Jaké trendy ve fotografii nás ještě čekají v roce 2013

8. července 2013
TWEET SDÍLET
Jaké trendy ve fotografii nás ještě čekají v roce 2013
Každý rok se objevují nové trendy, které posouvají svět fotografie o kus dál a snaží se diváka zaujmout vyšší měrou. Co nás ještě čeká v tomto roce? Budou to mrvítka fotografií nebo naopak návrat ke kořenům?

Oceňovaný britský fotograf Jeremy Walker, se specializuje na velice kvalitní fotografie krajiny a míst na celém světě. Při své práci se setkává s různými trendy v rámci fotografování.

Jeremy se domnívá, že díky současné fotografické módě týkající se využívání různých filtrů a efektů se vrátíme k základnímu přístupu – vytváření nádherných, klasických a elegantních černobílých fotografií.

Klepněte pro větší obrázek 
Jeremy Walker

O jaký trend se jedná?
Černobílé fotografie nás vracejí zpět ke kořenům fotografování. Vytváření monochromatických snímků představuje fotografování v nejjednodušší, syrové formě. Tyto snímky nejsou zatíženy rušivými barvami a soustředí se výhradně na odstín, povrch, tvar, drama a náladu fotografie – a hlavně na její vizuální účinek.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: Jeremy Walker

Proč budou tyto fotografie v roce 2013 častější?
Žijeme ve světě plném barev, širokoúhlých televizí, zařízení iPad a inteligentních telefonů – jsme denně bombardováni ze všech stran jasnými obrázky. Černobílá fotografie představuje protilék na moderní svět. Jde o kreativní fotografování v nejčistší formě, které se odliší od davu. Pokud se to dělá správně, mohou být černobílé fotografie vizionářskou novinkou. Jsou stále považovány za stylové a zcela nepochybně za umělecké.

Monochromatické snímky se hodí k zachycení širokého spektra témat, od lidí a architektury po cestování a krajinky. Fungují stejně dobře ve všech světelných podmínkách a i slabé osvětlení může být dramatické a zachycovat náladu – může být fotografovým nejlepším pomocníkem. Nejdůležitější však je, že černobílé snímky se vyznačují jednoduchostí a hloubkou – jde o vlastnosti, které jim v barevném světě pomohou odlišit se a mít silný účinek.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: Jeremy Walker

Tipy pro černobílé snímky

  • Dejte svým snímkům hloubku vzhledem k nedostatku barev, které by odváděly pozornost oka, byste měli při zvažování kompozice snímku zkusit najít něco dominantního v popředí, tematický objekt uprostřed a nakonec ideálně i něco zajímavého v pozadí. Pokud se místo toho rozhodnete raději izolovat jeden z prvků, umístěte jej přibližně do třetiny vzdálenosti kompozice – toto pravidlo se nazývá „Pravidlo třetin“ a jde o techniku, kterou fotografové úspěšně používají již dlouhá léta.
     
  • Zvažte všechny úhly pohledu – zkuste najít něco zvláštního a jiného, nebuďte jako všichni ostatní. Nedostatek barev nutí diváka, aby se mnohem více soustředil na kompozici, proto buďte kreativní. LCD monitor fotoaparátu s nastavitelným úhlem vám umožní snímat fotografie z téměř libovolné polohy.
     
  • Pozorujte přirozený směr světla – sledujte, jak se světlo mění v průběhu dne a se změnou počasí. Pro monochromatické snímky bude klíčové identifikovat výrazné stíny, odstíny, povrchy a tvary. Umělé zdroje světla, například pouliční lampy nebo svítilny, mohou být užitečné, protože se nebudete muset obávat, že způsobí vytvoření nežádoucích barevných odstínů.
     
  • Zkuste experimentovat s různými časy závěrky – pomalejší časy závěrky vám umožní vnést do obrázku rozmazání, pohyb a novou dynamiku. Pokud umístíte fotoaparát na stativ, můžete použít pomalé časy závěrky trvající několik sekund nebo dokonce minut – to vám umožní vytvořit nehmotně a přízračně působící černobílé snímky. To funguje nejlépe tehdy, pokud se jedna část objektu v průběhu expozice pohybuje a rozmaže se (například vlny) a druhá část je nehybná a zůstane ostrá (útesy a skály). Jde o vynikající techniku fotografování scén na pobřeží, řek a vodopádů.
     
  • Zkuste v průběhu expozice pohybovat fotoaparátem – tomuto postupu se říká panning. Vyberte si pohyblivý objekt, například běžící osobu, jedoucí vozidlo nebo vlak, namiřte na něj fotoaparát a pohybujte jím ve směru pohybu. Použijete-li středně pomalý čas závěrky (např. patnáctinu sekundy), bude fotografovaný objekt ostrý, jeho pozadí však bude rozmazané. Díky tomu bude snímek vzbuzovat dojem pohybu i jeho směru. Než ale naleznete ideální nastavení, budete muset experimentovat s různými rychlostmi.
Klepněte pro větší obrázek 
foto: Jeremy Walker

Témata článku: Kultura, Fotoškola, Fotografové, Reportáže

Určitě si přečtěte

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

V dnešním testu se zaměříme na třetí generaci pokročilých APS-C bezzrcadlovek Fujifilmu. Model X-T30 sdílí podstatné vlastnosti s vlajkovou lodí systému Fujifilmem X-T3. Co vše fotoaparát zvládne a k čemu se hodí?

12 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina