jj  |  28. 10. 2004 13:40

autor píše: "Efekt by nevzniknul, pokud byste fotografovali v úrovni poloviny výšky budovy."
pokud by si autor přečetl nějakou slušnou příručku pro začínající fotografy, věděl by, že linie se mu nebudou kácet tehdy, kdy je rovina filmu rovnoběžná s těmi liniemi. Toho se dá v mnoha situacích samozřejmě dosáhnout bez toho, abychom byli v "úrovni poloviny výšky"

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jiří Steiger  |  28. 10. 2004 16:38

Samozrejme ze film musi byt rovnobezny s budovou. A jak to vyvraci ze "Efekt by nevzniknul, pokud byste fotografovali v úrovni poloviny výšky budovy." ??? Pokud je budova ve vyraznem popredi, jako ve vetsine podobnych pripadu, a fotograf pouziva bezny kompakt, mnoho jinych moznosti k odstraneni tohoto efektu pri foceni nema, nez napr. fotit z vyvyseneho okna nebo balkonu protilehleho domu - coz je samozrejme bohuzel mozne malokdy.

Jiri Steiger

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jj  |  31. 10. 2004 14:48

Vyvrací to tak, že můžu fotit v polovině výšky budovy, a přitom aparát nedržet vodorovně (třeba proto, že se mi budova stále nevejde do objektivu, a chci mít v obraze vrchol nebo anopak spodek budovy). Naproti tomu, budu-li fotit ze země s dostatečným odstupem, můžu mít osu objektivu ve vodorovné rovině a dům se mi tam může vejít celý a bez kácejících se svislic. Je to možná trochu slovíčkaření, ale u článku (asi) pro začátečníky mi to podání připadá dost zavádějící.
Ono to rovnání v editoru je taky spíš nouzové a nikoliv všespasitelné řešení, použitelné při nepříliš silném sbíhání - ukázky v článku zobrazují asi hraniční mez, kdy se ještě dá dosáhnout slušného výsledku.
Mimochodem, nevíte, jestli lze nějak jednoduše docílit toho, aby se neprojevilo zkreslení proporcí objektu (šířky a výšky)? V případech, kdy je potřeba poměr zachovat, jako při architektonické fotografii (u které by se ovšem takovéto korekce měly správně provádět shift objektivem a rozhodně ne v editoru), to odměřuji z plánu, je-li to možné.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jiří Steiger  |  31. 10. 2004 16:18

Samozřejmě, že čím fotograf stojí od budovy dále, tím se "kácení" projevuje méně. Můžete si povšimnout, že v mé minulé reakci uvádím "Pokud je budova ve vyraznem popredi, jako ve vetsine podobnych pripadu..."

Míru zkreslení ovlivňuje spousta nejrůznějších faktorů a žádný univerzální recept na jeho odstranění (resp. zachování proporcí) neexistuje.

Jiří Steiger

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory