Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici

12. července 2005
TWEET SDÍLET
Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici
Přesná expozice je jedním z faktorů, které zásadním způsobem ovlivňují výslednou fotografii. Může se stát, že se nám podaří úchvatný záběr, ale pokud bude hrubě přeexponovaný nebo podexponovaný, bude k ničemu. Pak nepomůže ani korekce v nejlepším fotoeditoru. Aby byly vaše expozice co nejpřesnější, je důležité vědět, „jak to v aparátu funguje“.

Měření dopadajícího světla

Fotografovaná scéna je osvětlena množstvím světla, které dopadá ze všech stran. Světlo můžeme změřit expozimetrem se sférickou hlavicí (ta simuluje třírozměrný objekt) otočeným ke kameře přímo u fotografovaného objektu. Dopadající světlo je v daný moment stejné, bez ohledu na to, zda fotografujeme světlý nebo tmavý objekt. Pokud nastavíme fotoaparát podle údaje expozimetru, bude série snímků stejná až do chvíle, kdy se dopadající světlo změní. Tímto způsobem měří expozici mnozí profesionálové, zejména fotografové zaměření na portrét a módu.

Měření odraženého světla

Co se stane se světlem dopadajícím na motiv? Světlo je částečně pohlceno a částečně odraženo. Světlá místa odráží více a tmavá méně dopadajícího světla. Odražené světlo projde objektivem fotoaparátu a dopadne na jeho snímač. Expozimetr a firmware fotoaparátu změří jas v měřících bodech fotografované scény a nastaví expozici snímku na hodnotu 18% šedé, neboli předpokládá, že průměrná fotografovaná scéna 82% světla pohltí a 18% odrazí. Zdaleka vždy tomu tak není. Např. zasněžená krajina odrazí více světla než předpokládaných 18%. Pokud má mít výsledný obrázek 18% šedé, musí fotoaparát částečně zabránit odraženým fotonům (světla), aby dopadly na snímač. Toto může „zařídit“ následujícími způsoby:

  • ovlivněním doby, po kterou dopadají fotony na snímač (expoziční čas)
  • ovlivněním průměru otvoru, kterým fotony dopadají na snímač (clona)
  • změnou citlivosti snímače, respektive změnou výstupu ze snímače (citlivost ISO).

Pokud budeme fotografovat uhlí nebo sníh (na celém snímku), obojí bude šedé. Sníh bude podexponován a uhlí přeexponováno. Šedá kočka na hromadě uhlí bude bílá a tatáž kočka na sněhu bude černá. Naštěstí to neplatí absolutně. Jsou různé způsoby měření expozice odraženého světla, které eliminují výše uvedené nedostatky. Některé fotoaparáty mají uložené vzorové snímky. Jsou to typické i více či méně atypické situace (až desítky tisíc), podle kterých pak vyhodnotí záběr a nastaví expozici. Zkušenější fotografové vyhodnotí scénu, korigují automatiku a stanoví správnou expozici.

Témata článku: Technika, Technologie

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne o kovářích, kteří již nejsou všeumělové

Fotografie týdne o kovářích, kteří již nejsou všeumělové

Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
V akci s Canonem RF 85 mm F2 Macro IS STM – Na portrét i makro

V akci s Canonem RF 85 mm F2 Macro IS STM – Na portrét i makro

Z letošních novinek s bajonetem RF pro fullframové bezzrcadlovky Canon jsme si do akce vybrali pevný 85mm objektiv kombinující možnost fotografovat portréty i nahlédnout do makro světa.

Filip Šťastný

Filip Šťastný
ObjektivyCanonTesty
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

20 Petr Březina

Petr Březina
Full-frame
NiSi míří na trh objektivů pro bezzrcadlovky

NiSi míří na trh objektivů pro bezzrcadlovky

1 Petr Březina

Petr Březina
Objektivy
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika
V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

V akci s Canonem RF 15–35 mm F2,8 L IS USM – Boj o ostrost

Sám Canon jej označuje jako mimořádně ostrý, nejrychlejší širokáč a jeden ze tří základních profi objektivů pro systém EOS RF. Tak jsme se na něj rozhodli podívat podrobněji.

3 Filip Šťastný

Filip Šťastný
ObjektivyCanonTesty