Kam lidská noha v Norsku nedošlápla

Kam lidská noha v Norsku nedošlápla

V létě roku 1998 jsem uskutečnil soukromou výpravu na norské ostrovy Söröya a Seiland. Málo obydlené výspy severu se nacházejí v úrovni měst Alta a Hammerfest za polárním kruhem. Hornaté ostrovy jsou přístupné pravidelnými lodními linkami.

Cestoval jsem sám, z České republiky do Osla autobusovou dopravou, z Osla do Bodö vlakem a z Bodö dále na sever opět autobusovou linkou. Přestože ostrovy nejsou vyhlášeny přírodní rezervací ani národním parkem, jedná se o příklady pravé divočiny. V nitru ostrovů nejsou stezky a krajina je neposkvrněná. Kdo chce tábořit v horách pod vodopádem nebo u jezera a celé dny nepotkat člověka, Seiland a Söröya mu to umožní.


Petr Zajíček: Seiland jeskyně
Ledovcová jeskyně na ostrově Seiland. Objevil jsem ji v Seilandském ledovci v nočních hodinách. Neměla světlo. Za dva dny jsem čtyřhodinovou túru k jeskyni zopakoval, abych ji vyfotografoval prozářenou slunečními paprsky (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, použitá clona 11, čas 1 sekunda, stativ)


Petr Zajíček: Seiland jezera
Typický ráz krajiny s jezery na Seilandu. Podobných scenérií je na ostrově nespočet. Po pořízení snímku jsem ještě dobrou půlhodinu seděl na skále a v tichu pozoroval okolí  (Nikon FM2, objektiv Nikkor 1,8/50, telekonvertor Vivitar 2x, polarizační filtr, použitá clona 11, čas 1/8 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Seiland ledovec
Noční atmosféra na Seilandu. Během polárního dne je v nočních hodinách velmi zvláštní světlo. Fotografické túry jsem podnikal často v tomto období (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, polarizační filtr, použitá clona 11, čas 4 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Seiland ráno
Ranní atmosféra na Seilandu. Během návratu z jedné túry se mi naskytla tato scenérie. Trvala jenom několik minut, potom barvy zmizely (Nikon FM2, objektiv 2,8/20, polarizační filtr, použitá clona 8, čas 1/4 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Seiland tundra
Mechové jezírko na Seilandu. Velmi kontrastní scenérie by zcela jistě vynikla při použití půleného šedého filtru (Nikon FM2, objektiv 2,8/20, polarizační filtr, použitá clona 11, čas 1/4 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Seiland viklan
Typický útvar severu. Neskutečný výtvor severské přírody jsem obcházel skoro po špičkách. Jeho průměr byl větší než tři metry (Nikon FM2, objektiv 2,8/20, použitá clona 16, čas 1 sekunda, přisvětleno bleskem sm.č. 30, stativ)


Pokračování 2 / 2

Söröya - poklidný ráj jezer


Petr Zajíček: Söröya racek
Letící racek na Söröyi. Nevěřil jsem, že se mi podaří dobře zaostřit letícího ptáka z ruky a bez autofokusu. Dalších deset políček s tímto námětem bylo nepoužitelných (Nikon FM2, objektiv Angénieux 2,3/180, telekonvertor Vivitar 2 x, použitá clona 4, čas 1/500 sekundy)


Petr Zajíček: Söröya útesy
Skalnaté pobřeží ostrova Söröya. Když někdo vidí tento snímek, nevěří, že je tak z dalekého severu. Škoda, že moře nebylo o takových deset stupňů teplejší (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, použitá clona 11, čas 1/30 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Söröya jezero
Tundra s jezerem na Söröyi. Snímek byl pořízen za mlhavého deštivého počasí. Barvy tundry o to více vynikly (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, polarizační filtr, použitá clona 16, čas 1/2 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Söröya kámen
 Balvan z migmatitu, typické horniny Skandinávie, Öksfjord. Pestrou geologickou minulost Skandinávie dokladují pro nás neobvyklé horniny. Migmatity jsou svědkem přeměn hornin nejvyššího stupně (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, použitá clona 16, čas 1 sekunda, přisvíceno bleskem sm.č. 30., stativ)


Petr Zajíček: Söröya půlnoc
Noční atmosféra na Söröyi. Tento záběr byl jediný, který jsem pořídil během osmihodinové túry v noci. (Nikon FM2, objektiv Nikkor 1,8/50, telekonvertor Vivitar 2 x, použitá clona 11, čas 4 sekundy, stativ)


Petr Zajíček: Söröya půlnoční slunce
Půlnoční slunce - okamžik, kdy je nejníže nad obzorem, ale nezapadá. Celou dobu mě při focení tohoto záběru otravovali komáři. Vlétli i do foťáku, když jsem měnil film (Nikon FM2, objektiv Nikkor 2,8/20, hvězdičkový filtr, použitá clona 16, čas 1 sekunda, stativ)

 

/všechny snímky byly pořízeny na fotomateriál Fujichrome Velvia citlovost 50 ASA/


 

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud