Jak na velký dynamický rozsah s přechodovými filtry?

Fotografujete-li v exteriéru expozičně náročnější scénu bez použití přechodových filtrů, je jasné, že nezachytíte veškeré detaily ve stínech i ve světlech. Během focení si ale můžete počínat tak, aby ztráta kresby nenapáchala mnoho škody, a usnadnit si i úpravu v počítači.

Určit správnou expozici v případech, kdy máte před sebou velké rozdíly mezi světly a stíny, může být problematické. Dynamický rozsah digitálních fotoaparátů se často stává nedostačující a kontrast fotografované scény jej (bohužel pro fotografy) úspěšně překonává. Již při samotném pořizování snímků je proto velmi vhodné používat přechodové filtry. Ty ztmaví světlé části, čímž sníží dynamický rozsah celé scény a zachrání kresbu ve světlé oblasti snímku.

Jsou situace, kdy digitální fotoaparát dokáže zachytit bez jakékoliv ztráty ve světlech či stínech celou škálu jasů – například krajiny se zataženou oblohou. Výhodou ale i v případě tohoto nepříznivého počasí bývá použití přechodového filtru ke ztmavení oblohy a zdůraznění „těžkých“ mračen. Pochopitelně si s takovou úpravou můžete poradit v počítači, ovšem s vynaložením dodatečného času a úsilí.

Klepněte pro větší obrázek
Zamračená krajina fotografovaná bez jakéhokoli filtru či korekce expozice. Nikon D70, Sigma 10–20 mm F4–5.6 EX DC HSM, F13, 1/125 s
Klepněte pro větší obrázek
Stejná scéna o několik minut poté s nasazením přechodového filtru. Nikon D70, Sigma 10–20 mm F4–5.6 EX DC HSM, Přechodový filtr Cokin G2, F13, 1/80 s
Klepněte pro větší obrázek
Opět první ukázková fotografie, tentokrát však upravená v aplikaci Picasa2

V ostatních situacích si ale musíte uvědomit, že světlé či tmavé oblasti fotografie se ztrátou kresby žádnou úpravou v počítači nenahradíte (pokud se nerozhodnete například celé „přepálené“ nebe vystřihnout a nahradit jiným). Jenže co dělat, když přechodové filtry s sebou nemáte a chcete mít na fotografii co možná nejvíce obrazové informace? Klasický postup při fotografování scény s velkým dynamickým rozsahem bez použití filtrů je vždy jasný – obětovat část kresby ve stínech nebo ve světlech. V těchto případech na výsledných fotografiích vznikají "přepaly."

„Přepaly“ jsou ty oblasti na fotografii, které nenesou žádnou obrazovou informaci. Kromě scén s velkým dynamickým rozsahem mohou také vzniknout záměrným pod- či přeexponováním. Některé fotoaparáty umožňují zobrazení „přepalů“ na pořízených snímcích. Dovoluje-li to váš přístroj, pak se naučte zpětnou kontrolu používat. Jestliže tuto funkci váš fotoaparát nepodporuje, pak sledujte reálný histogram. Pokud ani ten fotoaparát nezobrazuje, pak kontrolujte histogram na již pořízených fotografiích – z něj lze vyčíst zda je snímek přeexponovaný nebo podexponovaný. Je-li to nutné, pak vyfotografujte scénu znovu.

Histogram scény se ztrátou kresby ve světlech (bílá šipka znázorňuje hranici světel).

Klepněte pro větší obrázek

Histogram scény se ztrátou kresby ve stínech (černá šipka znázorňuje hranici stínů).

Klepněte pro větší obrázek

Histogram scény s dynamickým rozsahem, jež byl přístroj schopen zaznamenat celý.

Klepněte pro větší obrázek

Další možností, jak si poradit s „přepaly“ přinesl formát RAW. Část obrazové informace se dá zachránit „vyvoláním“ více různých snímku ze stejného zdroje a jejich následné prolnutí (tzv. „sendvič“) v počítači. Jestliže váš fotoaparát nepodporuje ukládání snímků ve formátu RAW, pak alespoň vyzkoušejte pořídit expoziční řadu: vyfotografovat sérii několika snímků lišících se pouze změnou hodnot EV o několik kroků. Například -2, -1, 0, +1 a +2 EV a následně vybrat ten expozičně nejzdařilejší. Spousta fotografů, kteří fotografují na kinofilm, u svých snímků tuto expoziční řadu stálé provádí. Pokud máte dostatek času a prostoru korigujte EV kroky tak, aby obraz byl těsně pod hranicí „přepalů“ – tím zachytíte nejvíce obrazové informace.

Snad poslední možností jak se „přepalům“ vyhnout je pomocí techniky zvané „sendvič“. Jinými slovy provedete vícenásobnou expozici téže scény s fotoaparátem na stativu, kdy první fotografii budete exponovat na světla a druhou na stíny. Obě tyto fotografie pak následně spojíte v počítači. Tak pokryjete větší škálu jasů než jedním snímkem. V některých případech se fotografují dokonce tři snímky. Nevýhodou je ale použití stativu, které v podstatě vylučuje fotografování měnících se scén, a také dodatečné úsilí při prolínání fotografií v počítači.

Když už vám nic jiného nezbývá „obětujte“ stíny pro zachování kresby v oblacích. Důvody pro tento postup mám hned dva. Za prvé: když procházím zpětně své fotografie a vidím ztrátu kresby v oblacích, pak mi připadá fotografie méně dobrá. Detaily ve stínech jsou často méně podstatné a navíc chybějící barevná informace ve světlech bije do očí.

Pravda, tento názor je čistě subjektivní a odvíjí se také od charakteru fotografií – například raději nechejte přeexponované nebe než abyste měli podexponované tváře lidí. Druhým důvodem je tzv. „přetékání“, kdy přeexponovaná buňka na CCD čipu předává část svého náboje okolním buňkám (viz ilustrační obrázek). Tak může dojít k nechtěnému znehodnocení snímku. Pokud snímek podexponujete nebo více zacloníte objektiv, pak máte nad tímto „přetékáním“ kontrolu.

Klepněte pro větší obrázek
Výřez ze snímku, který vznikl špatnou volbou expozice a došlo k „přetečení“ náboje do více buněk. Nikon D70, Sigma 18–200 mm F3,5–6,3 DC, F8, 1/5000 s

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola


Šest desktopových klientů pro Mastodon. Některé připomínají TweetDeck, jeden běží ve Windows 95

Šest desktopových klientů pro Mastodon. Některé připomínají TweetDeck, jeden běží ve Windows 95

**Pro Mastodon existuje řada klientů třetích stran. **Část z nich napodobuje TweetDeck, jeden zase Slack. **Mastodon 3.11 For Workgroups míří na uživatele Windows 95.

Petr Urban
MastodonSociální sítěSoftware
Počítač MSI MEG Trident X2: maximální výkon RTX 4090, chytré chlazení a extrémní cena

Počítač MSI MEG Trident X2: maximální výkon RTX 4090, chytré chlazení a extrémní cena

** Absurdně vysoký výkon pro hraní v maximálních detailech ** Netradičně řešená skříň pro lepší oddělení zdrojů tepla ** Dotykový displej pro rychlý přístup do nastavení

Tomáš Holčík
MSITestyPočítače
Recenze hry Goat Simulator 3. Nezbedné kozy se vracejí

Recenze hry Goat Simulator 3. Nezbedné kozy se vracejí

Kozy opět útočí a terorizují tentokráte celý ostrov jménem San Angora. Zaslouží si vaši pozornost i podruhé, nebo jde o zbytečné pokračování již tak dost pochybné původní hry?

Jindřich Landa
Goat Simulator 3Recenze
Programování elektroniky: Detektor štěkotu, sousedovy vrtačky i padajících skleniček

Programování elektroniky: Detektor štěkotu, sousedovy vrtačky i padajících skleniček

** Paní Bledé doma štěkají psi, jak je sledovat za pár kaček? ** Dnes to zkusíme pomocí primitivního mikrofonu a Arduina ** Při velké zvukové amplitudě spustíme alarm a dorazí notifikace

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektroniku
Jak vypadá zeď na Facebooku? Většina zobrazených příspěvků je od přátel a bez odkazů

Jak vypadá zeď na Facebooku? Většina zobrazených příspěvků je od přátel a bez odkazů

**Na běžné facebookové zdi výrazně převažují příspěvky od přátel a ze skupin. **Většina zobrazených příspěvků na zdech nemá odkazy vedoucí mimo platformu. **Nejčastěji se zobrazují odkazy vedoucí na YouTube.

Petr Urban
FacebookSociální sítě
Vyzkoušeli jsme zbrusu novou skládačku od Honoru. Je štíhlá a lehká, něco ale musela obětovat

Vyzkoušeli jsme zbrusu novou skládačku od Honoru. Je štíhlá a lehká, něco ale musela obětovat

** Honor vylepšil svoji loňskou skládačku, je lehčí a tenčí ** Má pokročilejší sestavu fotoaparátů a výkonnější procesor ** Na voděodolnost a bezdrátové dobíjení se ale znovu nedostalo

Jan Láska
Skládací konstrukceVideo
Oura Ring má novou konkurenci. Tento chytrý prsten vydrží týden na jedno nabití a ani o něm nebudete vědět

Oura Ring má novou konkurenci. Tento chytrý prsten vydrží týden na jedno nabití a ani o něm nebudete vědět

** Na světě je dalších chytrý prsten pro Android a iOS ** Na svědomí jej má portál Indiegogo ** Titanový doplněk na prstu ani nepocítíte

Martin Chroust
Chytrý prstenIndiegogoZdraví
Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

Jaromír Puk
Televizory