6
Fotogalerie

Jak zachytit vánoční atmosféru na fotografii?

Vánoce nabízejí mnoho příležitostí k úchvatným snímkům. Zvěčnit atmosféru u vánočního stromečku je téměř povinností každého, kdo fotí. Víte, ale, jak na to, aby to stálo za to?

Co je z fotografického hlediska zásadně jiné než běžné rodinné snímky? Jsou to emoce a světlo. Na tyto dva parametry snímku se zaměřte. Problémem fotografování Vánoc je mnoho podnětů. Lidé, předměty, barvy, dekorace pak lákají autora vše zachytit.

Výsledkem bývají chaotické snímky. Snažte se určit jeden hlavní motiv a ten zachytit v zajímavé kompozici. Nespoléhejte na to, že v editoru stanovíte správný výřez. Váš záměr musí být patrný před expozicí. Položte si jednoduchou otázku: proč snímek dělám? Odpověď vám stanoví, na co se hlavně soustředit, ale ne jenom na to. 

7.jpg 
Děti na fotkách vyniknou, když se na ně
přestanete dívat shora.

Úporným soustředěním na hlavní motiv se stane, že vaše oko si v hledáčku pozadí s popředím nespojí, na výsledné fotografii však ano. Než stisknete spoušť, oprostěte se na okamžik od hlavního motivu a prohlédněte snímek. Soustřeďte se na rušivé nebo zbytečné prvky a ty ze záběru odstraňte.

Hlavním nedostatkem vánočních rodinných snímků je špatné vyplnění plochy, respektive mnoho prostoru kde není „nic“. Prohlédněte si před expozicí pole záběru. Jděte blíž, nebo použijte zoom. Pozor na předměty v pozadí, aby lidem na snímku netrčely z hlavy. Stromeček nebo svíčky se přímo nabízí. Pokud vlastníte zrcadlovku, pracujte s hloubkou ostrosti. Neostré pozadí zdůrazní hlavní motiv a zachová souvislosti.  

Nenahrazujte kvantitu kvalitou s tím, že později něco vyberete. Zaprvé: po Vánocích vás čeká šichta s vybíráním a zadruhé: pokud zaujmete pohodlné místo v rohu místnosti a ostatní řešíte zoomem, nepomůže sebevíc snímků. Hledejte zajímavý úhel záběru. Dělejte detaily, zejména obličejů.  

Děti a jejich neopakovatelné reakce jsou skvělou příležitostí pro vaše reportážní fotografie. Zásadním okamžikem Štědrého dne je rozbalování dárků a reakce dětí, ale i těch, kteří dárky dávají. V tomto případě použijte sekvenční snímání, pokud jím váš přístroj disponuje. Tím zvýšíte šanci, že zachytíte nejlepší výraz.  

Fotografování „dětskou perspektivou“ zcela změní snímek a má logiku. Dospělé lidi také nefotíme stále z velkého nadhledu, který působí nadřazeně. Fotografování „z očí do očí“ také umožní, že v pozadí nebude stále koberec, ale to, co si vyberete. Majitelé zrcadlovek mohou také lépe pracovat s hloubkou ostrosti.  

3.jpg 
1/4 s, F4, ISO 400, vyvážení bílé: auto, blesk. Třetinová kompozice.
Zvlášť pěkně je vidět míchání přirozeného světla a blesku.

Docela těžkým úkolem je zachycení světla. Z fotografického hlediska se jedná o snímky v interiéru při nízké hladině osvětlení s rozličnými druhy umělého světla.

Problémem č. 1 je blesk. Ten má každý fotoaparát a velmi často ho nabízí jako řešení světelných poměrů. Majitelé externích systémových blesků je mohou otočit do stropu nebo do stran. Odražené světlo je měkčí a přirozenější. Pokud je to možné, vždy toho využijte.

Majitelům kompaktů nezbývá, než pálit rovnou vpřed. Blesk dle svých možností správně osvítí objekty ve stejné vzdálenosti. Čím jsou objekty dále, tím menší roli hraje jejich rozdílná vzdálenost od blesku. Častým jevem je dobře exponované popředí a velmi tmavé až černé pozadí (pokud je dál) nebo tvrdý stín popředí na blízkém pozadí, případně odlesky kde se dá (i na čele). V běžném režimu nejde správně exponovat bleskem hluboké scény. Je to tím, že blesk je téměř bodové světlo a jeho výkon klesá se čtvercem vzdálenosti. Pokud to je možné, nepoužívejte blesk přímo bez plánu na efektivní míchání se stávajícím světlem i za cenu podstatného zvýšení ISO, tedy zrna na fotografiích. Fotografie bez blesku mnohem lépe vystihují intimní atmosféru Vánoc.

Nadějí na zmírnění děsivých snímků přímým bleskem je doplnění světla blesku stávajícím světlem. Bohužel technické limity jsou určující. Zásadou je nastavení nejnižšího možného clonového čísla, nejpomalejšího vhodného času expozice a nejvyšší akceptovatelné ISO s ohledem na množství přirozeného světla. Ideální je vyzkoušet si limitní možnosti pro různé situace a z toho vzešlé fotografie. Pozadí pouze dokresluje atmosféru, proto jej lze podexponovat -1 až -2 EV. Mimochodem, podstatný je expoziční čas, který udržíte v ruce bez neostrosti. Pohybová neostrost na straně objektu bývá vítaným dynamickým prvkem na fotografii.

2.jpg 
Vyplnění snímku, kompozice, výraz, expozice s bleskem. Vše jak má být, obsah i forma.
1/60 s, F2,8, ISO 800 bylo zárukou dobré expozice popředí i pozadí.

Expoziční režim priorita času je dobrou volbou pro fotografování s bleskem. Nastavíte čas, který při dané ohniskové vzdálenosti objektivu udržíte. Clonu a ISO stanovíte tak, aby budoucí fotografie vyhovovala vašim záměrům. Přístroj bude signalizovat podexpozici, kterou vyrovná právě blesk. Případně můžete uplatnit korekci expozice do minusu, až fotoaparát označí správnou (korigovanou) expozici. Tak poznáte, jakým způsobem doplní blesk stávající světlo. Další možností expoziční strategie je použití plně manuálního režimu, kdy nastavíte vhodný čas expozice, clonu a ISO. Expoziční váha vám ukáže podexpozici vůči automatickému měření expozice fotoaparátu. Tento údaj je rozhodující pro posouzení doplnění světla blesku se světlem na scéně.
 

Kdo nechce příliš mudrovat, má možnost použít plně automatický režim expozice, který nabídne čas 1/60 sekundy a ostatní parametry „průměrně dobré“. Obdobně zafunguje režim nočního portrétu s tím rozdílem, že expoziční čas může být dlouhý, a potom je nutný stativ.
 

Žárovky a svíčky bývají často zdrojem světla při fotografování u vánočního stromečku. Z toho plyne zvýšená náročnost na vyvážení bílé. Zejména pokud fotografujete bez blesku nebo uvedená světla efektivně kombinujete s bleskem a nastavíte vyvážení bílé na příslušnou barevnou teplotu, bude vlastně světlo žárovek a zejména svíček bílé. Bílé světlo totálně zruší atmosféru. Dobrou volbou je automatické vyvážení bílé. Poněkud časově náročnější, ale přesné je, fotografování do formátu RAW a doladění vyvážení bílé později.
 

6.jpg 
Automatické vyvážení bílé u kompaktu „nezrušilo“ světlo svíček (žárovek).
1/5 s, F3,2, ISO 200, multisegmentové měření expozice, vyvážení bílé: auto, bez blesku!

Vybrané a upravené fotografie budete chtít také někomu ukázat. Zasílání mnoha fotografií e-mailem není nejpraktičtějším řešením. Vyvěšením na web v uzavřené galerii je z mnoha důvodů lepším způsobem prezentace vašich vánočních fotografií. Můžete použít třeba Rajče.net. Dědovi a babičce (pokud nejsou moc přes ten internet) dejte vybrané snímky v papírové podobě. Fotka 13 × 18 cm dnes stojí okolo 8 Kč.
 

Co se týká kompozice snímků u vánočního stromečku, jedná se z fotografického hlediska o portrét nebo skupinu lidí, případně reportáž v interiéru. Kompoziční pravidla pro tyto žánry platí také zde. U portrétní fotografie jsou nejdůležitější oči a jejich umístění, nejlépe v horní třetině snímku. Na ně též ostříme. Kombinujte fotografování celků, polocelků, detailů.
 

Nejlépe vypadají: obličej nebo jeho část, ramena, pas, půl stehen, půl lýtek, celá postava. Pokud si naaranžujete skupinku u vánočního stromku, snažte se v ní vytvořit jakési miniskupiny tak, aby nebyly oči v jedné přímce. Nejváženější člen by měl být zhruba uprostřed celé skupiny nebo v jejím popředí. Špatně působí skupinky napřímených lidí v řadě jako vojáci.
 

1.jpg 
Kompaktem nejde příliš pracovat s hloubkou ostrosti. Rodinný aranžovaný snímek
má z fotografického hlediska slušné parametry. 1/30 s, F3,6, ISO 160, blesk s redukcí
červených očí. Kompakt je náchylnější k šumu, proto nižší ISO. Má kvalitní stabilizátor
obrazu, proto delší expoziční čas. Clona co dovolí světelnost objektivu.

U reportážní fotografie, jak můžeme nazvat snímky rozbalování dárků, momentky při věšení dekorací, u stolu atd., je nejdůležitější výraz lidí a výběr stanoviště fotografa s ohledem na kompozici snímku.
 

Vánoce jsou pro většinu lidí symbolem pohody a štěstí. Pokud je to tak i u vás, musí to být patrné i na fotografiích. Důležitější je obsah snímků. Jejich forma je třešničkou na dortu.
 

Tyto vánoční náměty nejsou „velkým uměním“. V rodinných archívech však bývají mnoho generací a ty mohou vaše fotografické dovednosti hodnotit. Věřím, že obstojíte.
 

Hezké Vánoce.
 

5.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud