Název projektu Beauty in Blood (v překladu Krása v krvi) poměrně dobře specifikuje tvůrčí záměr manželů Lewisových: uchopit menstruační krev jako estetický objekt, a otevřít tak společenské tabu.
Beauty in Blood je dlouhodobý projekt denverského manželského páru Jen a Roba Lewisových, jehož výsledkem jsou abstraktní makrofotografie menstruační krve.

Haze
Nápad se zrodil v hlavě ženské polovičky uměleckého dua, Jen Lewisové, poté co ji v roce 2012 gynekolog doporučil, aby místo vložek a tampónů používala menstruační kalíšky. Získala tak dle svých slov intimnější vztah se svým tělem, což ji dovedlo k zamyšlení, proč společnost chápe menstruaci jako něco nechutného.
Menstruace, věc veřejná
Projekt, který lze na jedné straně označit za odvážný, a na druhé straně jako zvrhlý, dekadentní nebo i samoúčelný, má otevřít jedno ze společenských tabu aneb témat, o nichž se běžně nemluví. Umělecký pár vychází z premisy, že menstruace je chápána jako něco, co snižuje ženské tělo ve srovnáním s mužským.


Vlevo: A Star is Born, vpravo: Cobra
Jen Lewisová poukazuje na miliony, které různé korporace investují do snahy prostřednictvím hormonální antikoncepce potlačit přirozený ženský cyklus tak, aby byl v souladu s mužskou normou. Jako něco nečistého je dle jejích slov menstruace prezentovaná i v reklamách – menstruační pomůcky jsou ukryté v lákavých obalech, aby tak zakryly podstatu svého použití.
„Svou prací boříme tabu ženské menstruace, uvolňujeme ženskou sílu a stavíme toto téma na piedestal, kam odjakživa patří.“
Společnost, která je zvyklá na obrazy krve a násilí, je znepokojena pohledem na menstruační krev natolik, že se uchyluje k cenzuře. Známým příkladem budiž snímek Rupi Kaur ležící na posteli v teplákách se skvrnami od menstruační krve, který se nedávno objevil na Instagramu a následně byl velmi rychle odstraněn.

Paradoxem je fakt, že nyní visí na Facebooku, sociální síti, která důsledně dbá na důkladné vykostičkování intimních partií lidského těla.
„Obrázky, které jsme zachytili, donutí diváka přemýšlet o menstruaci ze zcela nového úhlu.“
Ano, projekt manželů Lewisových je jiný, bez znalosti kontextu není zřejmé, co vlastně je zachyceno na snímcích. Právě proto nelze obrazy samy o sobě označit za kontroverzní, neboť se jedná o shluk náhodných obrazů, které je schopna vykreslit nějaká tekutina, a jen z popisku je patrné, že se jedná o menstruační krev. Je už jen na divákovi, jestli snímky dokáže vnímat (ocenit) jako estetický objekt, nebo jen jako feministickou „společenskou hru“ na odkrývání tabu.
Postup tvorby snímků

Během menstruace Jen Lewisová po 2-4 dny shromažďuje do kalíšku krev. V prvotních fázích projektů byly snímky pořizovány v koupelně: zatímco Jen nalévala/odkapávala tekutinu do záchodové mísy, její manžel zaznamenával proudění krve fotoaparátem Canon 5D Mark II s objektivem 100 mm F2,8L, za použití zábleskových světel. Později začal manželský pár „krevní instalace“ tvořit v akváriu. Podle objemu krve a její konsistence (rozpouštění krevních sraženin) trvalo focení od 1 minuty po půl hodinu. Poté následovala společná selekce zdařilých snímků v počítači, přičemž byl kladen důraz na zajímavé vzory a kompozici.
Galerie snímků


Blood & Bubbles; Bursting Through


The Crimson Wave; The Perfect Cell



Cotton Candy; Fire & Brimstone; The Ribbon Rose
[Foto: Jen a Rob Lewisovi]