Je až s podivem, kolik zejména amatérských fotografů, obtěžkaných ne právě levnými digitálními zrcadlovkami, považuje formát RAW za zbytečný a urputně fotí do komprimovaného JPEGu. Osobně mám jen dvě možná vysvětlení. Buď ještě nikdy neviděli rozdíl mezi dobře „vyvolaným“ RAWem a souborem JPEG, anebo je v tomto přístupu notný kus lenosti. „Džejpegy“ jsou přece k mání hned, kdežto s RAWem je mnohdy kus práce. Teď mě napadá ještě jeden důvod – jste-li dosud „RAWem nepolíbení“, možná máte jen málo zkušeností a potřebujete poradit. Tento argument přijímám, takže jdeme na věc!

Snímky obsahující jak vysoké jasy, tak i nejhlubší stíny, jsou prubířským kamenem pro každý RAWový konvertor. Bibble Lite však díky funkci Highlight Restoration s podobnými náměty nemá problémy. Zkrátka nastavíte kontrast podle stínů a poté vypálená světla obnovíte pomocí této funkce. Jde o opačný přístup než při použití D-lightingu neboli digitálního blesku
Canon EOS 30D, objektiv Tamron SP AF Asph. Di LD (IF) 17–35 mm F2,8–4,0
Cvičení první
Než se pustíme do výkladu o možnostech zpracování RAWu a o programech pro konverzi na obrazové soubory, neuškodí udělat si malé teoretické opáčko.
Pod obecným označením RAW (volně přeloženo „surový“) je třeba chápat datové soubory, popisující stav snímače a nastavení fotoaparátu v okamžiku expozice. Na rozdíl od formátu JPEG nebo TIFF tedy nejde o obrazový formát, protože fotografie se z RAWu musí vygenerovat až následně v počítači.
Interně s RAWem de facto pracuje každý digitál, v principu totiž jde totiž o data „za“ A/D převodníkem, digitalizujícím spojitý signál vzniklý reakcí snímače na dopadené světlo. Až poté procesor fotoaparátu na základě uživatelského nastavení či příkazů automatiky vytvoří z těchto dat obraz a uloží jej, typicky v JPEGu.
Šetření na nepravém místě
Jaké jsou důvody k vynechání poslední fáze tvorby obrazu? Proč by nemohl digitál svou práci dotáhnout do konce? Odpověď není úplně jednoduchá, zahrnuje několik poloh. Především, žádný digitál na základě několika málo nastavených parametrů (vyvážení bílé, kontrast, saturace, doostření, atd.), nedokáže vygenerovat takové detaily snímku jako fotograf, který má se záběrem konkrétní záměr.
Například pro nastavení kontrastu máte v menu digitálu průměrně tři až pět položek, kdežto výsledná fotografie může nabývat několika desítek až stovek různých podob s odlišným kontrastem. A stejně je to s ostrostí, barevností, nasycením… Jedním z důvodů, proč zavrhnout zpracování fotografie v digitálu, jsou tedy větší možnosti uživatelského zpracování snímků.
Některé RAWové konvertory načítají náhledy snímků velmi pomalu. Potřebujete-li rychle prohlédnout nafocenou kolekci v miniaturách, použijte prohlížeč, který umí zobrazit náhledy z hlaviček EXIF. Příkladem je třeba program Zoner Photo Studio.

|
Buďte ještě lepší
I kdyby vám omezené schopnosti firmwaru digitálů postačovaly, měli byste určitě vědět, že další neoddiskutovatelnou výhodou RAWu je – často razantní – nárůst technické kvality. Nyní mám na mysli dynamický a barevný rozsah, přenos kontrastu a ostrosti.
Jen rozdíl mezi 8bitovým JPEGem, který navíc ještě trpí ztrátovou kompresí, a 12- až 16bitovým RAWem je obrovský – samozřejmě ve prospěch surového datového formátu.
Originál na věčné časy
Pokud jste schopni slevit i z kvality, jako poslední argument mám v rukávu možnosti dodatečných úprav „ex post“ – po expozici snímku. Protože RAW není obrazovým souborem, který se z něj má teprve vytvořit, lze parametry jako je třeba vyvážení bílé nastavovat až v počítači před provedením převodu na obrazový soubor. Zjednodušeně řečeno: pokud jste při focení do RAWu měli špatně nastavené vyvážení bílé, neztrácejte hlavu. V počítači jej prostě změníte na správnou hodnotu.
A tento fakt se netýká jen vyvážení bílé, ale v podstatě všech parametrů obrazu. Veškeré změny navíc neznamenají újmu na technické kvalitě. Pokud budete při konverzi RAWu v počítači tři dny a tři noci kroutit ovládacími prvky programu na všechny strany a ve finále je vrátíte na výchozí hodnoty, soubor zůstane naprosto shodný s originálem.
RAW nejen pro digitální zrcadlovky
<Zatímco u D-SLR je datový formát RAW samozřejmostí, kompaktní digitály jsou na tom mnohem hůře. Výrobci jím vybavují jen nejvyspělejší digikompakty, a ani to není pravidlem. Navíc u těchto fotoaparátů na rozdíl od zrcadlovek počítejte s citelným prodloužením doby ukládání snímků – jejich výkon není RAWům přizpůsoben a počítá spíše se snímáním do JPEGu. Mnohdy však rapidně vzroste kvalita obrazového výstupu. |
Ladička na RAW
Našim čtenářům není třeba připomínat, že k vygenerování fotografie z RAWu slouží specializované programy. Nejjednodušší RAWový konvertor musí umožnit nastavit minimálně to, co dovoluje samotný fotoaparát. Pak máte k dispozici nástroj k dodatečné změně snímacích parametrů, ale nikoli už k „jemnějšímu ladění“.
Mnoho konvertorů, dodávaných ve standardním balení s digitálem, bohužel pracuje takto omezeně. Setkáte se bohužel i s horšími „konvertory“. Výrobci někdy ve snaze ušetřit přibalují k foťákům pouze jednoduché utility, jež RAW zkonvertují naprosto automaticky, bez možnosti uživatelského nastavení. Výsměch tomuto datovému formátu? O tom není sporu.
Správný postup při konverzi RAWů
Upravte barevnost
Proč tento krok jako první? Barevnost ovlivňuje histogram snímku – někdy docela zásadně. Pokud byste nejprve upravili kontrast a jas, následná úprava barevného podání by mohla histogram řádně „rozhodit“. K nastavení správné barevnosti použijte ovladač vyvážení bílé nebo i další funkce pro globální barevné úpravy.
Nastavte redukci šumu
Důvod je stejný jako u předchozího kroku – redukce šumu „hýbe“ s jednotlivými kanály RGB, a tudíž je dobré ji provést před celkovou úpravou jasu a kontrastu.
Odstraňte vady obrazu
Umožňuje-li to váš konvertor, nechte odstranit vinětaci, chromatickou aberaci nebo moaré.
Doostřete fotografii
Obvykle se při úpravách fotografíí doostření provádí až na samý závěr. Při konverzi RAWů je ale vhodné jej provést dříve – po doostření totiž mohou na jasově zkorigovaném snímku vznikat zbytečné přepaly.
Upravte expozici
Jinými slovy – jas a kontrast snímku. U dobře exponovaných fotografií stačí jemná korekce EV, u jasově složitějších snímků budete muset sáhnout po nastavení křivek, případně použít i sofistikované funkce typu „digitálního blesku“. Pracujte se zapnutou indikací přepalů a podexpozice.
Uložte upravený RAW
Nejde o „povinný“ krok, pro archivaci je však vhodné úpravy ukládat. Nezapomeňte ale, že některé konvertory neukládají nastavení do editovaného RAWu, ale do samostatného souboru.
Uložte snímek
Pro účely tisku nechte z RAWu vygenerovat 16bitový TIFF, který případné další úpravy snáší nejlépe. Budete-li snímky používat na webu, stačí formát JPEG. |
Světlofunkce
Slušný konvertor tedy poznáte už podle toho, že umožňuje detailnější nastavení obrazových parametrů, než jen prostou korekci expozice v rozsahu ±2 EV a další funkce okopírované z fotoaparátu.
Zatímco možnosti úprav barevného podání jsou u většiny programů dobré, při výběru věnujte zvýšenou pozornost funkcím pro korekci expozice a vůbec celkového jasu a kontrastu snímku. Kvalitní konvertor by měl nabídnout práci s úrovněmi nebo křivkami, nejlépe s obojím. Skvělé jsou funkce pro vyjasnění stínů (D-Lighting, Fill Light), ještě úžasnější nástroje pro obnovení kresby v přepálených partiích (Highlight Recovery u Bibble Lite/Pro).
Na tomto místě je nutná malá vsuvka o možnostech úprav expozice v RAWu. Možná vám někdo bude tvrdit, že tento zázračný formát dovolí obnovit kresbu i v beznadějně přeexponovaných místech. Nevěřte tomu. Ani RAW, resp. programy pro jeho konverzi nejsou všemocné. Velmi dobrý software dokáže „najít“ kresbu v místech přeexponovaných nanejvýš o asi 1 EV. Jakmile to bude více, program bílou barvu nahradí šedou, bez ohledu na to, jaká by v konkrétním místě měla být ve skutečnosti.
Ostřete neostře
Pro přesnost je dobré vědět, že všechny úpravy, které budete provádět, jsou globálního charakteru – uplatní se v celém snímku nebo obdélníkovém uživatelském výřezu. Selektivními úpravami nebo dokonce možností masek podle našich informací běžné softwary pro RAW vybaveny nejsou.
Jedinou výjimkou je doostřování Unsharp Mask – metodou neostré masky, což je funkce, kterou by kvalitní RAW konvertor měl disponovat. Je trochu smutné, že takový velikán, jakým je Adobe Camera Raw, tuto funkci nepodporuje a spoléhá, že si uživatel snímek „pořádně“ doostří až v samotném Photoshopu.
Pořiďte si více než jen běžný standard
Korigovat expozici nebo vyvážení bílé umí i ten nejprimitivnější RAWový konvertor. Vyspělé programy však obsahují vyspělé funkce, s nimiž dokážete odstranit vady nebo vylepšit obraz jedním, případně několika málo klepnutími myši.
Na ukázce dole vidíte aplikaci funkce Perfectly Clear v programu Bibble Lite, doplněnou o kontrolu vysokých jasů pomocí Highlight Recovery. Dvě kliknutí a nastavení rozsahu kontroly přepalů zvládnou z původně velmi kontrastního snímku „vyrobit“ šťavnatou fotografii.
 
max. velikost | max. velikost
Další výřezy pak ilustrují funkci odstranění chromatické vady v Nikon Capture. Program dokáže rozpoznat barevné kontury (zde na hranách okenních parapetů) a nahradit je barvou velmi podobnou okolí. Neprovádí tedy obyčejné odsaturování, jako je to obvyklé u podobných funkcí.
 
max. velikost | max. velikost
|
Krátkými dávkami pal
Nikdy jsme neskrývali, že kvalitní zpracování RAWu je časově náročnější než práce s „hotovými“ JPEGy. Na druhou stranu, oproti skenování filmu jde o podstatně měkčí oříšek.
Protože fotograf zpravidla neupravuje jen jeden snímek, je nanejvýš vhodné, aby program podporoval dávkové zpracování. Jednoduše nejprve u všech fotografií nastavíte potřebné parametry, poté je označíte ke hromadné konverzi, samozřejmě určíte složku, kam se budou ukládat, a na závěr spustíte dávkové zpracování. Podporuje-li software dávky na pozadí a máte-li dostatečně výkonný počítač, můžete se – než se vygenerují všechny obrazové soubory – věnovat jiné práci. V opačném případě máte čas na kávu.
Mnoho fotografií také bývá pořízeno ve stejných podmínkách, je tedy důležité, aby program umožňoval uložení nastavení parametrů, případně alespoň jejich kopírování mezi jednotlivými snímky.
Pro budoucí archivaci si také zjistěte, jak váš konvertor nastavení ukládá. Některé programy totiž editované parametry přidávají přímo do souboru RAW a to i bez „ručního“ příkazu, u jiných je třeba uložení potvrdit a konečně třetí skupina nastavení ukládá do samostatného souboru nebo databáze – zdrojový RAW nemodifikuje. Právě na „zdvojené“ soubory je třeba při archivaci dávat největší pozor.
Pokračování 2 / 2
Šest miniatur
Připravili jsme pro vás minitest šesti RAWových konvertorů. Z takzvaných firemních konvertorů, jež podporují pouze formát RAWu vlastní značky, jsme zařadili jen zástupce dvou nejvýznamnějších „zrcadlovkových“ značek, Canonu a Nikonu. Ve třídě nezávislých konvertorů, které umějí pracovat s více typy RAWů, vám představujeme dvojnásobek produktů, od dobrého softwaru, který je k dispozici zdarma, až po profesionální nástroj v hodnotě levné amatérské digitální zrcadlovky.
Canon Digital Photo Professional 2.1
Aplikace, kterou Canon dodává v rámci standardního balení svých digitálních zrcadlovek, sice patří k nadprůměrným firemním RAWovým konvertorům, přesto však má co dohánět. Nastavení jednotlivých hodnot v základním rozhraní podobně jako u většiny standardních konvertorů kopíruje ovládání samotného fotoaparátu, což je příjemné pro začátečníky.

Z pokročilejších funkcí je ale k dispozici v podstatě pouze možnost práce s křivkami a u programu tohoto typu poněkud netypické retušovací razítko. Digital Photo Professional nedokáže zobrazit přepaly ani podexpozici, je možné pouze aktivovat dělené okno, zobrazující stav před a po úpravách.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do RAWu i do souboru |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ne |
speciální funkce |
zachovává nastavení Picture Style na D-SLR |
zdroj |
www.canon.cz |
cena |
součást balení D-SLR canon |
Nikon Capture 4.4.0
Naprosto bezkonkurenční firemní konvertor, který si nezadá ani s nejvyspělejšími produkty typu Capture One Pro. Dokáže na 100 % využít potenciálu snímací soustavy Nikonů a nabízí k tomu vynikající nástroje. Z méně obvyklých zde najdete např. D-Lighting – tzv. digitální blesk – nebo inteligentní odstranění chromatické vady.

Program má velmi dobře navržené doostřování, méně kvalitní je redukce šumu. Jedinou podstatnou vadou na kráse je obrovská náročnost na systémové prostředky počítače. U 6Mpx zrcadlovky je 1 GB RAM plus rychlý procesor povinným základem, k Nikonu D200 a vyšším modelům si pořiďte raději dvojnásobnou „ramku“.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do RAWu |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ano |
speciální funkce |
redukce chromatické vasy, moaré, D-Lighting, retuš nečistot na snímači |
zdroj |
www.nikon.cz |
cena |
cca 5 000 Kč vč. DPH |
Adobe Camera Raw 3.4
Pracujete-li s fotografiemi v Adobe Photoshopu CS2, nic vám nebrání používat také integrovaný modul Camera Raw. V nejnovější verzi již podporuje dávkové zpracování, práci s křivkami nebo náhledy přepalů a podexpozice. Camera Raw je nekorunovaným králem „vytahování“ kresby z přepálených míst záběru, kterému konkuruje snad jen Bibble se svou funkcí Highlight Recovery.

Naopak neuspokojivě pracuje s doostřováním, které je lépe nepřehánět a přenechat samotnému Photoshopu. Jako samozřejmost můžete brát podporu výrobce, který tento plug-in – tak, jak přicházejí na trh nové digitály – s železnou pravidelností aktualizuje.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do souboru nebo databáze |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ano |
speciální funkce |
redukce chromatické vady a vinětace |
zdroj |
www.adobe.com |
cena |
součást Adobe Photoshop CS |
Bibble Lite 4.7
Program, který – snad vzhledem k tomu, že není zdarma – stojí trochu ve stínu RawShooteru, ovšem naprosto neprávem. Jde o vynikající konvertor, který je obdařen několika výjimečnými funkcemi pro optimalizaci snímků. Např. Highlight Recovery je skvělým nástrojem pro zvýšení kresebnosti ve světlech.

Jde také o neuvěřitelně rychlou aplikaci. Vygenerování 16bitového TIFFu z 8Mpx zrcadlovky je záležitostí několika sekund. Za příplatek 60 USD si můžete pořídit verzi Professional, která je ovšem až na drobnosti téměř shodná s Lite. Jednu z výhod představuje např. podpora dvoujádrových procesorů nebo modul pro přímé fotografování na disk počítače.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do souboru |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ano |
speciální funkce |
Perfectly Clear, Highlight Recovery, Fill Light |
zdroj |
www.bibblelabs.com |
cena |
cca 70 USD |
Capture One PRO 3.7.4
Nepsaný etalon mezi RAWovými konvertory – Capture One – si toto označení právem zaslouží. Program plně využívá každého pixelu v obraze a poskytuje vpravdě profesionální výsledky. Na druhou stranu ale neoplývá automatickými funkcemi, takže vyžaduje zkušeného uživatele, který nepracuje metodou pokus/omyl.

Absolutně nejdražší RAW konvertor lze pořídit také za nesrovnatelně nižší cenu 2 990 Kč ve verzi LE, která ovšem nijak zásadně „očesaná“ není. Nejste-li majitelem digitální stěny PhaseOne, jejichž RAWy podporuje jen verze PRO, asi vám ostatní omezení vadit nebudou. Detaily najdete na www.phaseone.com.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do RAWu |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ano |
speciální funkce |
simulace filmů, soft look metoda ostření, redukce pruhování |
zdroj |
www.olympus.cz |
cena |
cca 14 000 Kč vč. DPH |
RawShooter essential 2006
RawShooter patří mezi poměrně oblíbené konvertory, a důvodem jsou samozřejmě i nulové pořizovací náklady. Jde o vcelku jednoduchý program, který neumožňuje ani práci s úrovněmi nebo křivkami. Pokud se bez nich neobejdete, musíte si za cenu 60 USD pořídit verzi Premium.

„Zadarmovce“ naopak nechybí náhledy přepalů a podexpozice, RGB histogram nebo dávkové zpracování. Navíc je RawShooter velmi rychlý a nenáročný na výkon počítače. Také kvalita konverze je výborná, pouze aktualizace neprobíhá tak rychle jako u konkurence a další vývoj byl bohužel zastaven.
Základní parametry |
uložení vlastního nastavení |
do souboru |
dávkové zpracování |
ano |
náhled přepalů a podexpozice |
ano |
speciální funkce |
Fill Light (vyjasnění stínů) redukce tzv. hot pixelů |
zdroj |
www.pixmantec.com |
cena |
freeware |
Celý článek najdete v časopise DIGIfoto.