Jak dobře vybrat objektiv. Nejdůležitější otázky, na které byste si měli odpovědět

Jak dobře vybrat objektiv. Nejdůležitější otázky, na které byste si měli odpovědět

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii. Pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Jak se v nich vyznat?

Fotoaparáty s výměnnou optikou jsou většinou k dostání v sadě s tzv. setovým objektivem, jehož parametry jsou přizpůsobeny tomu, aby pokryly potřeby začínajících fotografů.

Čím usilovněji se vrhnete do světa fotografování, tím dříve narazíte na limity těchto základních zoomů a budete se poohlížet po dalších objektivech.

Kdy a jak kupovat nový objektiv

K rozhodnutí koupit další objektiv obvykle fotograf dospěje, když zjistí, že mu chybí konkrétní ohnisko a úhel záběru, anebo naopak používá některé ohnisko častěji, ale není spokojen s obrazovou kvalitou.

Při rozhodování o koupi objektivu je proto vhodné se zamyslet, jaký problém by měl při vlastním fotografování řešit. Nejčastěji je to samozřejmě úhel záběru nebo světelnost. Projděte si více recenzí a ukázkové fotografie v plném rozlišení. Ano, výsledky nemusí být shodné, občas se stane, že recenzent dostane horší kus. 

Rozhodně před samotným nákupem objektiv fyzicky vyzkoušejte na vlastním fotoaparátu, abyste ověřili plnou a bezproblémovou funkčnost. U dražších objektivů je vyplatí zkontrolovat ceny v jiných zemích EU, občas můžete ušetřit hodně peněz. 

Pro mnoho z nás bude důležitým parametrem cena nového objektivu. V tomto směru je třeba počítat s tím, že dražší objektivy jsou obvykle opticky kvalitnější a některé kousky v průběhu času příliš neztrácejí na hodnotě. Pokud bychom vytvořili cenové skupiny, mohly by vypadat následovně.

  • do 10 000 Kč – nejčastěji se bude jednat o poměrně levná a světelná skla s ohniskem 35 nebo 50 mm, v této cenové hladině také narazíte na některé povedení manuální objektivy a samozřejmě na zástupce setových objektivů.
  • 10 000 až 20 000 Kč – kategorie, která je na trhu asi nejvíce zastoupená, najdete zde nejen kvalitní světelné objektivy s pevným ohniskem, ale také některé světelnější zoomy nebo zoomy se stálou světelností, teleobjektivy v této ceně jsou určeny spíše pro začátečníky.
  • 20 000 až 35 000 Kč – tady už si začíná vybírat i profesionál, světelné zoomy i telezoomy, dlouhé teleobjektivy, specifická skla typu tilt/shift, videoobjektivy.
  • nad 35 000 Kč – pomyslná hranice pro přestup do prémiového a profesionálního segmentu, objektivy mají minimalizovaní optické vady a perfektní ostrost, zároveň rychle a tiše ostří, sem spadá většina nových skel pro plnoformátové bezzrcadlovky.

V další části článku – klikněte na šipku – se zamyslíme nad tím, kdy stačí základní zoom.

Pokračování 2 / 9

Kdy stačí základní zoom?

Setový objektiv prodávaný s fotoaparátem většinou pokrývá ohniskové vzdálenosti (efektivní = ekvivalentní kinofilmu) od 24 po 90 mm. Jeho nevýhodou bývá horší světelnost, která začíná obvykle na F3,5 a se vzrůstajícím ohniskem klesá, a nižší ceně přizpůsobená méně kvalitní optická stavba.

Tyto objektivy v menší či větší míře trpí geometrickým zkreslením, nižší ostrostí (měkčí kresbou), horším přenosem kontrastu na delším ohnisku a chromatickou aberací. Nižší cena se promítá také do materiálu, z nichž jsou tyto zoomy vyrobeny (často jsou plastové) a celkového zpracování. Jsou i méně odolné, takže v náročnějších podmínkách jsou náchylnější k poškození.

kit objektiv.jpg
Kit se základním zoomem a teleobjektivem

Výhodou základních setových objektivů ale je, že jsou šity na míru tělu fotoaparátu – co do velikosti i funkčnosti. V některých (doublezoom) kitech bývá zahrnut také základní telezoom, který pokrývá delší ohniskové vzdálenosti, čili vám umožní přiblížit si vzdálený objekt. Jeho nevýhody jsou stejné jako u základního zoomu. Tedy za málo peněz, méně muziky.

Pokud se nespokojíte s kvalitou obrazového výstupu setových objektivů, čeká vás – odhlédneme-li od střádání finančních prostředků –  nelehký úkol: vyznat se v nabídce různých typů objektivů. Před samotným výběrem je totiž třeba zvážit řadu aspektů. Podíváme se na ty technické, z nichž většina je uvedena už v samotném názvu objektivu, např. Canon EF 35 mm F2 IS USM.

Pokračování 3 / 9

Ohnisko: Univerzálnost vs. specifičnost

Canon 35 mm F2 IS USM

Problematikou ohniskové vzdálenosti se do detailů zabýváme v tomto článku. Pro naše potřeby postačí vědět, že každému ohnisku, jehož hodnota je udávána v milimetrech, odpovídá jiný úhel záběru (ve stupních). Výběr objektivu se správnou ohniskovou vzdálenosti úzce souvisí s disciplínou, které se nejčastěji věnujete nebo chcete věnovat. 

Každý fotografický žánr má svá specifika, která vyžadují odlišnou technickou výbavu. Např. dokumentární fotograf chce obvykle zachytit zobrazovanou skutečnost v co nejširším kontextu a dostat se tzv. do centra dění, proto volí širokoúhlý objektiv.

GetThumbNail.jpg
Vztah ohniskové velikosti a úhlu záběru – platí v případě nasazení objektivu na fotoaparát s plnoformátovým (36×24 mm) snímačem

Naopak sportovní fotograf je často nucen fotografovat sportovce z větší vzdálenosti a musí si jej „přitáhnout“, k čemuž jsou určeny objektivy s dlouhou ohniskovou vzdáleností. Bohužel, i kdybyste se soustředili na jediný žánr, obvykle nezůstanete u jednoho objektivu.

Pokračování 4 / 9

Typy objektivů podle ohniskové vzdálenosti

Většina začínajících fotografů se nejprve poohlídne po upgradu svého doublezoom kitu a sáhne po světelnějším zoomu, popř. po tzv. univerzálním zoomu, jenž obvykle pokrývá ohniskové vzdálenosti cca 24–200 mm. Limitem těchto skel opět bude nižší světelnost a horší optická kvalita, kterou s sebou logicky nese komplikovanější konstrukce objektivu a snaha o pokud možno kompaktní rozměry.

Objektivy podle ohniskové vzdálenosti

  • Ultra širokoúhlé, tzv. rybí oka: cca 8–10 mm; stylizované portréty, krajiny, interiéry
  • Širokoúhlé: 10–30 mm; krajina, reportáž, interiér, architektura
  • Střední (základní): 30–80 mm; většina fotografických žánrů, včetně portrétů (50 mm, 80 mm, 100 mm)
  • Kratší (portrétní) teleobjektivy: 80–135 mm
  • Teleobjektivy: 100–600 mm; sport, reportáž, produkty

Levnější variantou mohou být objektivy s pevným ohniskem. Bývají světelnější a u jednodušší optické konstrukce se přes nízkou cenu snáze eliminují optické vady. První volbou obvykle bývá světelná padesátka (F1,4–2,8), která odpovídá přirozené perspektivě, jak naším okem vidíme svět kolem nás. Na fotografiích tak budou objekty vypadat v rámci možností tak, jak jsme zvyklí, na druhou stranu základní 50mm objektiv má velmi limitované možnosti tvůrčí práce s perspektivou.

Nejoblíbenější objektivy s pevným ohniskem

Podívejte se na další oblíbené objektivy s pevným ohniskem. Seznam si můžete omezit na svůj bajonet, na cenovou kategorii a použít další parametry pro filtrování.

Padesátka je vhodná pro běžné fotografické situace – reportáž, krajinu i komplexní portréty. Tento „základ“ bývá podle fotografových preferencí doplněn o širokoúhlejší kousek (obvykle 35 mm), portrétní objektiv (cca 85 mm) a teleobjektiv (cca 200 mm).

Nejoblíbenější objektivy s ohniskem 50 mm

Další objektivy s ohniskem 50 mm

Zvláštní kategorií jsou makroobjektivy, u nichž je třeba vzít v potaz zejména minimální zaostřovací vzdálenost, čili z jaké nejkratší vzdálenosti je objektiv schopen ostřit, a tzv. poměr zvětšení, který udává, jaký bude poměr reálné velikosti fotografovaného objektu a jeho zobrazení na fotografii.

Nejoblíbenější objektivy pro makrofotografii

Další objektivy pro makrofotografii

Za makroobjektivy bývají výrobci označovány objektivy se zvětšením 0,5× (1:2) nebo 0,25× (1:4), které značí, že zobrazovaný předmět bude na fotografii 2× a 4× menší. Obecně však platí, že poměr zvětšení „pravých“ makroobjektivů začíná na hodnotě 1:1 (velikost objektu na fotografii odpovídá jeho reálným rozměrům).

Nejoblíbenější teleobjektivy

Další oblíbené teleobjektivy

Crop faktor

Při výběru objektivu je potřeba vzít v potaz také velikost snímače fotoaparátu. Pokud se nejedná o tzv. fullframe s čipem o velikosti kinofilmového políčka (24×36 mm), je třeba ohniskovou vzdálenost vybraného objektivu i hodnotu poměru zvětšení (u makroobjektivů) násobit tzv. crop faktorem. Oba údaje jsou totiž běžně udávány pro plnoformátové snímače. 

Např. u Sony A6400 se snímačem formátu APS-C je při koupi objektivu nezbytné násobit ohniskovou vzdálenost i poměr zvětšení číslem 1,5. Ze 60mm skla dostaneme „devadesátku“, ze 100mm „stopadesátku“, atd. 

Formát snímače, značka fotoaparátu a crop faktor:

1/2,3" Pentax Q 5,53×
1" Nikon 1 2,7×
4/3" Olympus | Panasonic
APS-C Canon 1,6×
APS-C Nikon | Sony | Fujifilm | Pentax 1,5×

Pokračování 5 / 9

Světelnost: Hloubka ostrosti a bokeh 

Canon 35 mm F2 IS USM

K zásadním parametrům při výběru objektivu patří jeho světelnost. Určuje, kolik světla dokáže objektiv při maximálně otevřené cloně propustit na snímač. 

clona.jpg
S hodnotou clony souvisí také hloubka ostrosti

Světelné objektivy umožňují fotografovat za horšího osvětlení při nastavení nižší citlivosti snímače (ISO), přičemž platí obecná rovnice: nižší ISO rovná se menší obrazový šum.

Druhou výhodou je možnost dosažení malé hloubky ostrosti, díky níž můžeme fotografovaný předmět oddělit od pozadí/popředí, které zůstane rozostřené. V praxi tuto vlastnost oceníme např. při focení portrétů, kdy chceme eliminovat rušivé prvky v pozadí. Více o hloubce ostrosti najdete v tomto článku.

Neplatí, že čím vyšší světelnost, tím kvalitnější objektiv. Většina skel stejně dosahuje nejlepších výsledků při mírném zaclonění. Špičkové (čti drahé) objektivy však kreslí skvěle i tzv. na „plnou díru“.

Množství světla, které objektiv propustí na snímač, je ovlivněno velikostí clony. Její tvar a počet lamel, z nichž je clona poskládána, také určuje, jakou povahu bude mít rozostřená oblast na fotografii, tzv. bokeh. Výrazně se také počet a tvar lamel promítá do zobrazení bodových zdrojů světla při využití vyšších clonových čísel, kdy tvoří hvězdičky s různým počtem paprsků.

Obecně platí: čím víc lamel, tím dokonalejší kruh, a tím příjemnější, plynulejší, klidnější bokeh. Vnímání bokehu je však záležitost víceméně subjektivní a ovlivňuje jej také optická konstrukce objektivu.

Pokračování 6 / 9

Stabilizace objektivu: Ano, či ne?

Canon 35 mm F2 IS USM

Optická stabilizace, jejímž úkolem je eliminovat chvění fotoaparátu, potažmo objektivu, vám ve zkratce řečeno umožní udržet z ruky delší expoziční časy, aniž by došlo k rozmazání obrazu – „stržení“ při stisku spouště.

Na videu se můžete podívat, jak stabilizace technicky funguje:

Stabilizován může být nejen objektiv. Takový poznáme podle označení IS (Canon), VR (Nikon), OS (Sigma) apod. Stabilizovat je možné i snímač fotoaparátu, a to jak u bezzrcadlovek, tak u zrcadlovek.

Právě optická stabilizace snímače se jeví jako ideální řešení, které vás ušetří investice do dražších stabilizovaných objektivů, neboť s tímto fotoaparátem bude stabilizovaný každý objektiv. Typickým příkladem budiž bezzrcadlovky značky Olympus disponující stabilizací snímače hned v pěti osách.

Pokračování 7 / 9

Ostřicí systém: Rychlost a přesnost

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM ART

Většina současných objektivů je vybavena motorkem, který zajišťuje automatické zaostřování, tzv. autofokusem; ten je většinou kombinován s možností ručního ostření prostřednictvím ostřicího prstence. Existuje ovšem celá řada výrobců, kteří se specializují na produkci skel disponujících pouze manuálním ostřením, dříve např. Samyang, Laowa, Meike a další. I tito však postupně osazují autofokus.

fokus.jpg
Přepínač mezi automatickým a manuálním ostřením na těle objektivu

Důležitým parametrem je konstrukce ostřicího systému. U toho klasického se pohybuje celá optická soustava a dochází k otáčení ostřicího prstence nebo dokonce celého předního členu, včetně filtrového závitu, což vede k problémům při práci s některými druhy filtrů (přechodovým, polarizačním).

U vyšších modelů je použito rychlejšího systému vnitřního (IF) nebo zadního (RF) zaostřování, kdy se pohybují pouze vybrané – vnitřní části – optické soustavy.

Absolutním vrcholem, co do minimalizace hlučnosti a navýšení přesnosti a rychlosti ostření, jsou supersonické systémy, u nichž je motorek autofokusu poháněn ultrazvukovými vlnami.  Výrobci používají pro tento systém různá označení, např. USM (Canon), SWM (nikon), SSM (Sony), HSM (Sigma). Ještě o něco dále jsou pak nejnovější tzv. lineární motory.

Pokračování 8 / 9

Bajonet: Ctít značku fotoaparátu, nebo ne?

S jednotlivými fotoaparáty nejsou kompatibilní pouze objektivy stejné značky. Existují totiž výrobci, kteří se soustředí primárně na vývoj objektivů pro fotoaparáty napříč všemi značkami. Sigma, Tamron, Carl Zeiss, Tokina, Samyang...

Bývají levnější než „originály“ se stejnými technickými parametry a řada z nich své konkurenty dokonce obrazově předčí. V poslední době, v souvislosti s boomem plnoformátových i menších APS-C bezzrcadlovek, je brána v potaz i konstrukce a velikost fotoaparátu, takže tato skla na tělo perfektně pasují a tvoří s ním vyvážený celek.

CZ sony.jpgsamyang_12_f2.jpgsigma canon.jpg
Objektivy výrobců Carl Zeiss, Samyang a Sigma

Dříve byla problémem zejména nedokonalá komunikace s tělem digitálu, projevující se pomalým a nepřesným automatickým zaostřováním. Ovšem tento neduh je již minulostí, což mohu potvrdit konkrétně u objektivů Sigma, coby vlastník dvou skel této značky.

Spousta fotografů využívá také stará kinofilmová, manuální skla, která se k moderním tělům digitálního fotoaparátu připevňují prostřednictvím redukce. Vzhledem k absenci autofokusu a nutnosti ručního nastavení expozice, je jasné, že jsou tyto kousky vhodné jen pro specifické účely, např. portrétní fotografii nebo jednoduše pro disciplíny, kde není vyžadována pohotovost.

Pomocníkem při použití těchto objektivů je funkce focus peaking, dostupná u bezzrcadlovek, která zvýrazňuje hrany zaostřených objektů na displeji. Výhodou je fakt, že za málo peněz získáte světelný objektiv. Kvalita jednotlivých skel se však liší doslova kus od kusu, narazit na ten pravý bývá oříšek.

Pokračování 9 / 9

Nejoblíbenější objektivy pro Canon

Canon EF 50mm f/1.8 STM
Canon EF 50mm f/1.8 STM
nabízí 25 obchodů za ceny od 2 500 Kč
Porovnat ceny
Canon RF 50mm f/1.8 STM
Canon RF 50mm f/1.8 STM
nabízí 19 obchodů za ceny od 4 890 Kč
Porovnat ceny
Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM
Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM
nabízí 15 obchodů za ceny od 13 190 Kč
Porovnat ceny
Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM
Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM
nabízí 9 obchodů za ceny od 32 990 Kč
Porovnat ceny
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III
nabízí 14 obchodů za ceny od 5 901 Kč
Porovnat ceny

Další oblíbené objektivy pro Canon


Nejoblíbenější objektivy pro Nikon

Nikon Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX
Nikon Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX
nabízí 17 obchodů za ceny od 4 490 Kč
Porovnat ceny
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G
nabízí 19 obchodů za ceny od 5 199 Kč
Porovnat ceny
Nikon Nikkor 85mm f/3.5G ED AF-S DX VR Micro
Nikon Nikkor 85mm f/3.5G ED AF-S DX VR Micro
nabízí 11 obchodů za ceny od 12 390 Kč
Porovnat ceny
Nikon Nikkor Z 105 mm f/2.8 VR S MC
Nikon Nikkor Z 105 mm f/2.8 VR S MC
nabízí 18 obchodů za ceny od 24 990 Kč
Porovnat ceny
Nikkor Nikkor Z 50mm f/1.8 S
Nikkor Nikkor Z 50mm f/1.8 S
nabízí 14 obchodů za ceny od 16 290 Kč
Porovnat ceny

Další oblíbené objektivy pro Nikon


Nejoblíbenější objektivy pro Sony

Sony FE 50mm f/1.8 SEL50F18F
Sony FE 50mm f/1.8 SEL50F18F
nabízí 12 obchodů za ceny od 4 974 Kč
Porovnat ceny
Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD Sony E-mount
Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD Sony E-mount
nabízí 34 obchodů za ceny od 14 490 Kč
Porovnat ceny
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM II OSS
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM II OSS
nabízí 7 obchodů za ceny od 67 990 Kč
Porovnat ceny
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 Sony FE
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 Sony FE
nabízí 15 obchodů za ceny od 20 490 Kč
Porovnat ceny
SIGMA 18-50 mm f/2.8 DC DN Sony E-mount
SIGMA 18-50 mm f/2.8 DC DN Sony E-mount
nabízí 7 obchodů za ceny od 12 906 Kč
Porovnat ceny

Další oblíbené objektivy pro Sony

Jak vybrat

Poradíme vám, jak dobře vybrat hardware a domácí elektroniku. Na co si dát pozor, čemu se vyhnout a co je naopak velmi důležité.  Srozumitelně a přehledně.

TelevizorySoundbary • RouterySSDChytré hodinkyProjektoryTabletyFotomobilyMonitoryÚložiště NAS3D tiskárnySluchátka • Herní konzole

A další desítky článků na téma Jak dobře vybrat

Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud