firem, které fotografii použily. Také se dozví, zda byl snímek uplatněn redakčně nebo komerčně.
Zatímco v mikrofotobankách často nemusíte dokazovat své profesní schopnosti a stačí, když vám občas schválí snímek, u profesionálních fotobank naopak požadují profesionálního autora. Stojíte-li zde o uplatnění, pošlete výběr svých fotografií a oni se rozhodnou, zda mají zájem s vámi navazovat spolupráci. „Potom už se domluví další kolo výběru a paralelně probíhá jednání o smlouvě,“ komentuje Hodek.
Přestože u fotobank autor dostává za snímky vyšší částky, ani tady není úplně svým pánem. Cenu za snímky navrhuje agentura a fotograf pouze může určit, pod jakou částku nechce jít. „Cena musí být v relaci k materiálu. Navíc trh má určité zvyklosti, takže nemůžeme nasazovat neúměrné sumy,“ říká Hodek.
Technické parametry snímků jsou na dnešní dobu poměrně nenáročné. Vzhledem k použití je důležité minimální rozlišení 300 dpi při velikosti A4. Prakticky to znamená asi 8Mpx fotografický přístroj, i když větší snímky jsou samozřejmě vítány.
Kromě agentur Profimedia a Isifa působí na českém trhu ještě další agentury prodávající fotografie. Jde zejména o Allphoto, Contrast a SAMfoto. Allphoto uzavřelo zdejší centrum a z rakouské pobočky, kam jsme byli odkázáni, na naše dotazy nikdo nereagoval, podobné to bylo u Contrastu. Agentura SAMfoto nám s omluvou oznámila, že momentálně prodávají pouze zahraniční fotografie, ale o prodeji snímků českých fotografů do budoucna uvažují.
Sledujte trendy
Jak dokazují nadšenci na internetu, komerčně prodávat fotografie není tak obtížné. Stačí překonat počáteční neúspěchy a mít chuť se učit. Jestliže opravdu toužíte komerčně prodávat v mikrofotobankách, měli byste sledovat nejčastější klíčová slova a procházet seznam nejoblíbenějších fotografií. Tak se dozvíte, co je momentálně nejžádanější a čemu byste mohli nebo měli přizpůsobit svou snahu. Podobné informace se dozvíte, když začnete spolupracovat s profesionální fotobankou. Možnosti jsou otevřené.
Původní článek byl otištěn v DIGIfotu 09/2008. Chybějí-li vám starší čísla časopisu DIGIfoto, kontaktujte oddělení distribuce e-mailem: predplatne@cpress.cz nebo telefonicky na bezplatné lince 800115588.