Fotoaparáty s výměnnou optikou jsou většinou k dostání v sadě s tzv. setovým objektivem, jehož parametry jsou přizpůsobeny tomu, aby pokryly potřeby začínajících fotografů.
Čím usilovněji se vrhnete do světa fotografování, tím dříve narazíte na limity těchto základních zoomů a budete se poohlížet po dalších objektivech.
Kdy a jak kupovat nový objektiv
K rozhodnutí koupit další objektiv obvykle fotograf dospěje, když zjistí, že mu chybí konkrétní ohnisko a úhel záběru, anebo naopak používá některé ohnisko častěji, ale není spokojen s obrazovou kvalitou.
Při rozhodování o koupi objektivu je proto vhodné se zamyslet, jaký problém by měl při vlastním fotografování řešit. Nejčastěji je to samozřejmě úhel záběru nebo světelnost. Projděte si více recenzí a ukázkové fotografie v plném rozlišení. Ano, výsledky nemusí být shodné, občas se stane, že recenzent dostane horší kus.
Rozhodně před samotným nákupem objektiv fyzicky vyzkoušejte na vlastním fotoaparátu, abyste ověřili plnou a bezproblémovou funkčnost. U dražších objektivů je vyplatí zkontrolovat ceny v jiných zemích EU, občas můžete ušetřit hodně peněz.
Pro mnoho z vás bude důležitým parametrem cena nového objektivu. V tomto směru je třeba počítat s tím, že dražší objektivy jsou obvykle opticky kvalitnější a některé kousky v průběhu času příliš neztrácejí na hodnotě. Pokud bychom vytvořili cenové skupiny, mohly by vypadat následovně:
- do 10 000 Kč – nejčastěji se bude jednat o poměrně levná a světelná skla s ohniskem 35 nebo 50 mm, v této cenové hladině také narazíte na některé povedení manuální objektivy a samozřejmě na zástupce setových objektivů.
- 10 000 až 20 000 Kč – kategorie, která je na trhu asi nejvíce zastoupená, najdete zde nejen kvalitní světelné objektivy s pevným ohniskem, ale také některé světelnější zoomy nebo zoomy se stálou světelností, teleobjektivy v této ceně jsou určeny spíše pro začátečníky.
- 20 000 až 35 000 Kč – tady už si začíná vybírat i profesionál, světelné zoomy i telezoomy, dlouhé teleobjektivy, specifická skla typu tilt/shift, videoobjektivy.
- nad 35 000 Kč – pomyslná hranice pro přestup do prémiového a profesionálního segmentu, objektivy mají minimalizované optické vady a perfektní ostrost, zároveň rychle a tiše ostří, sem spadá většina nových skel pro plnoformátové bezzrcadlovky.
V další části článku – klikněte na šipku – se zamyslíme nad tím, kdy stačí základní zoom.
Pokračování 2 / 10
Kdy stačí základní zoom?
Setový objektiv prodávaný s fotoaparátem většinou pokrývá ohniskové vzdálenosti (efektivní = ekvivalentní kinofilmu) od 24 po 90 mm. Jeho nevýhodou bývá horší světelnost, která začíná obvykle na F3,5 a se vzrůstajícím ohniskem klesá, a nižší ceně přizpůsobená méně kvalitní optická stavba.
Tyto objektivy v menší či větší míře trpí geometrickým zkreslením, nižší ostrostí (měkčí kresbou), horším přenosem kontrastu na delším ohnisku a chromatickou aberací. Nižší cena se promítá také do materiálu, z nichž jsou tyto zoomy vyrobeny (často jsou plastové), a celkového zpracování. Jsou i méně odolné, takže v náročnějších podmínkách jsou náchylnější k poškození.
Kit se základním zoomem a teleobjektivem
Výhodou základních setových objektivů ale je, že jsou šity na míru tělu fotoaparátu – co do velikosti i funkčnosti. Například foťák umí perfektně korigovat optické vady objektivu. V některých (doublezoom) kitech bývá zahrnut také základní telezoom, který pokrývá delší ohniskové vzdálenosti čili vám umožní přiblížit si vzdálený objekt. Jeho nevýhody jsou stejné jako u základního zoomu. Tedy za málo peněz méně muziky.
Častou výhodou setových objektivů jsou velmi kompaktní rozměry, což je perfektní pro malou bezzrcadlovku. Jedním speciálním typem jsou skládací objektivy, které mají výsuvný mechanismus – pro převoz jej můžete zasunout do extrémně kompaktní pozice. Před focením jej však musíte vrátit do pozice pro focení.
Po složení objektivu se černá část zasune a délka objektivu se zkrátí zhruba na polovinu
Setové objektivy však zvažujte typicky v situaci, když kupujete nový foťák, nebo když hledáte velmi levný objektiv z druhé ruky. Většinou se jejich síla ukáže právě v setech s foťákem, kde prodejce nabídne velmi dobrou cenu. Pokud byste se rozhodovali mezi setovým objektivem za plnou cenu a mezi kvalitní konkurencí, druhá možnost může být tou lepší.
Pokud se nespokojíte s kvalitou obrazového výstupu setových objektivů, čeká vás – odhlédneme-li od střádání finančních prostředků – nelehký úkol: vyznat se v nabídce různých typů objektivů. Před samotným výběrem je totiž třeba zvážit řadu aspektů. Podíváme se na ty technické, z nichž většina je uvedena už v samotném názvu objektivu pomocí zkratek specifických pro každého výrobce.
Pokračování 3 / 10
Ohnisko: pevné či zoom
Problematikou ohniskové vzdálenosti se do detailů zabýváme v tomto článku. Pro naše potřeby postačí vědět, že každému ohnisku, jehož hodnota je udávána v milimetrech, odpovídá jiný úhel záběru (ve stupních); delší ohnisko značí větší přiblížení. Výběr objektivu se správnou ohniskovou vzdálenosti úzce souvisí s disciplínou, které se nejčastěji věnujete nebo chcete věnovat.
Každý fotografický žánr má svá specifika, která vyžadují odlišnou technickou výbavu. Např. dokumentární fotograf chce obvykle zachytit zobrazovanou skutečnost v co nejširším kontextu a dostat se tzv. do centra dění, proto volí širokoúhlý objektiv.
Vztah ohniskové velikosti a úhlu záběru – platí v případě nasazení objektivu na fotoaparát s plnoformátovým (36×24 mm) snímačem
Naopak sportovní fotograf je často nucen fotografovat sportovce z větší vzdálenosti a musí si jej „přitáhnout“, k čemuž jsou určeny objektivy s dlouhou ohniskovou vzdáleností. Bohužel, i kdybyste se soustředili na jediný žánr, obvykle nezůstanete u jednoho objektivu.
Velkou otázkou při výběru objektivu je, zdali sáhnete po zoomu nebo tzv. pevném ohnisku. V prvním případě dostanete rozsah ohnisek, v němž můžete zoomovat. V tom druhém máte objektiv pouze s jedním ohniskem a zoomovat můžete pouze „nohama“, tedy jít blíž a dál. Objektivy s pevnými ohnisky mají optické výhody jako lepší kresbu, lepší světelnost a typicky narazíte na méně optických vad.
Pokračování 4 / 10
Typy objektivů podle ohniskové vzdálenosti
Většina začínajících fotografů se nejprve poohlídne po upgradu svého doublezoom kitu a sáhne po světelnějším zoomu, popř. po tzv. univerzálním zoomu, jenž obvykle pokrývá ohniskové vzdálenosti cca 24–200 mm. Limitem těchto skel opět bude nižší světelnost a horší optická kvalita, kterou s sebou logicky nese komplikovanější konstrukce objektivu a snaha o pokud možno kompaktní rozměry.
Objektivy podle ohniskové vzdálenosti
- Ultra širokoúhlé, tzv. rybí oka: cca 8–10 mm; stylizované portréty, krajiny, interiéry
- Širokoúhlé: 10–30 mm; krajina, reportáž, interiér, architektura
- Střední (základní): 30–80 mm; většina fotografických žánrů, včetně portrétů (50 mm, 80 mm, 100 mm)
- Kratší (portrétní) teleobjektivy: 80–135 mm
- Teleobjektivy: 100–600 mm; sport, reportáž, produkty
Levnější variantou mohou být objektivy s pevným ohniskem. Bývají světelnější a u jednodušší optické konstrukce se přes nízkou cenu snáze eliminují optické vady. První volbou obvykle bývá světelná padesátka (F1,4–2,8), která odpovídá přirozené perspektivě, jak naším okem vidíme svět kolem nás. Na fotografiích tak budou objekty vypadat v rámci možností tak, jak jsme zvyklí, na druhou stranu základní 50mm objektiv má velmi limitované možnosti tvůrčí práce s perspektivou.
Padesátka je vhodná pro běžné fotografické situace – reportáž, krajinu i komplexní portréty. Tento „základ“ bývá podle fotografových preferencí doplněn o širokoúhlejší kousek (obvykle 35 mm), portrétní objektiv (cca 85 mm) a teleobjektiv (cca 200 mm).
Zvláštní kategorií jsou makroobjektivy, u nichž je třeba vzít v potaz zejména minimální zaostřovací vzdálenost čili z jaké nejkratší vzdálenosti je objektiv schopen ostřit a tzv. poměr zvětšení, který udává, jaký bude poměr reálné velikosti fotografovaného objektu a jeho zobrazení na fotografii.
Za makroobjektivy bývají výrobci často označovány objektivy se zvětšením 0,5× (1:2) nebo 0,25× (1:4), které značí, že zobrazovaný předmět bude na fotografii 2× a 4× menší. Obecně však platí, že poměr zvětšení „pravých“ makroobjektivů začíná na hodnotě 1:1 (velikost objektu na fotografii odpovídá jeho reálným rozměrům) a pokračuje třeba na 2:1, tedy dvojnásobnému zvětšení.
Crop faktor
Při výběru objektivu je potřeba vzít v potaz také velikost snímače fotoaparátu. Pokud se nejedná o tzv. fullframe s čipem o velikosti kinofilmového políčka (24×36 mm), je třeba ohniskovou vzdálenost vybraného objektivu i hodnotu poměru zvětšení (u makroobjektivů) násobit tzv. crop faktorem. Oba údaje jsou totiž běžně udávány pro plnoformátové snímače.
Např. u Sony A6400 se snímačem formátu APS-C je při koupi objektivu nezbytné násobit ohniskovou vzdálenost číslem 1,5. Ze 60mm skla dostaneme „devadesátku“, ze 100mm „stopadesátku“, atd. Toto je důležité zejména, pokud porovnáváte více bezzrcadlovkových systémů mezi sebou nebo když se vztahujete k radám, které jsou vyřčeny pro full fram formát. Například výše doporučovaná pevná padesátka se na APC-S foťácích změní v doporučení 35mm ohniska.
Formát snímače, značka fotoaparátu a crop faktor:
1/2,3" |
Pentax Q |
5,53× |
1" |
Nikon 1 |
2,7× |
4/3" |
Olympus | Panasonic |
2× |
APS-C |
Canon |
1,6× |
APS-C |
Nikon | Sony | Fujifilm | Pentax |
1,5× |
Pokračování 5 / 10
Světelnost: Hloubka ostrosti a bokeh
K zásadním parametrům při výběru objektivu patří jeho světelnost. Určuje, kolik světla dokáže objektiv při maximálně otevřené cloně propustit na snímač. Značí se písmenem F a číslem, přičemž platí, že nižší číslo značí vyšší propustnost světla a (chtěnou) menší hloubku ostrosti.
S hodnotou clony souvisí také hloubka ostrosti
Světelné objektivy umožňují fotografovat za horšího osvětlení při nastavení nižší citlivosti snímače (ISO), přičemž platí obecná rovnice: nižší ISO rovná se menší obrazový šum.
Druhou výhodou je možnost dosažení malé hloubky ostrosti, díky níž můžeme fotografovaný předmět oddělit od pozadí/popředí, které zůstane rozostřené. V praxi tuto vlastnost oceníme např. při focení portrétů, kdy chceme eliminovat rušivé prvky v pozadí. Více o hloubce ostrosti najdete v tomto článku.
Neplatí, že čím vyšší světelnost, tím kvalitnější objektiv. Většina skel stejně dosahuje nejlepších výsledků při mírném zaclonění. Špičkové (čti drahé) objektivy však kreslí skvěle i tzv. na „plnou díru“ (nejvyšší světelnost, nejnižší číslo za F).
Nejčastější světelnosti
Proměnlivá světelnost F3,5 až F6,3 je typická pro běžné zoomy
Konstantní světelnost F2,8 je typická pro profesionální zoomy
Hodnota F2,8 a horší určuje běžný objektiv s pevným ohniskem
Hodnoty mezi F2,8 a F1,8 zajistí dobrou práci s hloubkou ostrosti
Hodnota F1,4 a lepší určuje objektiv s pevným ohniskem pro profesionály
Množství světla, které objektiv propustí na snímač, je ovlivněno velikostí clony. Její tvar a počet lamel, z nichž je clona poskládána, také určuje, jakou povahu bude mít rozostřená oblast na fotografii, tzv. bokeh. Výrazně se také počet a tvar lamel promítá do zobrazení bodových zdrojů světla při využití vyšších clonových čísel, kdy tvoří hvězdičky s různým počtem paprsků.
Obecně platí: čím víc lamel, tím dokonalejší kruh a tím příjemnější, plynulejší, klidnější bokeh. Vnímání bokehu je však záležitost víceméně subjektivní a ovlivňuje jej také optická konstrukce objektivu.
Pokračování 6 / 10
Stabilizace objektivu: Ano, či ne?
Optická stabilizace, jejímž úkolem je eliminovat chvění fotoaparátu, potažmo objektivu, vám ve zkratce řečeno umožní udržet z ruky delší expoziční časy, aniž by došlo k rozmazání obrazu – „stržení“ při stisku spouště.
Na videu se můžete podívat, jak stabilizace technicky funguje:
Stabilizován může být nejen objektiv. Takový poznáme podle označení IS (Canon), VR (Nikon), OS (Sigma), VC (Tamron) apod. Stabilizovat je možné i snímač fotoaparátu, a to jak u bezzrcadlovek, tak u zrcadlovek.
Typicky se budete rozhodovat podle přítomnost stabilizace obrazu na snímači svého foťáku. Pokud je snímač stabilizovaný, už tolik nepotřebujete stabilizaci na objektivu. Můžete tedy s klidným svědomím kupovat objektivy bez stabilizace a ušetřit peníze i hmotnost.
Přítomnost stabilizace na snímači foťáku ovšem ještě neznamená, že by byl stabilizovaný objektiv zcela zbytečný. Obě stabilizace spolu často umí spolupracovat a třeba Panasonic na to má i speciální funkci Dual IS. Pro běžné použití to není třeba a vystačíte si pouze s jednou stabilizací.
Stabilizaci typicky naleznete na objektivech s dlouhými ohnisky, makro objektivech nebo na univerzálních zoomech. Není typická pro světlené portrétní objektivy s vysokou světelností ani pro ultraširokoúhlé objektivy.
Pokračování 7 / 10
Ostřicí systém: Rychlost a přesnost
Většina současných objektivů je vybavena motorkem, který zajišťuje automatické zaostřování, tzv. autofokusem; ten je většinou kombinován s možností ručního ostření prostřednictvím ostřicího prstence. Existuje ovšem celá řada výrobců, kteří se specializují na produkci skel disponujících pouze manuálním ostřením, dříve např. Samyang, Laowa, Meike a další. I tito však postupně osazují autofokus.
Přepínač mezi automatickým a manuálním ostřením na těle objektivu
Důležitým parametrem je konstrukce ostřicího systému. U toho klasického se pohybuje celá optická soustava a dochází k otáčení ostřicího prstence nebo dokonce celého předního členu, včetně filtrového závitu, což vede k problémům při práci s některými druhy filtrů (přechodovým, polarizačním). U vyšších modelů je použito rychlejšího systému vnitřního (IF) nebo zadního (RF) zaostřování, kdy se pohybují pouze vybrané – vnitřní části – optické soustavy.
Pokud si však chcete výběr nového objektivu s ohledem na ostření výrazně ulehčit, jednoduše se podívejte na datum představení objektivy. Všechny modely představené v posledních pěti letech mají velmi kvalitní ostření a až profesionálové by měli rozlišovat mezi drobnými nuancemi. Zejména pokud kupujete objektiv pro bezzrcadlovku od zavedeného výrobce, bude mít téměř jistě dobré ostření.
Ruční ostření se netýká pouze starých objektivů, které ostřit jednoduše neumí. I mnoho moderních objektivů se stále spoléhá na ruční ostření a dělají to záměrně. Ruční ostření není pro začátečníky, ale profesionálové jej v mnohých situacích používají, pro některé žánry jako makro fotografie nebo produktová fotografie může být ruční ostření i preferenční.
Pokračování 8 / 10
Bajonet: Ctít značku fotoaparátu, nebo ne?
S jednotlivými fotoaparáty nejsou kompatibilní pouze objektivy stejné značky. Existují totiž výrobci, kteří se soustředí primárně na vývoj objektivů pro fotoaparáty napříč všemi značkami. Sigma, Tamron, Carl Zeiss, Tokina, Samyang...
Bývají levnější než „originály“ se stejnými technickými parametry a řada z nich své konkurenty dokonce obrazově předčí. V poslední době, v souvislosti s boomem plnoformátových i menších APS-C bezzrcadlovek, je brána v potaz i konstrukce a velikost fotoaparátu, takže tato skla na tělo perfektně pasují a tvoří s ním vyvážený celek.
Objektivy výrobců Carl Zeiss, Samyang a Sigma
Dříve byla problémem zejména nedokonalá komunikace s tělem digitálu, projevující se pomalým a nepřesným automatickým zaostřováním. Ovšem tento neduh je již minulostí, což můžeme potvrdit při recenzování objektivů.
Spousta fotografů využívá také stará kinofilmová, manuální skla, která se k moderním tělům digitálního fotoaparátu připevňují prostřednictvím redukce. Vzhledem k absenci autofokusu a nutnosti ručního nastavení expozice, je jasné, že jsou tyto kousky vhodné jen pro specifické účely, např. portrétní fotografii nebo jednoduše pro disciplíny, kde není vyžadována pohotovost.
Pomocníkem při použití těchto objektivů je funkce focus peaking, dostupná u bezzrcadlovek, která zvýrazňuje hrany zaostřených objektů na displeji. Výhodou je fakt, že za málo peněz získáte světelný objektiv. Kvalita jednotlivých skel se však liší doslova kus od kusu, narazit na ten pravý bývá oříšek.
Abychom to tedy shrnuli, primárně se nedívejte po značce na objektivu, ale jak je objektiv kvalitní a naceněný. Ideální je si procházet recenze, v nich najdete nejen výkon optiky objektivu, ale často i případné problémy, pokud by objektiv s těly od konkrétního výrobce nespolupracovat optimálně. To se děje jen v minimech případů, ale je lepší si to vždy ověřit.
Pokračování 9 / 10
Bazarový, nebo nový?
Úplně poslední otázkou před nákupem je, zdali chcete sáhnout po úplně novém objektivu, nebo postačí už používaný kus. Fotografové často sahají po druhé možnosti, důvody jsou dva – nižší cena a objektivy se příliš nekazí, případné problém odhalíte při převzetí. Samozřejmě nabídka použitých objektivů bývá omezená, zvláště pokud se díváte po specifičtějším modelu.
Když mluvíme o bazarových objektivech, ne nutně se dívejte jen po bazarech jako takových. Samozřejmě v nich máte větší jistotu, že jsou objektivy odzkoušené, ale také se tím zvýší jejich cena. Velmi dobrou alternativou je nákup objektivu rovnou od fotografa, který jej používal.
Co si pohlídat při nákupu z druhé ruky
- oděrky a škrábance na přední i zadní čočce
- funkčnost automatického ostření
- funkčnost ručního ostření
- funkčnost stabilizace
- zdali ostření ani stabilizace nevydávají podivné zvuky
- nečistoty v objektivu (fotka jednolité plochy)
- kresbu po celé ploše fotky
- obsah balení a záruční list
Při nákupu od fotografa samozřejmě musíte být více obezřetní. Doporučujeme osobní převzetí, které bude zahrnovat i pečlivější odzkoušení fototechniky. S sebou si vezměte nejen foťák, ale i čisticí sadu, abyste odlišili nečistoty od škrábanců. Pečlivě odzkoušejte ostření a celoplošnou ostrost.
Většinou je nákup objektivu od fotografa příjemnou zkušeností. Můžete s ním vést v průběhu testování příjemnou diskusi a prodávající fotograf nebo fotografka si většinou vyhradí nějaký čas, abyste měli prostor si objektiv odzkoušet. Raději tento požadavek ale specifikujte při domluvě převzetí.
Nákup z druhé ruky má ještě jednu zásadní výhodu – můžete si takto odzkoušet mnoho objektivů a poté je přeprodat bez větší finanční ztráty. Pokud je nepoškodíte, prodáte je za velmi podobnou cenu, za níž jste objektivy nakoupili. Tohle zkoušení je perfektní pro začátečníka, který hledá ohniska nebo objektivy, s nimiž se mu bude nejlépe fotit.
Pokračování 10 / 10
Nejoblíbenější objektivy pro Canon
Další oblíbené objektivy pro Canon
Nejoblíbenější objektivy pro Nikon
Další oblíbené objektivy pro Nikon
Nejoblíbenější objektivy pro Sony
Další oblíbené objektivy pro Sony
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně