Je libo fotoaparát z melounu, chleba nebo lega? Tak proč ne také z kůlny...

8. května 2020
TWEET SDÍLET

Přetvářet nejrůznější objekty na fotoaparáty je v poslední době oblíbenou kratochvílí fotografických kutilů a experimentátorů. Ve fotoaparát se tak proměnil např. celý dům, stavebnice lego nebo různé potraviny, a v době koronavirové pak vzrostla též obliba „světlocitlivých bytových jednotek“.

Klepněte pro větší obrázek

Kdo vlastní rodinný dům, nebo alespoň pozemek s kůlnou v zahrádkářské kolonii, může si nyní vyzkoušet postavit fotografický přístroj ze zahradního domku či kůlny na nářadí. Návod a postup vám dá anglický fotograf Brendan Barry ve svém videu.

 

Předem je třeba zmínit, že „fotokůlna“ není prvním Barryho projektem podobného typu, spíš jedním z mnoha. Brendan Barry už totiž postavil, smontoval, nakrájel, vydloubal, poslepoval fotoaparáty z mnoha, leckdy velmi extravagantních, materiálů, včetně třebas potravin. Některá z těchto zařízení si můžete prohlédnout v galerii článku.

Klepněte pro větší obrázek

Ale vraťme se zpět na jednu typickou anglickou zahrádku v příměstské zástavbě, kde jeden domek těsně přiléhá k druhému a přes cihlovou zídku k vám na dvorek nahlížejí sousedé (i ty koneckonců autor videa zvěčnila na fotografickém papíru). Právě zde Barry našel další „surovinu“ pro vybudování netypického fotoaparátu – kůlnu sloužící původně k ukládání různého harampádí.

Klepněte pro větší obrázek

V prvním kroku je kromě úklidu potřeba prostor kůlny důkladně utěsnit proti vniknutí byť jediného paprsku světla, za tímto účelem autor videa použil černou fólii, překližku a karton. Takto připravená místnost pak poslouží nejen k záznamu obrazu na fotografický papír, ale i k jeho vyvolání coby temná komora.

Klepněte pro větší obrázek

Ze slova „vyvolat“ vyplývá, že k úspěšnému završení celého procesu je nezbytné obstarat si patřičné chemikálie – pro vyvolání negativu a posléze pozitivu přímo na fotografický papír. Video vás provede krok po kroku celým procesem.

Klepněte pro větší obrázek

Kromě světlocitlivého média, jímž je v tomto případě již zmíněný papír, který Barry umístil na stojan s magnetickou tabulí, potřebujete objektiv, skrze nějž bude na fotopapír proudit světlo.

Klepněte pro větší obrázek

Experimentovat je nejspíš možné s jakýmikoli starými manuálními „skly“, autor však použil poměrně raritní velkoformátový objektiv původně určený k leteckému snímání – Bausch & Lomb 1016 mm F5,6. K zakrytí zadní části objektivu před a po expozici lze využít v podstatě cokoli, třeba kus kartonu, nebo podle návodu autora zužitkovat závěrku starého měchového fotoaparátu.

Klepněte pro větší obrázek

K vyvolání obrazu se hodí běžná fotografická chemie v klasickém sledu vývojka-přerušovač-ustalovač, přičemž vyvolávání probíhá ve dvou fázích – vyvolání negativu a z něj pozitivu. Proces je možné zjednodušit zakoupením pozitivního fotografického papíru, který je však podstatně dražší než klasická varianta.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledné fotografie Brendona Barryho vypadají velmi dobře, jak portréty, tak zátiší, a celý proces skýtá řadu tvůrčích možností – můžete si pohrát nejen s kompozicí, ale i s různými objekty a typy nasvícení. Za pozornost jistě stojí i další projekty tohoto fotografa, které najdete na jeho webu

Témata článku: Technika, Fotoškola, Analog, Fotografové, Pinhole

Určitě si přečtěte

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Fotografie týdne: Budu se jen dívat, slečno!

Sociologie se, jako většina společenských věd, nachází v jistém pnutí. Na jedné straně se snaží popsat procesy, jevy, spojení, která ve společnosti můžeme nacházet. Jde vlastně o činnost, která jako by se snažila zjistit si odstup od zkoumané skutečnosti.

Michal Černý