Jedna rada za všechny: exponujte vpravo

12. dubna 2012
TWEET SDÍLET
Jedna rada za všechny: exponujte vpravo
Nejlepší je taková expozice, která zajistí vzhled snímku podle představ autora a maximální množství dat, stavebních kamenů fotografie.

Jestliže fotoaparát používá pro kódování obrazu např. 16 bitů, znamená to 65 536 jasových úrovní na každý barevný kanál. Lineární záznam má významný dopad na expozici.

Rozdělme si dynamický rozsah fotoaparátu pomocí osmi clon, což je typické pro běžné zrcadlovky. Nabízí se jednoduché řešení, že každému dílu náleží 8 192 (65 536/8) jasových úrovní. Tak tomu však není. Polovina (32 768) jasových úrovní náleží cloně s největším jasem, polovina zbývajících úrovní (16 384) další cloně, další 8 192 atd.

Z toho plyne, že na zaznamenání nejnižších jasů je k dispozici nejméně jasových úrovní. Na tato neupravená digitalizovaná data ze snímače aplikujeme úpravy expozice. Pak se uplatní gama kódování tak, aby zaznamenané úrovně více odpovídaly způsobu, jakým je vnímá lidský zrak. Gama korekce nepřinese další informace, naopak. Proto je výhodnější provést úpravu expozice na původní data.

Klepněte pro větší obrázek
Na horizontální ose grafu jsou jasy, znázorňující množství světla, které dopadá na snímač nebo lidské oko. Zelená přímka znázorňuje na vertikální ose lineární odezvu snímače (gama1). Červená křivka znázorňuje nelineární reakci lidského oka (zhruba gama 2,2). Gama korekce je aplikace červené křivky, která je použita k převodu čísel reprezentujících naměřené množství světla (Raw data) na výsledná čísla, reprezentující obraz, jak jej vnímáme.
Klepněte pro větší obrázek
A – takto reaguje snímač fotoaparátu na světlo.B – takto vidí světlo lidský zrak.

Při převodu RAW dat se digitálně přepočítá lineární chování snímače. Tím se napodobuje reakce lidského oka. V praxi to znamená zesvětlení tmavých částí snímku a napodobí vyšší citlivost lidského oka v tmavých tónech.

Je patrné, že pokud nepoužijete v popisovaném případě osminu nejvyšších jasů, nebo chcete-li osminu pravé části horizontální osy histogramu, ztratíte nenávratně polovinu dat. A to se nevyplatí.

Klepněte pro větší obrázek
Modelově správně exponovaný snímek (1/640 s, F13, ISO 1600) vytvořený z RAW dat pomocí Camera RAW bez úprav. Je to jenom teoretická situace pro nejtvrdší podmínky našeho srovnání. Jinak takto převádět RAW na JPEG bez úprav nemá smysl.
Klepněte pro větší obrázek
Podexponovaný snímek o –1EV (1/1250 s, F13, ISO 1600) v RAW datech jsem bez úprav v Camara RAW převedl na tuto JPEG fotografii. Žádné jasové úrovně nebyly mimo dynamický rozsah snímače.
Klepněte pro větší obrázek
Předešlý snímek jsem při konverzi upravil tak, aby odpovídal modelově správně exponované fotografii.
Klepněte pro větší obrázek
Přeexponovaný snímek o +1EV (1/350 s, F13, ISO 1600) v RAW jsem opět převedl bez úprav na tuto fotografii. Náhled v konvertoru avizoval v nejvyšších jasech na menších plochách přepal v jednom barevném kanálu.
Klepněte pro větší obrázek
Předešlý snímek v RAW jsem opět upravil tak, aby odpovídal modelově správně exponované fotografii, včetně rekonstrukce uvedených přepalů.
Klepněte pro větší obrázek
Zvětšené části předešlých upravených fotografií. Zleva: podexpozice, správná expozice, přeexpozice. Je zřejmé, že největší kvalitu vykazuje pravý, přeexponovaný snímek, dokonce lepší než „originál“.
Klepněte pro větší obrázek
Jiná část fotografií k porovnání. Tady jsem u všech třech snímků při konverzi uplatnil stejnou měrou velký kontrast pro lepší názornost. Závěr jako v předešlém detailu.
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Stejný postup jako v předešlém záběru. Výchozí stav ještě radikálnější
(–4/3 EV, O EV, +4/3 EV. ISO 1250). Závěr stejný.

Technika fotografování do vyšších jasových úrovní není určená pro každodenní práci, ale je vhodná spíš pro jednotlivé snímky.

Účelné bude, když si stanovíte, že horší je obava z přeexpozice, tedy záměrně podexponovaná fotografie, než strach z podexpozice, kdy mírně přeexponujete. Samozřejmě totální přeexpozice je přípustná na zdrojích světla, případně na jiných, stanovených částech. Ztráta kresby v jednom nebo dvou z RGB kanálů je možná, pokud se nejedná o klíčové tóny. Odzkoušejte si různé situace na svém fotoaparátu, tím zapudíte obavu z fatální přeexpozice.

Dalším závěrem je skutečnost, že v dobrém programu na konverzi RAW může autor snímku pohodlně doladit svojí představu o jasovém podání snímku, zvlášť když jde o ztmavení.

Po ověření možností svého fotoaparátu exponujte v RAW tak, abyste vyplnili zejména pravou část histogramu. Pamatujte: exponujte doprava.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

2 Adam Kos