Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

23. května 2018
TWEET SDÍLET
Léto se blíží a spousta z vás se jistě chystá na zahraniční dovolené. Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je zajisté letadlo. Při letecké přepravě elektroniky je však třeba počítat s různými bezpečnostními omezeními.

​Letecká přeprava baterií se stále zpřísňuje a mnohdy je dosti složité vyznat se v neustále aktualizovaných pravidlech. Restrikce – omezení množství akumulátorů v balení, nabití na max. 30 %, zvýšené nároky na balení apod. – se týkají především dovozců Li-Ion baterií. Obchodníci proto v posledních letech mění logistiku a místo letadel stále častěji používají námořní přepravu.

Klepněte pro větší obrázek

Přísnější pravidla přepravy baterií a akumulátorů byla zavedena zejména z důvodu vyšší bezpečnosti pasažérů v osobních letadlech. V minulosti totiž došlo k několika případům exploze akumulátoru během letu. Zvláštní pozornost si vysloužil též problém vybuchujících baterií mobilu Samsungu Galaxy Note 7, s nímž vás mimochodem některé letecké společnosti vůbec nepustí na palubu letadla.

Omezení v přepravě baterií se týkají i osobní letecké dopravy. A právě tomuto tématu se v krátkém videu věnuje Jay. P. Morgan z webového magazínu Slanted Lens. Zabývá se sice především pravidly stanovenými americkou agenturou Transportation Security Administration, ale stejné principy obecně platí i pro evropskou letadlovou dopravu. Vždy je však nutné brát na zřetel drobné odlišnosti v nařízeních jednotlivých leteckých společností a před odletem si nastudovat jejich podmínky.

Autor videa rozděluje baterie do dvou kategorií, pro něž platí odlišné přepravní předpisy:

Alkalické baterie

Pro klasické alkalické články (AA/AA atd.) neplatí žádná omezení, do letadla si můžete vzít libovolné množství. Doporučuje se však uložení baterií v originálním obalu nebo speciálním boxu.

Klepněte pro větší obrázek

Lithium-iontové baterie

Výše zmíněné nešťastné exploze byly většině případů způsobené právě tímto typem akumulátoru. Důvodem je fakt, že baterie sestávají ze dvou částí, které jsou odděleny úzkým kouskem plastu. Jestliže se tento plast poškodí, dojde k výbuchu. Pravděpodobnost je sice velmi nízká – k tomuto selhání dochází u méně než jedné baterie z milionu, přesto byla zavedena bezpečnostní opatření.

Klepněte pro větší obrázek
  1. Baterie, které jsou součástí elektronického zařízení. Mohou být přepravovány v odbaveném i příručním zavazadle. Jejich maximální kapacita nesmí přesáhnou 160 Wh (dříve bylo maximem až 300 Wh), většinu je však kapacita nižší než 100 Wh.
  2. Náhradní baterie (platí i pro powerbanky). Mohou se přepravovat pouze v příručním zavazadle, aby nedošlo k jejich nežádoucím kontaktu a následné explozi, a jejich kapacita nesmí přesáhnout 100 Wh. Maximální počet náhradních baterií se liší podle přepravce, většinou je neomezené.
  3. Velkokapacitní baterie. Jedná se o akumulátory, jejichž kapacita přesahuje 100 Wh. Do letadla si můžete vzít pouze dvě baterie tohoto typu a jejich kapacita nikdy nesmí být vyšší než 160 Wh. Přepravovat je opět lze pouze v příručním zavazadle. U některých společností je nutné vyžádat si povolení předem.

Detailní podmínky přepravy baterií letadlem najdete na stránkách jednotlivých dopravců: SmartwingsLufthansaeasyJet.

Příprava baterií před odletem

Před letem je nutné baterie správně zabalit, zejména přepravujete-li jich větší množství. Zásadním krokem je ochrana pólů akumulátorů, jejichž vzájemný kontakt či kontakt s kovovými či jinými vodivými předměty by mohl způsobit zkrat. Baterie lze zabezpečit několika způsoby:

  • Přeprava baterie v originálním balení – blistru, krabičce atd.
  • Oblepení kontaktů elektrickou izolační páskou
  • Vložení baterie do uzavíracího plastového sáčku
Klepněte pro větší obrázek

S menšími akumulátory, jako jsou typické baterie do fotoaparátů, by při odbavení neměl být problém, nicméně lepší je být připraven na každou eventualitu.

Jaké máte zkušenosti s leteckou přepravou fotografické výbavy vy?

Témata článku: Technika, Fotoškola, Příslušenství

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Není na čase změnit objektiv?

Fotografie týdne: Není na čase změnit objektiv?

Mnoho lidí o sobě prohlašuje, že jsou pesimisty či optimisty. Myslí tím, že mají jisté bytostné nastavení, určité předladění se na to, jak budou děje ve světě probíhat, vědí svoje a v jejich předporozumění situaci, ve které se nacházejí, jim nic nemůže zabránit.

3 Michal Černý

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica představila inovovaný model fotoaparátu M-E, který tentokrát nese označení Typ 240 a měl by přitáhnout ke značce nové uživatele zejména nižší cenou.

3 Petr Březina