Přetvářet nejrůznější objekty na fotoaparáty je v poslední době oblíbenou kratochvílí fotografických kutilů a experimentátorů. Ve fotoaparát se tak proměnil např. celý dům, stavebnice lego nebo různé potraviny, a v době koronavirové pak vzrostla též obliba „světlocitlivých bytových jednotek“.
Kdo vlastní rodinný dům, nebo alespoň pozemek s kůlnou v zahrádkářské kolonii, může si nyní vyzkoušet postavit fotografický přístroj ze zahradního domku či kůlny na nářadí. Návod a postup vám dá anglický fotograf Brendan Barry ve svém videu.
Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout v galerii článku.
Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru). Právě zde Barry našel další „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.
V prvním kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora.
Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.
Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo.
Experimentovat je nejspíš možné s jakýmikoli starými manuálními „skly“, autor však použil poměrně raritní velkoformátový objektiv původně určený k leteckému snímání – Bausch & Lomb 1016 mm F5,6. K zakrytí zadní části objektivu před a po expozici lze využít v podstatě cokoli, třeba kus kartonu, nebo podle návodu autora zužitkovat závěrku starého měchového fotoaparátu.
K vyvolání obrazu se hodí běžná fotografická chemie v klasickém sledu vývojka-přerušovač-ustalovač, přičemž vyvolávání probíhá ve dvou fázích – vyvolání negativu a z něj pozitivu. Proces je možné zjednodušit zakoupením pozitivního fotografického papíru, který je však podstatně dražší než klasická varianta.
Výsledné fotografie Brendona Barryho vypadají velmi dobře, jak portréty, tak zátiší, a celý proces skýtá řadu tvůrčích možností – můžete si pohrát nejen s kompozicí, ale i s různými objekty a typy nasvícení. Za pozornost jistě stojí i další projekty tohoto fotografa, které najdete na jeho webu.