Jak snadno a rychle vylepšit digitální fotku

23. června 2004
TWEET SDÍLET
Kvalita snímků pořízených digitálními fotoaparáty s každým novým modelem vzrůstá. Přesto není snímek pokaždé přesně takový, jak bychom si představovali. Často výrazně pomůže rychlé narovnání histogramu.

Digitály jsou známé poměrně malým dynamickým rozsahem snímací soustavy. Důsledkem toho jsou v praxi časté výsledky podobné ilustrační fotografii.

Klepněte pro větší obrázek

Na první pohled jde o málo kontrastní snímek, který navíc trpí celkovým závojem. Protože je ale barevné podání korektní, bude náprava velmi snadná.

Uvedený postup platí pro Adobe Photoshop, stejně dobře jej ale můžete použít v jakémkoli bitmapovém editoru, umožňujícím práci s Úrovněmi (v anglických verzích Levels).

Práce na úrovni
Dialogové okno Úrovně zobrazíte klepnutím na příkazy Přizpůsobení – Úrovně v nabídce Obraz nebo rychleji pomocí klávesové zkratky Ctrl+L.

Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět na obrázku, histogram je z levé i z pravé strany oříznutý – ve snímku chybí jak nejvyšší světla, tak i nejhlubší jasy. Právě to je ukázka omezeného dynamického rozsahu digitálů. Není ovšem nic jednoduššího, než histogram roztáhnout.
K tomu slouží trojúhelníkové šipky na okrajích histogramu. Levá strana představuje stíny, pravá jasy. Sami to ostatně uvidíte, jakmile budete s šipkami pomocí myši pohybovat. Jste-li zastánci exaktní práce s číselnými údaji, můžete místo posunování šipek zadávat hodnoty v políčkách Vstupní úrovně.
Trojúhelníkové šipky posuňte vždy k patě histogramu, jak je naznačeno červenými šipkami. Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat – vidíte jej na následující fotografii.

Klepněte pro větší obrázek

Zmizel celkový závoj, snímek se projasnil, to vše při zachování správného kontrastu a barevnosti.
Pokud byste chtěli ještě doladit střední tóny obrazu, použijte k tomu prostřední trojúhelníkovou šipku pod histogramem.
Malé upozornění na závěr: jestliže ze snímku děláte výřez, provádějte srovnání histogramu až na konec. Zabráníte tím ovlivnění funkce částmi obrazu, které ve výsledné fotografii stejně nebudou.

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

Helena Vyplelová
Testy
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola