Přidat příspěvek  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 | zobrazit bez stromu  | nových příspěvků: 12


thr  |  24. 03. 2022 08:51

Já bych jen podotkl, že u skenů z kinofilmu je problém hlavně při zobrazení na monitoru (zejména když si to někdo automaticky zobrazí na 100%).
Pak to vypadá docela děsně, jenže když to pak člověk pošle na tiskárnu třeba na A4, tak je často velice překvapen, jak dobře to vypadá na papíře. Věci kolem zrna atd., které vypadají na monitoru děsně se najednou stanou součástí kresby a dojem spíše zlepšují (není náhodou, že se při tisku ryze digitálních dat občas přisypává "filmové zrno").
Pokud byla fotka na kinofilmu ostrá (což tedy není samozřejmost, ale to je jiné téma), tak i po naskenování celkem lowendovým Epsonem V500 je zcela reálné získat velmi slušnou fotku na papíře a ani to nedá nijak moc práce.
Paradoxně pročistit to pro publikaci na FB/IG je úloha daleko otravnější

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  26. 03. 2022 09:53

A4 je maximum, které z toho jde dostat bez nějaké brutálnější retuše. Na A3 už je to horší. A pokud chci, aby úpravy nebyly patrné, tak to na 100% monitoru dostat musím.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  27. 03. 2022 10:05

Analogová éra po sobě nechala, (fotky, hudba a další) kromě spousty hlušiny i nějaká ta zlatá zrnka, která se vyplatí vytěžit. Záleží na každém a jeho schopnostech, zda se spokojí s šedým průměrem, nebo z předlohy vytěží maximum a také zda na to vytěžení maxima má schopnosti, čas, chuť a vybavení, nebo ten analogový materiál někam zanese a za jeho digitlizaci někdy i dost zaplatí. Já osobně preferuji ,,samo domo", protože za 74 let život jsem mnohokrát zjistil, že když chci mít něco kvalitního a levného, musím si to udělat sám. (Z třítýdenního zájezdu po západě USA mám skoro 600 fotek na negativech, šance, že bych si ten zájezd zopakoval s digitálním foťákem je pro mne naprosto nereálná).

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
avatar
21. 03. 2022 07:41

Strávil jsem mnoho desítek hodin skenováním archivu diáků a musím říct jedno: Nestojí to za tu námahu. Vyberte pár políček, která chcete zachránit pro budoucnost, a odneste je odborníkům. Zbytek umístěte v koši.Technická kvalita těch diáků je proti digitální fotografii zoufalá a člověk se nestačí divit, co nám tenkrát stačilo.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  21. 03. 2022 10:01

Z diáku i negativu se dá, když máte kvalitní HW a SW, udělat perfektní fotka, ale chce to čas. (kolem hodiny na jeden obrázek). Ale, na druhou stranu, když si dáte práci s retuší a umíte s příslušným SW zacházet, je výsledkem magazínový obrázek na A trojce. Bohužel, většinou při pokusu o zvětšení zjistíme, že co je na filmovém pásu ostré, je po naskenování a zvětšení mázlé, ať už pohybem, nebo špatným zaostřením, což se dost obtížně napravuje. Dalším problémem je krupičkovitá struktura při větším zvětšení a škrábance, nebo mikrotečky odprýsklé emulze. Takže ano, jde to, ale dá to práci a chce to dostatek volného času.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
avatar
22. 03. 2022 07:23

A proto doporučuji se na to vykašlat a jít radši fotit. Většinou totiž zoufale zíráte na výsledek - to, co se vám před léty na plátně tak líbilo, je dnes na skenu příšerné.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  22. 03. 2022 09:24

Má to jeden háček. Těžko nafotíte orchidejovou louku na místě, kde je dnes velkosklad, nebo dálnice, nebo jen rozrýpaný terén od divočáků, kterým hlízky orchidejí velmi chutnají. (V Českém krasu byla takto zničena louka u Skalice s desítkami vstavačů kukaček, dnes tam není ani jeden).

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  22. 03. 2022 09:27

Zoufale na výsledek nezírám,, jestli mám šanci z toho obrázku něco udělat, poznám hned po tom, co se mi zobrazí. A s dobrý kinofilmovým skenerem a programem Vue scan, který dokáže vytěžit ze skeneru mnohdy víc, než originální obslužný SW plus Photoshopem se toho dá dokázat velmi mnoho.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
22. 03. 2022 20:17

Naprostý souhlas. Taky hodiny u skeneru, deprimující prostoje a výsledky nic moc. Nakonec jsem taky začal třídit a cvičně nechal naskenovat pár negativů ze sedmdesátých let u Škody na tom jejich novém skeneru. Nic moc jsem nečekal, čb Orwo, nepříliš šetrně skladované, ale dopadlo to fantasticky! Zíral jsem, co jde z toho kinofilmu vytáhnout. S výstupem ze stolního skeneru to vůbec nedá srovnávat. Doporučuji.
V dobách minulých jsem, asi jako většina z nás, dělal z negativů kontakty a zvětšoval fotky jen z toho, co jsem z kontaktů vybral. Takže při digitalizaci asi podobně, tedy to, co doporučujete. Pro rychlé náhledy by mohl být řešením plochý skener, klidně nic moc, i jetý. Pro náhledy by měl stačit. Nebo přefocovadlo typu Nikon ES-2. Univerzálnější (M52/58) a levnější se dá pořídit u Conrada, Kaiser Fototechnik 6506. Tyhle věci se používaly i v dobách analogové fotografie na duplikování negativů, nabízela je řada výrobců. Jsou použitelné i pro digitál, princip je stejný. Takže kdo nechce vyhazovat peníze za nové zařízení, asi by našel něco po bazarech.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
fotič  |  23. 03. 2022 11:59

Ono je to stejné, jako s analogovými hudebními nahrávkami. Gramofon s příslušným HW udělá mizernou MP 3 okamžitě. Ale pokud chcete získat kvalitní nahrávku minimálně v CD formátu, potřebujete alespoň dobrý gramofon, alespoň dobrý analogový předzesilovač, do počítače nahrávat ve studiovém formátu (24 bit), čili dostatečně kvalitní HW a SW, nahrávku v tomto formátu zeditovat, (odstranit šumy, lupance a u mgv pásků drop outy) a nakonec zkomprimovat do CD formátu. Dá to práci, ale výsledek je mnohdy lepší, než ,,profesionálně" remasterované CD.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
23. 03. 2022 20:24

Ano, na vinylech je spousta informací, které z nich starými MD přenoskami dostat nešlo. Podobné je to s filmy, i tam je spousta informací, akorát to chce kvalitní skener, který je schopen je z nich dostat. Abych nemlátil prázdnou slámu - skeny, o kterých jsem psal ve svém příspěvku jsou tady https://gallery21.rajce.idnes.cz/LONDON_74/... - foceno v roce 1974, film ORWO NP27, vývojka Kodak D-76 (vlastní výroba), fotoaparát Praktica, objektivy 35, 50 a 135 mm. Skeny nebyly dál upravovány, neviděl jsem důvod ...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Seep  |  02. 09. 2022 07:12

Jediná fotografie je přímý osvit z negativu na papír. Vše ostatní je bezcenné.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory