Jak upravit snímky fotografované při slabém osvětlení

1. září 2004
TWEET SDÍLET
Pokud zkoušíte fotografovat při slabém osvětlení (např. ve večerních hodinách nebo doma při světle žárovky), pravděpodobně narážíte na jeden z problémů, kvůli němuž snímky nevypadají nejlépe.

Současné digitály pro tyto případy většinou umožňují nastavit vysokou citlivost snímače (dnes běžně i ISO 800), snímek pak ovšem trpí vysokou mírou rušivého šumu. Automatika fotoaparátů si také ne vždy správně poradí s korektním nastavením vyvážení bílé barvy, fotky pak mají barevný (většinou žlutooranžový) nádech. Oba tyto problémy jdou naštěstí částečně odstranit v některém z grafických editorů, například Adobe Photoshop.

Na zmírnění digitálního šumu existují speciální programy (např. Neat Image, popsaný v jednom z předešlých článků Fotoškoly) nebo přídavné plug-iny, lze jej však poměrně přesvědčivě odstranit i standardními nástroji aplikace Photoshop.

1. Otevřete snímek, jenž chcete upravit. Po jeho zvětšení na 100 % vidíte, že šum se skládá z 2 složek: barevných shluků (většinou žluté barvy) a „zrna“. Na odstranění prvního problému se v Photoshopu používá osvědčený „trik“. Převeďte snímek do režimu Lab barva (Obraz | Režim | Lab barva). V paletce Kanály přepněte na Kanál a (spolu s Kanálem b. udává barevnost snímku, Kanál L pak jeho světlost).

2. Zadejte Filtr | Šum | Medián, v dialogovém okně zaškrtněte Náhled. Nyní posuvníkem Poloměr obraz přiměřeně rozostřete – tak, aby zmizely skvrny způsobené šumem, přitom však aby se příliš nevyhladily kontury snímku. Stiskněte OK.

Klepněte pro větší obrázek
Zmírnění šumu v Kanálu a

Stejnou operaci nyní proveďte i s Kanálem b – rozostřit zde pravděpodobně budete muset o něco více. Nyní přepnutím na Kanál Lab zobrazíte snímek složený ze všech kanálů. Vidíte, že skvrny zmizely, zatímco rozostření ostatních částí je téměř neznatelné.

3. Přepněte na kanál L-světlost. Zbylé „zrno“ je tvořeno právě v něm. I zde lze na jeho odstranění na celý snímek použít některý z filtrů pro rozostření, zbytečně by se tak ale rozostřily i ty části snímku, kde zrno není patrné. Proto je výhodnější a nejjednodušší použít klasický nástroj Rozostření (R). V jeho volbách nahoře obrazovky nastavte Sílu na cca 20 %, vyberte přiměřeně velkou neostrou stopu (resp. podle místa ji vždy přizpůsobujte) a oblasti s nejvíc patrným zrnem přiměřeně rozostřete. Vyhýbejte se přitom konturám snímku, které chcete ponechat ostré. Pozor, ať rozostření nepřeženete a snímek pak nevypadá příliš uměle.

Klepněte pro větší obrázek
Rozostření zrna v kanálu Světlost

4. Přepnutí na souhrnný Kanál Lab obět zkontrolujte vzhled snímku v barevném podání, a jste li spokojeni, příkazem Obraz | Režim | RGB barva snímek převeďte zpět do režimu RGB. Popsaným způsobem máte nad procesem odstranění digitálního šumu plnou kontrolu a po troše cviku lze jím dosáhnout velmi přesvědčivých výsledků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Srovnání výřezů 1:1 před a po zmírnění šumu


 


 

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola