Jak správně použít fotografický blesk?

18. srpna 2004
TWEET SDÍLET
Jak správně použít fotografický blesk?
Nedávnou novinkou nakladatelství IDIF se stala publikace Fotografický blesk v digitální i klasické fotografii Jana Hlináka. Brožura o 112 stranách je určena nejen začínajícím, ale také pokročilejším fotografům.

Publikace vysvětluje řadu otázek týkajících se blesku, který může sehrát velkou úlohu ve výsledné podobě snímků. Snaží se být nápomocná uživatelům, kteří tápou v množství nabízených variant blesků na trhu a nevědí si rady, zda je lepší použít manuální, poloautomatický nebo systémový blesk.
Začínajícím uživatelům autor radí, jakým způsobem a za jakých podmínek blesk používat. Zkušenější zase získají návod, jak ze široké nabídky nejdříve správně vybrat, a poté i používat výkonné (a finančně nákladné) externí blesky.

Klepněte pro větší obrázek
Protože je tato publikace jedinou svého druhu na českém knižním trhu,
její výjimečnost nemůže snížit několik korektorských chybiček

Logickým řazením jednotlivých kapitol provádí autor čtenáře od historického prvopočátku-od vzniku blesků, přes jednotlivé moderní varianty těchto zařízení. V teoretických kapitolách seznamuje s odbornou problematikou, jako je například hloubka ostrosti, směrné číslo nebo synchronizační čas, vysvětluje jednotlivé funkce blesků (redukce červených očí, přímý/odražený záblesk, bracketing, stroboskop, blesk na kabelu atd.). Samozřejmě nechybí praktická část s konkrétním postupem, jak kterou situaci vyfotit, včetně dokumentujících snímků.

16 závěrečných stran barevné přílohy přináší série fotografií, které ukazují chyby na snímcích. Autor čtenářům předkládá návod, jak například zvýraznit fotografovaný objekt, jak se zbavit stínů vrhaných bleskem nebo jak pomocí blesku změnit barvy. Závěrečné čtyři snímky jsou typickou ukázkou toho, kdy je lepší toto příslušenství fotoaparátu nevyužívat.

Témata článku: Kultura


Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina
Fotoškola
Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Nikon oznámil spolupráci se značkami Nissin a Profoto

Petr Březina
Blesky a světlaTechnika
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Olympus se mění na OM System

Olympus se mění na OM System

Petr Březina
OM SystemOlympus
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame
6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

Světelnost je jedním z velmi důležitých parametrů při výběru objektivu. Znáte ty nejsvětelnější kousky, které se v průběhu let objevily na trhu?

Petr Březina
Technika
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika