K čemu jsou dobrá pevná skla?

9. června 2009
TWEET SDÍLET
Pořídili jste si zrcadlovku a nyní uvažujete, jakými objektivy ji doplníte? Než se zcela rozhodnete, přečtěte si náš článek.

Tento článek se pokouší o zhodnocení role monofokálních objektivů v amatérské fotografii a jejich srovnání se zoomy. Fotografům, kteří již delší dobu používají digitální zrcadlovky nejspíše nepřinese mnoho nového, je určen spíše pro ty, kteří v nedávné době přesedlali na DSLR z digitálního kompaktu nebo pro ty, kteří o takové změně uvažují. Nutno podotknout, že takové srovnání je do značné míry subjektivní a je na každém čtenáři, aby si sám zhodnotil, jestli jsou pro něj zde uvedené argumenty relevantní.

K sepsání tohoto článku mě přiměla opakovaná zkušenost, kdy jsem některému ze svých přátel půjčil svůj „velký“ foťák , načež následovala neúspěšná snaha o nahmatání zoomovacího kroužku (často doplněná o pokus strhnout ostřící motor) a následně vyjevený dotaz „kde to zoomuje?“. Několikrát sem se snažil podat erudované vysvětlení, ale pak už jsem jenom naznačoval, že zoom funguje na bázi střídavého pohybu spodních končetin. Pojďme si tedy rozebrat, co mě vedlo k tomu pořídit si sadu na první pohled nepraktických monofokálů, zatímco na setový objektiv sedá prach.

Konstrukce objektivu

Optická soustava každého objektivu je výsledek celé řady kompromisů kterak udržet v rozumných mezích klíčové parametry – ostrost, aberaci, vinětaci, flare, zkreslení, apod. Bez zabíhání do přílišných detailů je možné konstatovat, že proměnlivá ohnisková vzdálenost konstrukci takové soustavy značně komplikuje. Výsledkem je složitá soustava mnoha optických elementů a optická kvalita je typicky horší než u monofokálu, který lze snadněji optimalizovat.

Samozřejmě to neplatí vždy, sám jsem byl vlastníkem objektivu Sigma 28/1,8, který mě nepřestával udivovat svoji nekvalitou (až jsem se ho radši zbavil). Obecně lze ale říct, že ke každému zoomu lze (alespoň na standardních bajonetech jako Nikon, Canon a Pentax) nalézt monofokál v daném rozsahu ohniskových vzdáleností, který je co do optické kvality lepší. Čili, pokud jdete cestou maximální kvality, pevným ohniskům se nevyhnete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Srovnání optické konstrukce objektivů Nikkor 24–70/2,8 a 50/1,8

Světelnost

Světelnost je nejen podle mého názoru takřka nejdůležitější vlastnost objektivu. Vysoká světelnost umožňuje focení v nedostatku světla, čímž rozšiřuje operační možnosti fotoaparátu. Zároveň umožňuje dosáhnout malé hloubky ostrosti, což je základní výrazový prostředek fotografie. Zatímco nejlepší zoomy mají světelnost 1:2,8, monofokály se světelností 1:1,4 nejsou žádnou výjimkou, nemluvě o značně exotických exemplářích se světelností lepší než 1:1,0. Pevná skla vám tedy dávají více tvůrčích prostředků, pokud máte pod kontrolou prostor ve kterém fotíte a nedělá vám problém použít „manuální“ metodu zoomu.

Klepněte pro větší obrázek
Hloubka ostrosti jako kreativní nástroj ve fotografii

Hmotnost a rozměry

Častý argument zastánců univerzálních zoomů je ten, že jeden objektiv nahrazuje plnou brašnu skel v daném rozsahu. Tady je třeba se zamyslet, jestli jsou u objektivu skutečně využité všechny ohniskové vzdálenosti. V nekonečných diskusích na internetu jsem zaslechl statistiku, že zpravidla je 40 % fotek nafocených na široký konec zoomu, 40 % na dlouhý a zbylých 20 % někde mezi tím. Pokud je tomu skutečně tak, lze zoom nahradit dvěma až třemi objektivy, které mohou být ve výsledku dohromady lehčí.

Jako příklad uvedu oblíbený objektiv Nikkor 24–70/2,8, který bych osobně nahradil objektivy 24/2,8, 50/1,4 a 85/1,8, s tím že cena i váha jsou zhruba stejné, ale světelnost lepší a je na rozhodnutí fotografa, jestli sebou bude tahat skutečně všechny tři nebo jestli mu jich pro daný účel nebude stačit méně. Do extrému v tomto vyšel příznivcům monofokálů Pentax, který má celou řadu velmi kompaktních „pancake“ skel (byť často s horší světelností). 

Klepněte pro větší obrázek
Ultra kompaktní objektiv typu „pancake”

Praktičnost

Největší nevýhodou monofokálů je samozřejmě to, že je potřeba je vyměnit, pokud chcete změnit ohniskovou vzdálenost. Výměna objektivů je do jisté míry choulostivá operace, protože riskujete, že vám při tom alespoň jeden z nich upadne, nebo že se do fotoaparátu dostane prach či jiné nečistoty. Skutečně, pokud jste na pláži a fouká ostřejší vítr, tak to není vhodný moment na „provětrání zrcadla“. S trochou praxe se to dá ale nacvičit, ti kteří na vojně drilovali rozborku SA-58 si mohou se slzou v oku zavzpomínat na mládí.

Pevná skla v praxi

Ohnisková vzdálenost je bezpochyby jeden ze základních výrazových prostředků fotografie. Nezřídka je ale ku prospěchu věci si zvolit jednu vzdálenost a té se držet, např. pokud fotíme sérii snímku – dokument, reportáž apod. Výsledek potom zpravidla působí uceleněji než když je to mix panoramat s detailními tele-záběry. Po delší době používání určitého objektivu se vidění fotografa adaptuje na optiku daného skla, což jednak zrychluje práci tam kde je to potřeba (např. na demonstraci máte odhad jak daleko musíte být od protestujících aby se vám vešli do záběru), jednak vám to umožňuje snadněji nalézt zajímavé úhly pohledu.

Já osobně fotím drtivou většinu záběrů „z ulice“ na objektiv Sigma 30/1,4, který je na APS-C ekvivalentní 45 mm, jen na davové akce si beru na pomoc Tokinu 11–16/2,8 (což je sice zoom, ale díky malému rozsahu a celkovému provedení se chová spíše jako monofokál s bonusem.

Speciální skla

Výše zmíněná snadnější optimalizace optické soustavy dělá pevná skla ideální kandidáty pro speciální aplikace, ať už se jedná o rybí oko, makro, tilt-shift nebo kontrolu neostrosti (defocus control). U těchto speciálních objektivů je zpravidla absence zoomu zcela nepodstatná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Speciální tilt-shift objektiv a ukázková fotografie pořízená tímto typem objektivu

Vyzkoušejte pevnou padesátku

Fotografie za použití pravých zrcadlovek tak trochu předpokládá, že o výsledně podobě snímku rozhoduje daleko více fotograf než přístroj a pevná skla jsou prostředek jak dosáhnout ultimativní kontroly záběru. Je to také dobrá zábava, kterou si člověk víc užije, když pořízení toho správného záběru obnáší trochu fyzického nepohodlí. Fotografům, kteří přecházejí z kompaktů a hledají ekvivalent 20× zoomu bych doporučil pořídit si objektiv 50/1,8 (který je relativně levný a kvalitní u všech značek) a vyzkoušet si co dovede. Spokojenost zaručit nelze, ale za pokus to stojí!

Témata článku: Fotoškola


Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

** pPodle jedná hypotézy byla podstatná část povrchu Marsu tvarována dávnou megatsunami ** . Za původce této globální katastrofy byl považován dopad planety či jádra komety ** Vědci nyní vystopovali impaktní kráter, který podle nich těsně souvisí se zmíněnou megatsunami

Stanislav Mihulka
KatastrofyMars
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

** Obludky, příšerky, monstra a paskvily mobilního světa ** Když dáte designérům volnou ruku, vrátí se to jako bumerang ** Zavzpomínejte s námi na nejošklivější telefony všech dob

Martin ChroustFilip Kůžel
TelefonyHistorieKuriozita
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok
Need for Speed UnboundPS5Recenze
Recenze hry Gungrave G.O.R.E. Jedním slovem mlátička. Aneb když hra nemá co více nabídnout

Recenze hry Gungrave G.O.R.E. Jedním slovem mlátička. Aneb když hra nemá co více nabídnout

Old school akční rubačka, která je i přes to, že se občas snaží, intelektuálně prázdná až hanba.

Michal Drmla
Gungrave G.O.R.E.RecenzePC
Huawei Watch Buds. Zcela bezdrátová sluchátka schováte pod výklopný displej hodinek

Huawei Watch Buds. Zcela bezdrátová sluchátka schováte pod výklopný displej hodinek

** Pokud vás nebaví neustále tahání sluchátek a hodinek, zbystřete ** Huawei připravuje zařízení typu dva v jednom ** Z těla hodinek jednoduše vytáhnete miniaturní sluchátka

Martin Chroust
Zcela bezdrátová sluchátkaChytré hodinkyKuriozita
Výkon, který předběhl dobu. Test grafické karty MSI GeForce RTX 4090 Suprim X 24G

Výkon, který předběhl dobu. Test grafické karty MSI GeForce RTX 4090 Suprim X 24G

Karta s výkonem RTX 4090 je snem každého hráče. Jen málokterá současná hra ji dokáže ve 4K potrápit.

Adam Vágner
MSIGrafické kartyTesty
To si už předem říkalo o malér. Krátce po půlnoci koupil 300 iPhonů, hned za rohem ho přepadli a přišel o miliony

To si už předem říkalo o malér. Krátce po půlnoci koupil 300 iPhonů, hned za rohem ho přepadli a přišel o miliony

** Půlnoční nákup iPhonů není dobrý nápad ** Kupujícího v New Yorku po cestě z Apple Storu přepadli ** Odcizili mu pytel s iPhony v hodnotě 95 tisíc dolarů!

Martin Chroust
USAiPhone
Dříve nebo později to čeká i vás. Návod, jak založit a nastavit Datovou schránku

Dříve nebo později to čeká i vás. Návod, jak založit a nastavit Datovou schránku

Od nového roku začne stát automaticky zřizovat datové schránky všem živnostníkům, spolkům nebo třeba nadacím. Nečekejte na to, až to za vás udělají úředníci a založte si datovku sami.

Jan Spěšný
Datová schránkaNávody
Recenze hry Pokémon Scarlet & Violet. Tahle legenda si zaslouží víc, i když míří správným směrem

Recenze hry Pokémon Scarlet & Violet. Tahle legenda si zaslouží víc, i když míří správným směrem

Pokémoni přivítali novou generaci a s ní přišel opravdu otevřený svět, který můžete prozkoumávat ve svém vlastním tempu. Game Freak má před sebou ale ještě dlouhou cestu, aby tento koncept dotáhl k dokonalosti.

Martin Nahodil
Pokémon Scarlet & VioletRecenze
Google v Česku skryje náhledy článků. Co to znamená pro uživatele, co to znamená pro vydavatelství

Google v Česku skryje náhledy článků. Co to znamená pro uživatele, co to znamená pro vydavatelství

**Novela autorského zákona čeká na podpis prezidenta. **Zákon má posílit pozici vydavatelů vůči technologickým platformám. **Google už ale řekl, že v Česku raději omezí služby.

Petr Urban
ČeskoAutorské právoPrávo
25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět