Jak si zařídit domácí ateliér – otestovali jsme světla FOMEI Digitalis Pro 400

13. června 2020
TWEET SDÍLET
Ateliérová fotografie má své výhody i nevýhody. Do první skupiny patří zejména možnost experimentovat s pozadím a zejména s různými způsoby svícení objektu, ať už se jedná o produkty nebo modely a modelky. Asi největší nevýhodou jsou pořizovací náklady. Ovšem po svém ateliéru zatouží nejeden fotograf.

Vlastní ateliér totiž umožňuje naprostou tvůrčí svobodu, i když může být finančně o mnoho zajímavější spíše pronajímání ateliéru s profesionální technikou, musíte se v takovém případ poprat s několika možnými problémy.

Klepněte pro větší obrázek

Jednak to bude pro někoho zdlouhavější seznamování s technikou, zejména v případě střídání ateliérů můžete vždy narazit na jiné vybavení. V důsledku toho může nastat jakási nekonzistentnost fotografií, pokud jsou světelné sety v atelierech výrazně odlišné.

Druhým a asi častějším problémem je pak skloubení vlastních požadavků na ateliér s jeho časovými možnostmi. Pronájmu obvykle využívá více fotografů, takže přístup do něj je jasně vymezen rozpisem. V případě vlastního ateliéru vás nikdo neomezuje a fotografovat můžete kdykoli chcete.

Místo, více místa!

Prakticky u jakéhokoli ateliéru je třeba primárně řešit dvě věci, a to prostor a osvětlení. Vše ostatní obvykle můžete doladit svépomocí nebo až později, ovšem tyto dva předpoklady jsou nejdůležitější. Pomineme-li pronájem nebo koupi vhodného prostoru, pak nám zbývá jako realizovatelná možnost domácí ateliér.

Klepněte pro větší obrázek

V rámci starších a malých bytů může být ateliér poměrně složité naplánovat, řekněme, že jakýmsi smysluplným minimem je místnost 4×3 metry, respektive prostor s délkou minimálně 4 metry (lépe více) a šířkou potřebnou pro fotografování plánovaných objektů. Čistě teoreticky by vám mohla dostačovat i šířka 2–2,5 metru, ovšem za cenu sníženého komfortu zejména při pohybu kolem pozadí.

Pro ateliérovou fotografii jsou vhodné pouze tři barvy – černá, bílá a šedá – veškerou další barevnost je pak vhodné realizovat za pomoci vyměnitelných pozadí. Důraz na tyto tři barvy je zcela prostý, i když mají různou odrazivost, žádným způsobem neovlivňují barevnost světla, což se například o zelené zdi říct nedá. Při výběru vhodného místa je dobré myslet nejen na stěny a strop, ale také na podlahu. Koberec nebo plovoucí podlaha mohou mít také vliv na barvu světla, zejména toho odraženého, které pak dopadá na tvář portrétovaného zespodu.

V případě produktové fotografie je samozřejmě práce jednodušší, jelikož můžete fotografované předměty obvykle umístit na vyvýšené místo ideálně do difuzního stanu. U portrétů či aktů je vhodné přemýšlet nad plánovanou scénou v širším kontextu a promyslet či zkusit odhadnout, jak se bude světlo vyzařované zábleskovou jednotkou odrážet a tím pádem „posbírat“ i barvu okolních předmětů a vybavení.

Jak na pozadí...to na zdi

Ačkoli by se mohlo zdát, že není třeba pořizovat pozadí, když máte k dispozici čistě bílý pokoj, není tomu tak. I kdybyste fotografovali pouze portréty, je pozadí jisté řešení případných nerovností na zdi, které by mohly být vidět.

Pozadí navíc nemusíte kupovat zrovna to nejdražší, které je určeno pro profesionální práci. Jeho úkol velmi dobře zastane i široká role balicího papíru, jednobarevná roleta v bílé, černé nebo šedé barvě, případně jiná jednobarevná roleta.

Použití například bílého prostěradla není úplně dobrý nápad, jelikož na textilním materiálu bez (alespoň tenkého) zalakování nebo laminace je vidět každý záhyb – úspěšné použití jednobarevné látky znamená jej perfektní vyžehlení a následné vypnutí všech záhybů.

Klepněte pro větší obrázek

Pouze v případě požadavku na černé pozadí je vhodné použít samotovou látku, která je nejen velmi tmavá, ale navíc mívá minimální odrazivost a je spíše matná, takže nehrozí nechtěné lomy světla či jeho odrazy v určitých úhlech. V případě, kdy je vaším záměrem použití například zmačkané textilie na pozadí je samozřejmě taková textilie ideálním adeptem k použití. Pamatujte však na to, že v jednoduchosti je síla.

První kroky v ateliéru

  • Vyznačte si místo, kde bude fotografovaný model. Pokud bude sedět, postavte vždy židli jako první – vhodná je barová židle bez opěradla
  • Nastavte světla vzhledem k místu, kde bude stát portrétovaný
  • Usaďte model a zapněte pilotní světla
  • Opravte úhly světel podle stínů v obličeji, v případě potřeby umístěte odraznou desku
  • Změřte světlo a upravte výkon blesků
  • Nastavte odpovídající clonu na fotoaparátu
  • Nastavte nejkratší možný čas, při kterém je ještě možné fotografovat s blesky (tzv. X-synchro)
  • Zkontrolujte propojení blesků s fotoaparátem pomoc testovacího odpalu nebo fotkou nanečisto
  • Zaostřete na oči, překomponujte a foťte

Největší efekt má samozřejmě samostatné pozadí v okamžiku, kdy fotografujete celou postavu nebo portrét v sedě na zemi – u takových záběrů je důležité skrýt přechod mezi zdí a podlahou a vytvořit tak velmi jednoduše nekonečné pozadí.

Fotografování na pozadí tří barev se může zdát omezující, nicméně právě takový postup vás nejen vyškolí, ale navíc vám usnadní práci – přemýšlet budete muset vedle prvotní expozice a nastavení světel už jen a pouze nad kompozicí.

Osvětlení

Pro potřeby domácího atelieru je možné volit různé způsoby osvětlení od jednoduchých stálých světel v jejich halogenovém nebo LED provedení přes sadu externích blesků až po plnohodnotná záblesková světla. Ta jsou samozřejmě ideálním řešením v případě, že se chcete věnovat ateliérové fotografii na vyšší úrovni a očekáváte konzistentní výsledky.

Základem pro ateliérovou fotografii je dvojice světel se softboxem nebo odrazným deštníkem a minimálně jedna odrazná deska pro případné vykrývání stínů. Odpalování externích blesků je pak možné buď kabelem nebo optickým čidlem, které se řídí zábleskem z interního nebo nasazeného externího blesku. Nejpohodlnější je vzdálené bezdrátové odpalování, kdy nejste omezeni délkou kabelu ani pozicí vůči optickému čidlu záblesků.

Klepněte pro větší obrázek
Řada aplikací pro mobilní telefony či tablety vám ukáže, jak světla nastavit pro konkrétní výsledek.

Ještě před pár lety s sebou neslo vybavení atelieru náklady ve výši kupní ceny ojetého automobilu. Naštěstí však šel pokrok i v tomto směru a dnes není problém pořídit základní ateliérový set v ceně do 20 tisíc korun. Většinou se ale jedná o úplný základ s relativně nízkým výkonem a malými softboxy.

Pro fotografován produktů používáme už nějaký ten týden novou sestavu externí zábleskových světel FOMEI, která jsou prodávána v poměrně zajímavém a praktickém setu, který uspokojí i náročnějšího fotoamatéra nebo začínajícího profesionála.

Témata článku: Technika, Testy, Blesky a světla, Fomei

Určitě si přečtěte

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

20 Petr Březina

Petr Březina
Full-frame
Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

5 Adam Kos

Adam Kos
Selfie
Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete mít ve fotobrašně

správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci. S objektivy je to velmi podobné, proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

2 Petr Březina

Petr Březina
Objektivy