Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Uplynulé týdny nám přinesly záběry z vinic pod Pálavou. Jeden zadumaně zelenkavý a druhý v dechberoucí černobílé škále. Spojuje je jméno Back.

Tak si totiž říká tvořivý lovec krajinek, jehož snímky se už mnohokrát dostaly do nejužšího výběru v rámci předchozích Fotografií týdne. V jeho tvorbě se od začátku objevují barevné i černobílé snímky přírody, ale klasická poetika stále více ustupuje naléhavé a dramatické atmosféře. Po několika měsících, kdy na jeho snímcích převládaly měkké tóny podzimu a křehkost zimního chladu, přišla opět změna. Na svých posledních fotografiích nám autor předkládá zdánlivě klidné a zamyšlené scenérie, okořeněné prvkem napětí. Kontrasty a nezanedbatelný nádech temnoty najdeme i na aktuální Fotografii týdne.

Jmenuje se „Pálavské eurovinice“, ale narozdíl od její barevné předchůdkyně bychom v ní romantiku opuštěných vinic hledali jen marně. Jak trefně poznamenává jeden ze čtenářů, spíše si vzpomeneme na pole křížů z přebalu LP od kapely Metallica. Kompozice z nekonečných řad naprosto stejných tyčí, uprostřed nichž jsme se ocitli, působí neuvěřitelně tísnivě. Kontrastní tyčky se stávají čímsi, co vystupuje z šera a stahuje se v zástupech kolem nás. Když se zahledíme do šera, zjistíme, že pomyslné mezery mezi nimi vyplňují mříže. Svoboda je pouze mýtus, musíme po zbytek života šlapat pouze po té „správné“, vyznačené cestě. Nebo je snad jiná možnost?

foto_tydne.jpg
Pálavské eurovinice; foto: back

Backův opuštěný vinohrad patří mezi kompozice, pro které byl zřejmě stvořen čtvercový formát. Nabízí se však otázka, jestli je správné nechat jej „přestřihnout“ čarou horizontu přesně v půli, nebo spíše sáhnout po oblíbeném zlatém řezu. Autor si nevybral ani jednu z variant a výsledek z tohoto úhlu vyznívá poněkud rozpačitě, i když výrazná obloha na sebe strhává pozornost a zčásti tento přešlap zachraňuje.

Velmi dobrý pocit ze snímku podtrhuje také skvěle odvedená práce na poli dodatečných úprav – tvůrcův záměr je jasný, linie jsou působivé a přitom čisté, kompozice je jednoduchá, ale přitom zaujme už v malém náhledu. „Někdy prostě podmínky klapnou, tak jen zbývá zmáčknout spoušť,“ ospravedlňuje se autor stydlivě, ale je jasné, že do sbírky Fotografií týdne právě přibyl další výjimečný kousek.

Určitě si přečtěte

Články odjinud