Jak se vyhnout vyhoření: Budujte rovnováhu mezi prací a osobním životem | Shutterstock

Shutterstock

Jak se vyhnout vyhoření: Budujte rovnováhu mezi prací a osobním životem

Vyhoření se stává stále častějším jevem, zejména v dnešním rychlém a výkonnostně orientovaném pracovním prostředí. Jde o stav fyzického, mentálního a emocionálního vyčerpání, které může mít vážné důsledky. Přesto vyhoření mnozí stále podceňují.

Vyhoření je hrozbou nejen pro naše zdraví a štěstí, ale i pro naši produktivitu. Naštěstí existují strategie, které nám mohou pomoci se mu vyhnout a udržet zdravou rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Zde je několik praktických tipů.

Stanovte si jasné hranice

Abychom se vyhnuli vyhoření, je klíčové dokázat se odpojit od práce. Vytvořte si jasné hranice stanovením konkrétních pracovních hodin a dodržujte je. Vyhněte se kontrole pracovních emailů nebo přijímání pracovních hovorů ve vašem volném čase. Oddělení práce od osobního života je zásadní pro dobíjení energie a udržení zdravé rovnováhy.

Sebepéče není egocentrismus

Sebepéče by měla být součástí vaší rutiny a nenechte se rozhodit hláskem někde vzadu v hlavě, že je to sobecké, slabošské či jakékoliv jiné. Sebepéče zahrnuje třeba dostatek spánku, vyváženou stravu, pravidelné cvičení, ale také dělání toho, co vás prostě jen baví a uvolňuje. Ne každá vaše činnost musí přinášet i něco jiného než pouho pouhou zábavu, ne?

Pravidelný pohyb je zázračný pomocník

Pravidelný pohyb je velice účinný pomocník při regulaci stresu, který je zase oddaný parťák vyhoření.Fyzické zdraví je úzce spojeno s mentálním a emocionálním, takže péče o vaše tělo je zásadní pro prevenci vyhoření.

Ať už si třeba v Decathlonu pořídíte outdoorové boty a začnete plánovat pravidelné procházky, návštěvy fitness nebo třeba obujete kopačky a vyrazíte na fotbalový trénink, bez diskuzí si tím prospějete, ať už v boji proti vyhoření, nebo i v mnoha jiných směrech.

Regulujte pracovní zátěž

Nebojte si přiznat, že se cítíte přetíženi prací. Komunikujte se svým nadřízeným a proberete efektivní způsoby řízení vašich úkolů. Delegace, správné plánování času a nastavení realistických očekávání mohou pomoci zabránit vyhoření způsobenému nadměrnou pracovní zátěží, ale i vyšší výkonnost a větší spokojenost s vaším zaměstnáním.

Pravidelně odpočívejte

Přestávky nejsou známkou lenosti, ale klíčem k udržení produktivity a prevenci vyhoření. Začleňte do svého pracovního dne krátké, pravidelné přestávky, abyste si odpočinuli a nabrali novou energii. Při sedavém zaměstnání rozhodně není od věci si trochu protáhnout tělo a provést pár jednoduchých cviků.

Naučte se říkat magické slovo: „Ne“

Říci někomu ne, neznamená, že jste zahledění do sebe nebo cítíte k dotyčnému nějakou averzi. A cítit by to tak neměl ani onen dotyčný. Je v pořádku odmítnout další úkoly nebo odpovědnosti, když už máte plné ruce práce. Prioritizujte své stávající závazky a nebojte se nové úkoly zdvořile odmítnout. Umění říkat ne je silným nástrojem pro ochranu vašeho času a energie.

Nestyďte se hledat podporu

Vytvořte si podpůrnou síť v práci i ve vašem osobním životě. Sdílejte své pocity a zkušenosti s partnerem či partnerkou, důvěryhodnými kolegy, přáteli nebo s odborníkem na duševní zdraví, pokud je to potřeba. Spojení s ostatními vám může pomoci zvládat stres a snižovat riziko vyhoření, jelikož člověk není v základě „navržen“ tak, aby všemu čelil sám.

Pěstujte mindfulness

Praktikování mindfulness, jako je meditace a cvičení hlubokého dýchání, vám může pomoci zůstat klidnější a méně vystresovaní. Pravidelná praxe mindfulness zlepšuje vaši schopnost vypořádávat se s náročnými situacemi a předcházet vyhoření.

Postavíte-li své zdraví na první místo, výsledky se dostaví a pocítíte to nejenom vy sami, ale možná i vaši blízcí. Naslouchejte svému tělu, včas nás varuje, že něco nehraje a měli bychom na chvíli zastavit. Pamatujte, že není třeba hned činit obrovské změny. Začněte těmi malými, pravidelně přidávejte. A každý den si připomeňte, že nežijete proto, abyste pracovali.

Určitě si přečtěte

Články odjinud