Kdo vlastní rodinný dům, nebo alespoň pozemek s kůlnou v zahrádkářské kolonii, může si nyní vyzkoušet postavit fotografický přístroj ze zahradního domku či kůlny na nářadí. Návod a postup vám poskytně ve svém videu anglický fotograf Brendan Barry.

Kdo vlastní rodinný dům, nebo alespoň pozemek s kůlnou v zahrádkářské kolonii, může si nyní vyzkoušet postavit fotografický přístroj ze zahradního domku či kůlny na nářadí. Návod a postup vám poskytně ve svém videu anglický fotograf Brendan Barry.

Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout dále v galerii článku.

Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout dále v galerii článku.

Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru, zrovna se na ně díváte). Právě zde Barry našel další z „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.

Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru, zrovna se na ně díváte). Právě zde Barry našel další z „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.

V první kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora. Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.

V první kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora. Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.

Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo. 

Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo. 

Experimentovat je nejspíš možné s jakýmikoli starými manuálními „skly“, autor však použil poměrně raritní velkoformátový objektiv původně určený k leteckému snímání – Bausch & Lomb 1016 mm F5,6. K zakrytí zadní části objektivu před a po expozici lze využít v podstatě cokoli, třeba kus kartonu, nebo podle návodu autora zužitkovat závěrku starého měchového fotoaparátu.

Experimentovat je nejspíš možné s jakýmikoli starými manuálními „skly“, autor však použil poměrně raritní velkoformátový objektiv původně určený k leteckému snímání – Bausch & Lomb 1016 mm F5,6. K zakrytí zadní části objektivu před a po expozici lze využít v podstatě cokoli, třeba kus kartonu, nebo podle návodu autora zužitkovat závěrku starého měchového fotoaparátu.

K vyvolání obrazu se hodí běžná fotografická chemie v klasickém sledu vývojka-přerušovač-ustalovač, přičemž vyvolávání probíhá ve dvou fázích – vyvolání negativu a z něj pozitivu. Proces je možné zjednodušit zakoupením pozitivního fotografického papíru, který je však podstatně dražší než klasická varianta.

K vyvolání obrazu se hodí běžná fotografická chemie v klasickém sledu vývojka-přerušovač-ustalovač, přičemž vyvolávání probíhá ve dvou fázích – vyvolání negativu a z něj pozitivu. Proces je možné zjednodušit zakoupením pozitivního fotografického papíru, který je však podstatně dražší než klasická varianta.

Výsledné fotografie Brendona Barryho vypadají velmi dobře, jak portréty, tak zátiší, a celý proces skýtá řadu tvůrčích možností – můžete si pohrát nejen s kompozicí, ale i s různými objekty a typy nasvícení. Za pozornost jistě stojí i další projekty tohoto fotografa, které najdete na  jeho webu . 

Výsledné fotografie Brendona Barryho vypadají velmi dobře, jak portréty, tak zátiší, a celý proces skýtá řadu tvůrčích možností – můžete si pohrát nejen s kompozicí, ale i s různými objekty a typy nasvícení. Za pozornost jistě stojí i další projekty tohoto fotografa, které najdete na jeho webu

Z negativního obrazu je nutné vyvolat pozitiv.

Z negativního obrazu je nutné vyvolat pozitiv.

Vyvolání barevné fotografie v domácích podmínkách je mnohem složitější proces.

Vyvolání barevné fotografie v domácích podmínkách je mnohem složitější proces.

Mobilní fotoaparát z obytného přívěsu

Mobilní fotoaparát z obytného přívěsu

Společně se studenty vytvořil Brendon Barry fotoaparát také z mrakodrapu

Společně se studenty vytvořil Brendon Barry fotoaparát také z mrakodrapu

Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout dále v galerii článku.
Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru, zrovna se na ně díváte). Právě zde Barry našel další z „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.
V první kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora. Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.
Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo. 
21
Fotogalerie

Je libo fotoaparát z melounu, chleba nebo lega? Tak proč ne také z kůlny...

Přetvářet nejrůznější objekty na fotoaparáty je v poslední době oblíbenou kratochvílí fotografických kutilů a experimentátorů. Ve fotoaparát se tak proměnil např. celý dům, stavebnice lego nebo různé potraviny, a v době koronavirové pak vzrostla též obliba „světlocitlivých bytových jednotek“.

Shed-Camera-800x499.jpeg

Kdo vlastní rodinný dům, nebo alespoň pozemek s kůlnou v zahrádkářské kolonii, může si nyní vyzkoušet postavit fotografický přístroj ze zahradního domku či kůlny na nářadí. Návod a postup vám dá anglický fotograf Brendan Barry ve svém videu.

 

Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout v galerii článku.

Image 11.jpg

Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru). Právě zde Barry našel další „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.

Image 9.jpg

V prvním kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora.

Image 3.jpg

Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.

Image 5.jpg

Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo.

Image 4.jpg

Experimentovat je nejspíš možné s jakýmikoli starými manuálními „skly“, autor však použil poměrně raritní velkoformátový objektiv původně určený k leteckému snímání – Bausch & Lomb 1016 mm F5,6. K zakrytí zadní části objektivu před a po expozici lze využít v podstatě cokoli, třeba kus kartonu, nebo podle návodu autora zužitkovat závěrku starého měchového fotoaparátu.

Image 6.jpg

K vyvolání obrazu se hodí běžná fotografická chemie v klasickém sledu vývojka-přerušovač-ustalovač, přičemž vyvolávání probíhá ve dvou fázích – vyvolání negativu a z něj pozitivu. Proces je možné zjednodušit zakoupením pozitivního fotografického papíru, který je však podstatně dražší než klasická varianta.

Image 10.jpg

Výsledné fotografie Brendona Barryho vypadají velmi dobře, jak portréty, tak zátiší, a celý proces skýtá řadu tvůrčích možností – můžete si pohrát nejen s kompozicí, ale i s různými objekty a typy nasvícení. Za pozornost jistě stojí i další projekty tohoto fotografa, které najdete na jeho webu

Určitě si přečtěte

Články odjinud