12
Fotogalerie

Jaké trendy ve fotografii nás ještě čekají v roce 2013

Každý rok se objevují nové trendy, které posouvají svět fotografie o kus dál a snaží se diváka zaujmout vyšší měrou. Co nás ještě čeká v tomto roce? Budou to mrvítka fotografií nebo naopak návrat ke kořenům?

V roce 2012 se roztrhl pytel s kulinářskými fotografiemi – lidé začali snímat detailní fotografie svého jídla – a došlo k nárůstu popularity používání různých efektů, které zvyšují atraktivitu běžných objektů.

Prostřednictvím společnosti Nikon jsme získali vhled od tří profesionálních fotografů, kteří se podělili nejen o svoji vizi pro rok 2013, ale zároveň poskytli také několik tipů, jak jejich vize zhmotnit, i když nepatříte zrovna mezi profesionály.

Vysokorychlostní fotografování

Cenami ověnčený fotograf Morten Rygaard je odborníkem na vysokorychlostní fotografování. Tento dánský fotograf cestoval po celém světě a vytvořil úžasné portréty hvězd, jako jsou 50 Cent, Justin Bieber a Arnold Schwarzenegger, stejně jako snímky z koncertů, například skupiny U2 a The Rolling Stones nebo Madonny.

Morten_rugaard.png 
Morten Rygaard

Rygaard ví, že ve zlomku sekundy se může stát cokoliv. Díky dnešní dostupné fotografické technologii je stále snadnější zastavit okamžik a zachytit výjimečný snímek. Morten proto očekává, že v budoucnosti bude tento typ kouzelných fotografií velice oblíbený.

O jaký trend se jedná?
Vysokorychlostní fotografování představuje zajímavý způsob zachycení snímků, které by normálně lidské oko nedokázalo zaznamenat. Díky vysokorychlostnímu fotografování můžete zachytit okamžik dopadu nebo výbuch a zastavit v čase pohyby, které se odehrávají neuvěřitelně rychle. V minulosti se tato metoda používala nejčastěji ve fyzice, zdravotnickém výzkumu a sportu, ale nyní otevírá mnohem více nových a vzrušujících možností pro vlastní kreativitu.

Morten Rygaard 1_web.jpg 
foto: Morten Rygaard

Proč budou tyto fotografie v roce 2013 častější?
Vysokorychlostní fotografování otevírá dveře do stránek našeho života, které jsou za běžných okolností lidskému oku skryty. Jak to skutečně vypadá, když dopadne dešťová kapka na povrch, když nalijeme vodu do sklenice nebo když vajíčko upadne na podlahu? Nadšenci do fotografování nyní objevují, že pomocí několika snadných triků to může každý vidět na vlastní oči – realitu lze zastavit v čase.

Morten Rygaard 2_web.jpg 
foto: Morten Rygaard

Tipy pro vysokorychlostní fotografii

  • Blesk je klíčový – blesk je klíčovou součástí zastavení pohybu, které představuje jádro vysokorychlostního fotografování. Chcete-li dosáhnout požadovaného účinku, měl by být blesk rozsvícený po dobu 1/800 sekundy až 1/2 000 sekundy.
     
  • Umístěte fotoaparát i blesky na stativy – to vám celý postup ulehčí, zvlášť v případě, že používáte současně více blesků. Zkuste také fotografovat i v úplně tmavé místnosti – pokud vystavíte objekt pouze osvětlení bleskem, můžete získat skutečně nádherné fotografie
     
  • Je důležitější ovládat délku rozsvícení blesku než čas závěrky – vyberte manuální program blesku a upravte výkon na 1/128 maximálního výkonu. Díky tomu můžete dosáhnout extrémně krátkého rozsvícení blesku až po 1/38 500 sekundy. Zní to velice technicky, ve skutečnosti je to ale velice snadné.<
     
  • Použijte zvukovou spoušť – jste-li v úplně tmavém prostředí, toto zařízení spustí blesk v okamžiku, kdy zaznamená zvuk. Zvukové snímače umožňují zachytit události milisekundy poté, co k nim dojde.<
     
  • Nezapomeňte, že neexistuje jediný ideální postup – způsoby fotografování se liší od používání expozice s ultrakrátkou dobou blesku až po použití velkého množství expozicí ve zlomku sekundy. Použitý postup se liší podle fotografovaného objektu, tak se nebojte experimentovat.
Morten Rygaard 3_web.jpg 
foto: Morten Rygaard
 

Pokračování 2 / 3

Návrat černobílé fotografie

Oceňovaný britský fotograf Jeremy Walker, se specializuje na velice kvalitní fotografie krajiny a míst na celém světě. Při své práci se setkává s různými trendy v rámci fotografování.

Jeremy se domnívá, že díky současné fotografické módě týkající se využívání různých filtrů a efektů se vrátíme k základnímu přístupu – vytváření nádherných, klasických a elegantních černobílých fotografií.

walker.jpg 
Jeremy Walker

O jaký trend se jedná?
Černobílé fotografie nás vracejí zpět ke kořenům fotografování. Vytváření monochromatických snímků představuje fotografování v nejjednodušší, syrové formě. Tyto snímky nejsou zatíženy rušivými barvami a soustředí se výhradně na odstín, povrch, tvar, drama a náladu fotografie – a hlavně na její vizuální účinek.

jeremy_walker.jpg 
foto: Jeremy Walker

Proč budou tyto fotografie v roce 2013 častější?
Žijeme ve světě plném barev, širokoúhlých televizí, zařízení iPad a inteligentních telefonů – jsme denně bombardováni ze všech stran jasnými obrázky. Černobílá fotografie představuje protilék na moderní svět. Jde o kreativní fotografování v nejčistší formě, které se odliší od davu. Pokud se to dělá správně, mohou být černobílé fotografie vizionářskou novinkou. Jsou stále považovány za stylové a zcela nepochybně za umělecké.

Monochromatické snímky se hodí k zachycení širokého spektra témat, od lidí a architektury po cestování a krajinky. Fungují stejně dobře ve všech světelných podmínkách a i slabé osvětlení může být dramatické a zachycovat náladu – může být fotografovým nejlepším pomocníkem. Nejdůležitější však je, že černobílé snímky se vyznačují jednoduchostí a hloubkou – jde o vlastnosti, které jim v barevném světě pomohou odlišit se a mít silný účinek.

Jeremy Walker 1_web.jpg 
foto: Jeremy Walker

Tipy pro černobílé snímky

  • Dejte svým snímkům hloubku vzhledem k nedostatku barev, které by odváděly pozornost oka, byste měli při zvažování kompozice snímku zkusit najít něco dominantního v popředí, tematický objekt uprostřed a nakonec ideálně i něco zajímavého v pozadí. Pokud se místo toho rozhodnete raději izolovat jeden z prvků, umístěte jej přibližně do třetiny vzdálenosti kompozice – toto pravidlo se nazývá „Pravidlo třetin“ a jde o techniku, kterou fotografové úspěšně používají již dlouhá léta.
     
  • Zvažte všechny úhly pohledu – zkuste najít něco zvláštního a jiného, nebuďte jako všichni ostatní. Nedostatek barev nutí diváka, aby se mnohem více soustředil na kompozici, proto buďte kreativní. LCD monitor fotoaparátu s nastavitelným úhlem vám umožní snímat fotografie z téměř libovolné polohy.
     
  • Pozorujte přirozený směr světla – sledujte, jak se světlo mění v průběhu dne a se změnou počasí. Pro monochromatické snímky bude klíčové identifikovat výrazné stíny, odstíny, povrchy a tvary. Umělé zdroje světla, například pouliční lampy nebo svítilny, mohou být užitečné, protože se nebudete muset obávat, že způsobí vytvoření nežádoucích barevných odstínů.
     
  • Zkuste experimentovat s různými časy závěrky – pomalejší časy závěrky vám umožní vnést do obrázku rozmazání, pohyb a novou dynamiku. Pokud umístíte fotoaparát na stativ, můžete použít pomalé časy závěrky trvající několik sekund nebo dokonce minut – to vám umožní vytvořit nehmotně a přízračně působící černobílé snímky. To funguje nejlépe tehdy, pokud se jedna část objektu v průběhu expozice pohybuje a rozmaže se (například vlny) a druhá část je nehybná a zůstane ostrá (útesy a skály). Jde o vynikající techniku fotografování scén na pobřeží, řek a vodopádů.
     
  • Zkuste v průběhu expozice pohybovat fotoaparátem – tomuto postupu se říká panning. Vyberte si pohyblivý objekt, například běžící osobu, jedoucí vozidlo nebo vlak, namiřte na něj fotoaparát a pohybujte jím ve směru pohybu. Použijete-li středně pomalý čas závěrky (např. patnáctinu sekundy), bude fotografovaný objekt ostrý, jeho pozadí však bude rozmazané. Díky tomu bude snímek vzbuzovat dojem pohybu i jeho směru. Než ale naleznete ideální nastavení, budete muset experimentovat s různými rychlostmi.
Jeremy Walker 2_web.jpg 
foto: Jeremy Walker

Pokračování 3 / 3

Malé světy

Sam Rohn je americký fotograf-samouk, který se specializuje na 360° panoramatické fotografie. V uplynulých 20 letech fotografoval pro společnosti Hugo Boss, Ikea a Ford.

Rohn se domnívá, že v příštím roce uvidíme ještě více panoramatických fotografií, až začnou fotografové experimentovat s různými efekty, zvlášť s nejnovějším fenoménem, kterému se říká panoramata typu „malá planeta“.

sam-rohn.jpg 
Sam Rohn

O jaký trend se jedná?
Panoramata typu „malá planeta“ se záběrem 360° představují způsob zobrazení nové perspektivy světa kolem nás. Umožňují nám zobrazovat místa způsobem, který je pomocí tradičních fotografických technik a vybavení nemožný, a osvobozují fotografy od nutnosti dodržovat běžnou perspektivu. Zároveň otevírají nové tvořivé možnosti.

Tyto fotografie, které se oficiálně nazývají „stereografická panoramata“ a někdy také „malé planety“ nebo „kulová“ či „sférická“ panoramata, umožňují v rámci jednoho snímku zobrazit okolí v rozsahu 360°. Zdánlivě tvoří panoráma ve tvaru koule, čímž předkládají samostatný svět skládající se z pohledu na město nebo krajinu.

Sam Rohn 1_web.jpg 
foto: Sam Rohn

Proč budou tyto fotografie v roce 2013 častější?
Vytváření 360° panoramat typu „malá planeta“ je nyní jednodušší než kdy dříve. Díky pokrokům ve fotografické a počítačové technologii jsou nyní nástroje pro tvorbu těchto snímků k dispozici pro všechny. Tato panoramata již nevyžadují náročný software ani drahé profesionální vybavení jako v minulosti.

Díky pokroku technologie dojde v roce 2013 konečně k rozšíření panoramatických fotografií se záběrem 360°. Více fotografů se bude pokoušet posunout hranice své tvořivosti nad rámec tradičních technik a najít nové způsoby, jak se vyjádřit.

brooklyn-bridge-planet.jpg 
foto: Sam Rohn

Tipy pro vytvoření panoramat typu „malá planeta“

  • Vyberte si správný objekt pro panoramata typu „malá planeta“ jsou nejlepší scény s výrazným ústředním objektem, který dosahuje méně než 90° nad horizont. Změnou vzdálenosti mezi objektem a fotoaparátem můžete dosáhnout jiné velikosti objektu na výsledné fotografii
     
  • Vždy používejte panoramatickou hlavu stativu s možností snímání v 360° – tak zajistíte, že na sebe budou jednotlivé dílčí snímky s maximální přesností navazovat.
     
  • Vyberte si správné nástroje – objektiv typu rybí oko vám pomůže zachytit celé panoráma typu „malá planeta“ pomocí menšího počtu snímků. Některé fotoaparáty, například Nikon D5200, umožňují použít bezdrátové dálkové ovládání, abyste se vyhnuli zachycení vašeho stínu na fotografii v průběhu snímání
     
  • Nikdy nepoužívejte automatické nastavení ručně nastavte expoziční čas, vyvážení bílé barvy a zaostření, abyste zajistili správné spojení snímků
     
  • V rámci postprodukce použijte správné aplikace – nejvhodnější jsou programy určené na spojování snímků do 360° panoramat, jako PTGui, KolorAutoPano nebo Hugin. Pomocí jiné aplikace, například programu Photoshop, můžete z finálního snímku odstranit stativ a jeho stín.
Sam Rohn 2_web.jpg 
foto: Sam Rohn

Určitě si přečtěte

Články odjinud