Jak odstranit prach ze snímače? Raději neriskujte...

Prach na snímači je nepříjemnou slabinou digitálních zrcadlovek, plynoucí z potřeby měnit objektivy a vystavovat tuto citlivou část fotoaparátu vlivům, které znehodnotí každou fotku.

Kromě řady jiných vlastností je právě výměnná optika velkou předností pravých zrcadlovek. Skrývá však zprvu podceňované úskalí, které s počtem výměn objektivů dostává zcela reálné obrysy – prach, který se při demontáži objektivu dostává do šachty, dříve nebo později ulpí na snímači a důsledkem jsou tmavé skvrny na snímcích.

Samozřejmě je lze následně retušovat v editačních programech, ale je to práce navíc a v některých případech může být poškození snímku nenapravitelné. U analogů se tento prach odnášel spolu s filmem a zachycoval do sametky kazety, na čipu prostě zůstává.

Máte-li pocit, že vás tento problém zatím nepostihl, vyfotografujte například list papíru nebo neutrálně šedou tabulku při maximálním zaclonění objektivu. Je takřka vyloučeno, abyste neblahé skvrny neobjevili. Možná tím začne vaše malé trápení…

O celém jevu jsme shromáždili řadu dostupných informací a prakticky také odstraňování prachu na několika zrcadlovkách vyzkoušeli. Proces čistění jsme sledovali pod mikroskopem a několik praktických postřehů vám tedy nabízíme. Ne vždy je právě možné předávat aparát do servisu, nehledě na to, že řada „webových zkušeností“ hovoří i tak o problematickém výsledku.

Kde se bere?

Jistě nepochybujete, že v ovzduší se pohybuje obrovské množství prachových zrn různého původu. Ač nejsou okem viditelná, v měřítku pixelů obrazového snímače se jedná o balvany.

V každém případě vycházejte z holého faktu, že prach se do šachty dostává při odejmutém objektivu a jeho množství je přímo úměrné prašnosti prostředí. Vždy tedy zvažujte, kdy a kde budete objektiv měnit, ideální je místo s minimálním pohybem vzduchu. Výměnu každopádně provádějte rychle, dobré je aparátem mířit směrem k zemi.

Pro představu o velikosti zrnek prachu přijměte fakt, že pouhým okem na čipu viditelná zrna jsou již opravdu gigantická a na reálném snímku při vyšším clonění nepřehlédnutelná. Úhlavní boj však budete svádět s prachem okem neviditelným.

Není prach jako prach

Než se začnete zamýšlet nad způsobem odstranění prachových zrn, je dobré chvilku uvažovat právě nad jejich původem a druhem. Prachová zrna mohou být nerostného, organického nebo umělého původu a podle toho mohou být snímacímu čipu jinak nebezpečná.

Tvrdé anorganické zrnko sice nemá tendenci se k povrchu pevně přilepit, zato může být ostré a silně abrazivní. Jakýkoli jeho pohyb po snímači může mít za následek poškrábání.

Měkká organická zrnka skleněný filtr sice nepoškrábou, mohou však být lepivá a adhezívní a při pokusu o otření se mohou „rozmáznout“. Různá smítka umělého původu, jako třeba chloupky z textilií, papíru apod., jsou zase „jako živá“, nevyzpytatelně se znovu vznášejí a přemísťují v šachtě, navíc mají tendenci se elektrostaticky nabíjet.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Ukázky projevů nečistot na snímači

Filtr čipu není z cukru

Při úvaze o znečištění čipu si uvědomte, že ochránit nebo následně vyčistit je potřeba celou šachtu za objektivem, také však bajonet a výstupní čočku objektivu. Dostanou-li se smítka jednou za objektiv, budou se v tomto prostoru trvale pohybovat vlivem víření vzduchu závěrkou a zrcadlem, případně vlivem elektrostatického náboje. Proto je také nemusíte v lepším případě spatřovat trvale na jednom místě snímku, v tom horším na snímači docela houževnatě ulpí. Příčinou je jednak povaha konkrétního zrnka, nebo přítomnost vlhkosti vzniklé například kondenzací při změně teplot.

Naštěstí hovoříme-li o znečištění čipu, není to tak docela pravda – před samotným čipem CCD či CMOS je vždy předřazen filtr, který si lze představit jako skleněnou krycí desku. Ta je mechanicky poměrně dobře odolná a očistu při dodržení vhodného postupu snese. Naproti tomu se při manipulaci v šachtě pohybujete v těsné blízkosti extra jemných mechanizmů sklopného zrcadla a zejména závěrky – představa spuštění těchto mechanismů za přítomnosti čisticího nástroje nahání husí kůži snad více než lehký dotyk na filtru čipu.

Témata článku: Technika, Fotoškola, Fotoaparáty, Zrcadlovky, Digitální fotoaparáty na Heureka.cz


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola