12
Fotogalerie

Jiří Václavek: Mikrofotobanky

Připravili jsme pro vás rozhovor s jedním z nejúspěšnějších Čechů na mikrofotobankách – Jiřím Václavkem. Jak a kde začít s prodejem vašich fotografií na internetu?

Láká vás myšlenka zpeněžení vašich fotografií? Zdá se vám, že vaše díla zbůhdarma zahálí na disku? Chcete se prezentovat jak české tak i světové veřejnosti?

Předem bych rád všechny čtenáře poprosil, aby všechny své případné dotazy směřovali do diskuze pod článkem. Odpovědi tak budou dostupné všem a nezahltíte Jirkovi schránku.

Co tě přivedlo k nápadu zkusit své fotografie zpeněžit v mikrofotobankách, kde jsi se o této možnosti dozvěděl ?

Paradoxně to bude asi jednak česká fotobanka (kde byl problém nahrát fotky pod 3 Mpx). A také aktivita mého bratra v tomto směru. Začínal jsem s fotoaparátem Z3 od Minolty.

Se kterými fotobankami máš zkušenost (a jakou)?

Fotobank, které jsem zkoušel, je asi patnáct. Nicméně asi jen pět jich stojí za zmínku.

Shutterstock
Zde je celkem nejrychleji vidět, jaké fotky jdou na odbyt. Z hlediska okamžitého zisku je to nejlepší fotobanka. Jsou zde však tvrdé vstupní testy, které musí nový člen absolvovat. Editoři fotografií na vstupních testech jsou zde evidentně různorodí lidé. Někdy schválí všechny vaše fotky, někdy skoro žádnou.

Istockphoto
Fotobanka, která má nejvyšší zisk na jednu fotku. Popis fotek a jejich umístění ve fotobance je však velmi náročná disciplína hlavně na čas a nervy. Zde je třeba vybírat to nejlepší z vaší tvorby.

Dreamstime
Velmi zajímavá fotobanka pro začátečníky. Nicméně zpočátku nečekejte žádné extra prodeje.

Fotolia
Další dobrá varianta pro začátečníky. Své fotky prodává přes dceřiné fotobanky i přes česká rozhraní například pixmac a další. Fotka, která se zde stane prodávanou, se může prodávat třeba dva roky každý den. Vidíte zde své celkové pořadí co se týče prodejů, tzn. kolikátý jste nejlepší fotograf celkem (nebo v daném týdnu).

Fotobanka.cz
Je ryze česká fotobanka. Pokud máte originální fotky, které jsou komerční, prodej opravdu funguje. Jen je třeba nasadit správnou cenu za fotografii (+/- 1 000 Kč) za fotku. Při dvaceti tisících fotkách v portfoliu jich každý měsíc prodáte tak něco kolem dvaceti. Fotobanka.cz je rozhodně pro vaše „nej“ fotky dobrá alternativa. Také se její pomocí zviditelníte v ČR. Pro srovnání – zahraniční mikrofotobanky vám mohou vydělat minimálně 10× tolik i přesto, že prodejní cena za jednu fotku je kolem jednoho dolaru.

IMG_4589-02.jpg vanoce.jpg
max. velikost | max. velikost
Ukázky prodávaných fotografií

Jaké fotobanky by jsi doporučil začátečníkům?

Co je to začátečník? Záleží na kvalitě fotografií a velikosti portfolia. A hlavně na námětu fotografií. Ale řekněme, že pokud lidé s žádnou fotkou neprojdou vstupním testem ani na Dreamstime nebo Fotolia, znamená to, že něco je špatně. Na těchto dvou fotobankách si mohou ověřit zda by jejich nejlepší fotky vůbec někdo chtěl. Je to o tom vkládat netradiční záběry; například dětí, osob či zvířat. Západů slunce je ve fotobankách opravdu spousta, jedná se o neprodejný artikl, tudíž už jej pravděpodobně chtít nebudou. Velmi důležitá je technická kvalita vkládaných snímků.

Jaké mají fotobanky požadavky na vkládané fotografie?

Technické požadavky

Rozlišení minimálně 4 – 6 Mpix. Čím více tím lépe. Pokud ale fotíte základním objektivem a 12 Mpix aparátem doporučuji fotku upravit a zmenšit na 6 Mpx a tím korigovat optické chyby objektivu.
 
Nízká citlivost snímače při fotografování, typicky ISO 100 – 200. Výjimečně se akceptuje ISO 400.

Ostrost a správné zaostření. Správně zaostřená fotka je klíčovým atributem. Pokud se moderátorům fotobanky nelíbí vámi zvolená DOF, máte prostě smůlu.

Ostatní požadavky

Originální námět zvyšuje potenciální využitelnost a prodej fotky. Fotky vašich dětí z rodinného výletu, fotky z rodinné oslavy, západy slunce, domácí mazlíčci a podobné opravdu nejsou vhodným tématem.

Nápad fotografie. Pokud vás nic nenapadá, inspirujte se u nejprodávanějších fotek a třeba vás něco napadne nebo nějaký nápad zkopírujte ale snažte se jej realizovat lépe než ostatní!

Barevnost. Zákazníci kupují rádi živé barevné fotografie. Takže někdy trošku barvy neuškodí

Někdy se stane, že nahrajete fotku, o které jste přesvědčeni, že bude opravdu super a moderátoři vám ji zamítnou. Zkuste ji mírně upravit a nahrát znovu.

civava.jpg IMG_1484.jpg
max. velikost | max. velikost

IMG_6238-02.jpg PICT8520.jpg
max. velikost | max. velikost
„Domácí“ motivy musí být opravdu povedené

Jaké jsou nároky na vybavení potřebné pro úspěšný vstup do světa fotobank?

Minimum

Zrcadlovka a setový objektiv (s kompaktem to dnes již nemá smysl).
Úpravy fotografií grafickým programem (Gimp, Photoshop, atd.).
A také angličtina. Bez té to v zahraničí nepůjde (bez kvalitních klíčových prostě nic neprodáte).

Základ

Nějaký slušný objektiv a ateliérová světla či záblesky stačí k tomu, aby jste se mohli o fotografování pro fotobanky seriozně zabývat.

Jaké vybavení osobně používáš, popřípadě jaké by jsi sám doporučil?

Moje výbava

Canon EOS 400D (50 mmF1,8, 18–55 setový objektiv, Peleng Fisheeye 8mm, 70–300 mm Canon se stabilizací), mezikroužky, makročočka, filtry, 2 × 100 Ws ateliérová záblesková světla, softbox, světelný stan , deštníky, rádiové odpalování (Dnes je možno takovýto komplet pořídit do deseti tisíc korun.).

Kolik musí člověk do fotobanky nahrát fotek, aby začal vydělávat?

Záleží, kolik chcete vydělávat. Kolega grafik nahrál cca osm set vektorů, a po dvou měsících vydělává sedm set dolarů za měsíc.

Ale většinou to funguje tak, že pokud překročíte hranici dvě stě fotek v portfoliu a stále nahráváte další snímky, vaše prodeje se s každým dalším měsícem dále zvyšují.

Fotografové, kteří mají v portfoliu, řekněme, přes tisíc fotek jsou schopni inkasovat minimálně sto až tři sta dolarů měsíčně. Je to o tom fotit, nahrávat a přidávat další a další fotky.

IMG_7015-02.jpg water.jpg
max. velikost | max. velikost
Obyčejné věci, neobyčejně vyfocené

Kolik peněz lze vydělat skrz fotobanky? Dá se tím živit?

Není problém každý měsíc prodat fotky za deset tisíc korun. Nicméně nezapomínejme na náklady.

Yuri Arcus jednu dobu prodával přes fotobanky každý měsíc fotky za více jak milión korun (v přepočtu), takže to určitě jde.

Nedokážu si představit, že bych se věnoval focení pro fotobanky osm hodin denně. Navíc je to něco, co se rozjíždí postupně. Pět tisíc fotek, které by byly schopné vás uživit, prostě nenafotíte přes noc.

Většina lidí, co se tomuto způsobu výdělku v ČR věnuje, to bere jako své druhé nebo spíš už první zaměstnání. Ale spoléhat se výhradně na fotobanky by bylo podle mě nezodpovědné. Většina fotografů to časem začne kombinovat s focením zakázek, protože zakázky přinášení okamžitý zisk a je to zase něco jiného.

Fotobanky vznikly před 3 – 7 lety . Před rokem zažily neskutečný „boom“. Momentálně je situace taková, že zákazníci jsou hodně vybíraví a kupují jen opravdu kvalitní snímky.

Strávíš nad focením, úpravou avkládáním hodně času?

Průměrně ani ne dvě hodiny denně. Upřímně, focení mě baví, ale úpravy a popisování fotografií klíčovými slovy je ta tvrdá práce.

Fotobanky přijímají i vektorová díla – je větší zájem o grafiku nebo o fotografie?

Grafika, to je věc, kterou umí pořádně málokdo. Kdežto fotografování berou lidé většinou jako koníček a dokáží se mu lépe věnovat. Tudíž obecně grafika vydělává více jak fotografie, protože fotografů je více jak grafiků. Nicméně, já se zatím věnuji téměř výhradně fotografii. Další aspekt je ten, že za hodinu můžete udělat deset výborných fotek, ale nad výrobou jediné pořádné vektorové práce strávíte třeba pět hodin.

Jaké to je u tebe? Prodávají se ti více fotografie nebo vektorová grafika?

Vektory téměř vůbec nedělám takže zcela jistě vítězí fotografie.

Zaznamenal jsi nějaký větší úspěch ? Objevilo se někde některé z tvých děl?

I přes obrovský počet prodejů jsem své díla našel asi jen na pěti místech. Z nejviditelnějších bych zmínil čaj Pickwick T-Kick na letáčku Intersparu.

Dále jsem své snímky objevil na několika webových stránkách, dokonce i na přebalu jisté knihy. 
 
 

reference.jpg rozhovor01.jpg
max. velikost | max. velikost

rozhovor02.jpg vanoce2.jpg
max. velikost | max. velikost
Ukázky úspěchů Jiřího Václavka

Co by jsi poradil všem zájemcům o prodej fotografií do začátku?

Hlavně hodně trpělivosti se vstupními testy. Brát v potaz důvody zamítnutí fotografií. Poprat se s angličtinou a popisy fotografií. I ta nejlepší fotografie se špatnými klíčovými slovy se prostě prodávat nebude. A hlavně se nevzdávat.

Jiří Václavek toho o fotobankách již napsal mnohé.
Můžete navštívit jeho osobní stránky fotovaclavek.webgarden.cz nebo stránky fotobanky.vaclavek.com, které věnoval přímo mikrofobankám.

Portfolia Jiřího Václavka můžete nalézt na následujících serverech shutterstock.com a dreamstime.com. Zároveň zde můžete vidět, které motivy se nejvíce prodávají a jaké fotky je třeba produkovat, aby byly prodejné.

Určitě si přečtěte

Články odjinud