Jak zesvětlit tmavé fotografie

Hlavně za slunečného dne se podaří udělat fotografii, která není úplně podle vašich představ. Většina obrázků je pěkně nasvícená, ale zbytek je téměř černý. Ale i takové snímky se dají zachránit.

Nejprve malý úvod. Máme příliš tmavou fotografii. Jako ukázku jsem si vzal tento výřez z fotografie.


Tmavý obrázek, na kterém není na první pohled nic vidět

Co že to na ní vlastně je? Zkusíme to zjistit. Pohledem na histogram vidíme, že obrázek obsahuje nějakou informaci hlavně ve stínech.


Na histogramu je vidět, že obrázek neobsahuje téměř žádná světla a střední tóny

Zkusíme nepoužít pro úpravu histogram, ale vyzkoušíme uživatelsky přívětivější metodu. V paletce Vrstvy (Layers) Photoshopu chytneme myší vrstvu pozadí a vložíme ji na ikonku nové vrstvy (list papíru). Vytvoří se nám vrstva "Pozadí kopie". Této vrstvě nastavíme jiný režim krytí, v našem případě Závoj (Screen). Všimněte si, že obrázek se zesvětlil. V našem případě to není dost, proto budeme pokračovat stejným způsobem, ale tentokrát nebudeme duplikovat vrstvu pozadí, ale naši novou vrstvu, která již má nastavný jiný režim krytí.


Aby vrstva (vrstvy) správně zesvětlovala, musí mít nastavený režim Závoj (Screen)

Po vytvoření několika vrstev se obrázek natolik projasní, že můžeme být s výsledkem spokojeni. Pokud se po přidání další vrstvy obrázek začíná přepalovat a bez této vrstvy je ještě příliš tmavý, nastavte této poslední vrstvě nižší krytí.

 
V tomto případě se jedná o malý, ale opravdu malý podvod - obrázek byl nejprve zbaven šumu. Následovalo by odstranění "červených" očí

Vidíte, že poměrně jednoduchými kroky jsme dosáhli dobrého výsledku. Kontrolou histogramu vidíte, že ještě můžeme lehce zesvětlovat.


Samozřejmě, že stejného výsledku můžete dosáhnout také přímým nastavením histogramu, ale tohle je pohodlnější a lidsky pochopitelnější metoda. Pro jistotu návod, jak stejného výsledku dosáhnout pomocí histogramu.


Šipku přesuneme směrem doleva


 

Pokračování 2 / 2

Zesvětlení II - použití masky závoje

Co však dělat v případě, že určité části fotografie jsou správně nasvětlené, jiné se však topí ve tmě? Nejlepším řešením je samozřejmě nová fotografie, případně dvě fotografie, které "smontujete" dohromady, ale během focení vás to často ani nenapadne. V počítači vidíte takovýto snímek. Co s ním?


Můžeme jej zkusit opravit jednoduše pomocí histogramu, ale hned při pohybování posuvníkem uvidíte, že to není ono.


Ukázka úpravy obrázku histogramem - posuvník středních tónů posunete doleva


Zesvětlením obrázku pouze pomocí histogramu se začínají zesvětlovat už i tak světlá místa

Ideální by samozřejmě bylo zesvětlovat pouze tmavá místa, světlá místa nechat "na pokoji". Ideální by bylo vytvořit masku - tmavé zesvětlovat nejvíc, střední tóny méně a světla vůbec.

Masku vytvoříme snadno pomocí jasových tónů. Abychom nemuseli dělat příliš kroků, zduplikujeme si obrázek, kopii převedeme do prostoru Lab, ze kterého použijeme pouze jasový kanál.
Klepněte pravým tlačítkem myši na panel okna obrázku a z kontextového menu vyberte Duplikovat.


Tímto krokem se vytvoří nový dokument, který bude obsahovat vše tak, jak bylo v původním obrázku. Nově vytvořený dokument převedeme do Lab.


V menu Obraz zvolte Režim > Lab barva.
Nyní si vezememe to, co nás zajímá. Najděte paletku Kanály v ní klepněte na první kanál - světlost.


Na obrazovce se obrázek převede do stupňů šedé - druhé dva kanály jsou vypnuty. Nyní vyberte celý obrázek (stiskněte Ctrl+A) a zkopírujte si ho do schránky (Ctrl+C). Kopii obrázku již nebudeme potřebovat, ale můžete si ji nechat otevřenou, kdybyste ještě potřebovali masku - při experimentování jsem toho několikrát využil.

Přepneme se do původního obrázku a začneme podobně, jako při původním zesvětlování. Zkopírujeme vrstvu pozadí a nové vrstvě nastavíme režim krytí na Závoj (Screen). Obrázek se nám bohužel zesvětlí celý, což nechceme. Nyní musíme vytvořit masku krytí.


U nové vrstvy klepněte na ikonu Vytvořit masku. Při klepnutí s klávesou Alt se obrázek zdánlivě vrátí do původního stavu.
Nyní musíme do masky vložit obrázek ve stupních šedé, který máme ve schránce. Pokud bychom obrázek pouze vložili, umístí se jako nová vrstva. Proto se opět přesuneme do paletky Kanály.

V paletce kanály klepněte na ikonu očička u masky vrstvy - tím se přes obrázek natáhne červený závoj
Nyní můžete vložit masku vsrvy (Ctrl+V), kterou máte připravenou ve schránce. Po této operaci ještě musíte vypnout "očičko" u masky vrstvy, abyste se zbavili červeného závoje, který ji symbolizuje.


To ještě není vše. Pokud si vzpomínáte, vytvořením "černé" masky vrstvy se obrázek vrátil do původního stavu. Prakticky to znamená, že černá maska účinky vrstvy vypíná, bílá maska ji naopak aktivuje. My chceme zesvětlit nejtmavší místa, ta musí být na masce nejsvětlejší, tedy přesně opačně, než je tomu u jasového kanálu. Proto provedeme inverzi masky stisknutím Ctrl+I. Musí být samozřejmě vybraná maska, nikoli vrstva samotná. To poznáte podle tenkého rámečku, který vidíte v paletce vrstev. Výsledek je pak takový:


Takto vypadá vybraná vrstva - bílý rámeček je u prvního obrázku


Takto vypadá vybraná maska - bílý rámeček je u druhého obrázku.



Selektivní zesvětlení tmavých částí obrázku pomocí masky


U takto extrémně nevyvážených obrázků je téměř jisté, že jeden krok stačit nebude. Můžete použít metodu popisovanou výše, tedy kopírovat vrstvy s maskami nad sebe, čímž bude zesvětlování tmavých částí pokračovat.

Také ovšem můžete masku přizpůsobit, aby působila vhodněji - méně zasahovala světla a více stíny. Dobrá jen například úprava masky vrstvy pomocí křivek. Opět připomínám, že musíte mít vybranou masku. V nabídce Obraz vyberte Úpravy > Křivky.


Těmto nastavením křivky říkáme, že maska má více a "déle" působit ve stínech a téměř vůbec ve světlech

Bohužel neexistuje jediné správné nastavení, každý obrázek bude vyžadovat vlastní. Je také třeba dávat pozor, aby v některých místech obrázku nedocházelo k posterizaci.


Jedna zesvětlovací vrstva s maskou upravenou křivkou

Některé výsledky budou lepší, jiné horší. Nejlepší samozřejmě je pracovat s nativním souborem fotoaparátu (RAW), který je většinou snímán ve 12 bitech, což zjednoduší úpravy.

 

Mnohem lepší ukázka - kresba mraků zůstala, přičemž budova se "zázračně" prosvětlila. Jsou použity tři vrstvy úprav, které mají masky upraveny křivkami dříve popisovaným způsobem

Pokud již máte nějaké zkušenosti, můžete k zesvětlení použít křivky nebo úrovně, přičemž z masky si vytvoříte výběr. V nové verzi Photoshop CS už je tato funkce integrována přímo a funguje mnohem intuitivněji.


 

Určitě si přečtěte

Články odjinud