15
Fotogalerie

Jak na umělý polarizační filtr

Polarizační filtr bývá nazýván králem mezi filtry. Ve většině případů se používá pro odstranění odlesků. Jeho použití je však mnohem širší.

Mimo eliminace odlesků se polarizační filtr používá i k projasnění oblohy, ke zvýšení sytosti a k celkovému dodání dramatičtější atmosféry snímku. Nejlepším způsobem, jak podobného efektu dosáhnout je samozřejmě použít polarizační filtr již při samotném fotografování.

Práce s polarizačním filtrem vyžaduje jisté zkušenosti, neboť jeho účinek závisí na správném natočení vůči snímané scéně. Navíc se může stát, že snímek, který si o použití polarizačního filtru přímo říká, jste s ním pořídit nemohli, neboť zůstal v druhé fotobrašně...

Polarizačnní filtr funguje tak, že omezuje vstup světla do objektivu v některých směrech a dovoluje vstoupit světlu pouze v jednom směru. Zvolený směr se nastavuje právě otáčením filtru na objektivu.

V počítači samozřejmě nedosáhnete toho, že odstraníte odlesky na vodní hladině natolik, abyste se kousek pod ni podívali. Velice snadno ale můžete vylepšit fádní barevnost oblohy a dodat snímku lepší atmosféru. Postup si ukážeme v programu Adobe Photoshop CS2, velice podobný je i postup v Adobe Photoshop Elements.

original_3.jpg original_3_1.jpg
Vlevo originál, vpravo upravený snímek

Po otevření snímku vytvořte novou vrstvu pomocí příkazu Layer | Duplicate Layer, nová vrstva bude kopií původního snímku. Klikněte v paletce vrstvy na zduplikovanou vrstvu a poté ji odbarvěte pomocí příkazu Image | Adjustments | Desaturate (Ctrl+Shift+U). Dalším krokem je inverze obrazu, kterou provedete pomocí příkazu Image | Adjustments | Invert (Ctrl+I). Režim vrstvy nakonec nstavte na Overlay (překrýt).

01.png 02.png 03.png

04.png 05.png

Výsledný obraz působí velice nepřirozeně, pro odstranění efektu posterizace je třeba vrstvu rozostřit. K tomu použijte nástroj Gaussovské rozostření – Filter | Blur | Gaussian Blur. Hodnotu poloměru v novém dialogovém okně nastavíte přibližně na 27 pixelů.

06.png 07.png

Pro zvýšení kontrastu oblohy je třeba pohrát si s nastavením úrovní. Stále při aktivní kopii původní vrstvy zvolte Image | Adjustments | Levels (Ctrl+L). Bílý posuvník nastavíte přibližně na hodnotu 215–210, prostřední pak na hodnotu 0,40–0,35.

08.png

Aby byl obsah zkopírované masky viditelný pouze v oblasti oblohy, je třeba vytvořit masku. Tu přidáte pomocí menu Layer | Layer Mask | Reveal All. Masku je třeba zamalovat černou barvou, aby byla vrstva v dolní polovině snímku, kde není obloha, skryta. Proto je důležité malovat na masku vrstvy, nikoliv na vrstvu samotnou. V paletce vrstev se po přidání masky objevil bílý obdelník, klikněte na něj a tím aktivujete práci v masce vrstvy.

09.png

Pro zamalování masky použijte štětec (Brush Tool – B), u nějž nastavíte krytí (Opacity) na 100 % a zvolíte tvrdou (Hardness 100 %) kulatou stopu odpovídající velikosti. Důležité je mít jako barvu popředí nastavenou černou barvu. Poté můžete s klidným svědomím přistoupit k přemalování krajiny.

10.png

Jakmile máte přemalované souvislé plochy, zvětšete si náhled, zmenšete plochu štětce a přemalujte jím i ostatní objekty, které vyčnívají nad horizont. Buďte velice opatrní, když štětcem přetáhnete do oblohy, bude v daném místě nepřirozeně světlá skvrna. Pokud jsou na obrázku pouze kontury větví proti obloze, tak je nepřemalovávejte. Všimněte si, že když přemalujete požadované části obrazu, objeví se v miniatuře masky kontura přemalovaných částí

12.png

V tomto okamžiku je již možné považovat úpravu za dostačující, chcete-li však intenzitu efektu ještě zvýšit, můžete vrstvu i s maskou duplikovat. Opět zvolte Layer | Duplicate Layer. V tomto okamžiku je však efekt příliš silný, proto je třeba zvolit jiný režim prolnutí, a to Soft Light (Měkké světlo). Intenzitu výsledného efektu ještě nastavíte pomocí hodnoty krytí, ideální hodnota je mezi 20 a 40 %.

13.png 14.png

Výsledný snímek poté uložte jako kopii původního a efekt polarizačního filtru je na světě.

original_3.jpg original_3_1.jpg
Vlevo původní snímek, vpravo po úpravě. U okrajů stromů na pravém snímku si můžete všimnout nepřesných tahů štětcem, při jeho používání je třeba velké přesnosti

Určitě si přečtěte

Články odjinud