Nikon Z6 II a Nikkor 24–200 mm F4–6,3 VR se zdají být jako zajímavá kombinace

Nikon Z6 II a Nikkor 24–200 mm F4–6,3 VR se zdají být jako zajímavá kombinace

Stavový displej zobrazuje klíčové informace a nastavení

Stavový displej zobrazuje klíčové informace a nastavení

Dva sloty na paměti a ovládání pěkně po ruce

Dva sloty na paměti a ovládání pěkně po ruce

Ovládací prvky na zadní straně

Ovládací prvky na zadní straně

Ostření na zvířata funguje rozumně

Ostření na zvířata funguje rozumně

Foťák i v automatickém režimu zaostří tam, kam chce fotograf

Foťák i v automatickém režimu zaostří tam, kam chce fotograf

Ukázka šumu při ISO 100

Ukázka šumu při ISO 100

Ukázka šumu při ISO 200

Ukázka šumu při ISO 200

Ukázka šumu při ISO 400

Ukázka šumu při ISO 400

Ukázka šumu při ISO 800

Ukázka šumu při ISO 800

Ukázka šumu při ISO 1600

Ukázka šumu při ISO 1600

Ukázka šumu při ISO 3200

Ukázka šumu při ISO 3200

Ukázka šumu při ISO 6400

Ukázka šumu při ISO 6400

Ukázka šumu při ISO 12 800

Ukázka šumu při ISO 12 800

Ukázka šumu při ISO 25 600

Ukázka šumu při ISO 25 600

Ukázka šumu při ISO 51 200

Ukázka šumu při ISO 51 200

Při dobrém světle je možné fotit i rychlejší pohyb

Při dobrém světle je možné fotit i rychlejší pohyb

Vinětace objektivu při plně otevřené cloně

Vinětace objektivu při plně otevřené cloně

Na objektivu chybí pokročilé ovládací prvky

Na objektivu chybí pokročilé ovládací prvky

Možnost zazoomovat na 200 mm je často k nezaplacení

Možnost zazoomovat na 200 mm je často k nezaplacení

 Zkreslení v praxi na 24mm ohnisku

Zkreslení v praxi na 24mm ohnisku

 I na clonu F5,6 při širokoúhlém záběru lze zahlédnout vinětaci

I na clonu F5,6 při širokoúhlém záběru lze zahlédnout vinětaci

 Nejdelší ohnisko a otevřená clona hezky izoluje objekt od pozadí

Nejdelší ohnisko a otevřená clona hezky izoluje objekt od pozadí

 Krajina na 80 mm a F8

Krajina na 80 mm a F8

 Přímé protisvětlo není pro objektiv problém

Přímé protisvětlo není pro objektiv problém

 Stabilizace obrazu se hodí hlavně u dlouhých ohnisek

Stabilizace obrazu se hodí hlavně u dlouhých ohnisek

 Ani více než 100mm ohnisko a čas 1/50 s není problém

Ani více než 100mm ohnisko a čas 1/50 s není problém

 Bokeh na 200mm ohnisko a plně otevřenou clonu

Bokeh na 200mm ohnisko a plně otevřenou clonu

 Focení v noci nepředstavuje žádnou zásadní výzvu

Focení v noci nepředstavuje žádnou zásadní výzvu

 ISO 500 zaručí nerozmazané snímky a nemá vliv na kvalitu obrazu

ISO 500 zaručí nerozmazané snímky a nemá vliv na kvalitu obrazu

Bokeh v poředí má vpravo dole zajímavou charakteristiku (clona F8)

Bokeh v poředí má vpravo dole zajímavou charakteristiku (clona F8)

 Krajina na 50mm ohnisko při cloně F8

Krajina na 50mm ohnisko při cloně F8

Stavový displej zobrazuje klíčové informace a nastavení
Dva sloty na paměti a ovládání pěkně po ruce
Ovládací prvky na zadní straně
Ostření na zvířata funguje rozumně
32
Fotogalerie

Ideální kombinace – Nikon Z6 II a Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR (test)

Hlavně fotografové přecházející na full frame bezzrcadlovky velmi ocení objektiv s opravdu velkým rozsahem. Je tedy Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR s kombinaci s FX tělem Nikon Z6 II ideálním vstupem do profi světa?

Plusy
výborná kvalita fotek
pohodlné a funkční ovládání
univerzální použití (objektiv)
dobrá kresba vzhledem z rozsahu zoomu (objektiv)
Minusy
horší vydrž na jedno nabití
vyšší cena oproti Z6
chybějící přepínače na objektivu (objektiv)
automaticky korigované zkreslení a aberace (objektiv)
8  /10

Přechod na full frame bezzrcadlovku ať už z APS-C nebo i ze světa zrcadlovek často znamená nutnost zbavit se většiny objektivů, ne-li všech. Není tedy od věci přemýšlet i nad širokorozsahovým zoomem, jako je Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR, který zaplní místo hned několika objektivů.

Navíc pomůže fotografovi určit, která ohniska často použije a tomu přizpůsobit nákup dalších, nejčastěji pevných, objektivů. Má zoom s takto velkým rozsahem smysl a je zmíněná kombinace ideální nákup? Odpověď nabídnou následující řádky.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-18.jpg
Nikon Z6 II a Nikkor 24–200 mm F4–6,3 VR se zdají být jako zajímavá kombinace
 

Asi první otázka, kterou si bude fotograf klást před nákupem je – mají dneska bezzrcadlovky smysl? Ano, díky značnému vývoji již technologicky dostihly či předstihly zrcadlovky. I když po stránce samotného snímače jsou si obě kategorie téměř rovny, bezzrcadlovky nabídnou několik podstatných výhod zejména pro „prvouživatele“ – v hledáčku zobrazují obraz s aplikovaným nastavením, mají režimy ostření přímo na oči či na tváře osob, popřípadě i na zvířata, bývají lehčí než DSLR, umožňují lepší konstrukci objektivů či typicky mají stabilizovaný snímač.

Oproti tomu zrcadlovky maximálně nabídnou lepší výdrž na jedno nabití díky tomu, že foťák nemusí neustále pracovat a přenášet obraz do hledáčku či na displej – tím objektivní výhody v podstatě končí. Potom už záleží na každém fotografovi, zdali preferuje specifika DSRL či CSC.

Zrcadlovkové objektivy na bezzrcadlovce?

Každý foťák je právě tak dobrý jako na něm nasazený objektiv. Jejich výběr pro bezzrcadlovky Nikon je mírně omezený, ale v současné době jsou všechny důležité objektivy uvedeny na trh a chybí spíše hodně specializovaná ohniska. Také se dá očekávat, že Sigma a Tamron brzy předvedou své modely i pro bajonet Nikon Z.

Otázkou je použití FTZ adaptéru, který umožňuje využít objektivy pro zrcadlovky na bezzrcadlovkách (pozor, objektivy s označením „D“ a starší nebudou automaticky ostřit; s písmenem „E“ či „G“ budou fungovat bez omezení). Samotný FTZ adaptér funguje zcela bezproblémově a ani ostření není pomalejší či horší. Pro fotografy s omezeným rozpočtem to může být řešení, ale pro profesionály adaptér představuje další věc, kterou musí brát s sebou a starat se o ni, nemluvě o situaci, kdy používá dvě těla.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-23.jpg
Stavový displej zobrazuje klíčové informace a nastavení

Navíc všechny objektivy pro bezzrcadlovky jsou kompaktní, a hlavně opticky velmi kvalitní, takže mimo ceny a případné neexistence bezzrcadlovkové verze není důvod pro využívání zrcadlovkových objektivů. Kdo přechází z DSLR, měl by počítat s tím, že nejdříve bude používat své staré objektivy, ale postupně se bude dívat po nových náhradách, protože focení s nimi bude pohodlnější a výsledky lepší.

Pokračování 2 / 4

Univerzální digitál

Nikon Z6 II je zářným příkladem velmi univerzální bezzrcadlovky, protože nemá žádnou výraznou slabinu. Největší minusy předchozího modelu Z6 jsou odstraněny, takže „Mark II“ má nově dva sloty na paměťové karty, možnost dokoupit plnohodnotný vertikální grip nebo nový procesor, který zrychluje sériové snímání i ostwření. Jedná se tak o digitál vhodný pro focení akce, reportáže, divoké přírody, portrétů, ale i architektury, přírody či makra.


Technické parametry Nikon Z6 II

  • rozlišení: 24,5 Mpx
  • velikost snímače: Full frame
  • stabilizace čipu: Ano
  • rozsah ISO: 100–51200
  • max. rychlost snímání: 14 sn./s
  • video: až 4K (60p)
  • paměť: 1× XQD/CF + 1× SD
  • baterie: En-El15c
  • výdrž baterie: 330 sn.
  • rozměry: 134×100.5×69.5 mm
  • hmotnost: 705g
  • cena: 56 990 Kč;  v setu s objektivem Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR 

Při prvním uchopení udělá foťák největší radost všem, kdo již fotili na Nikon, protože veškerá logika nastavení je téměř totožná se zrcadlovkami. Proto ani není problém při focení přecházet z DSLR na CSC, protože se takové dva Nikony liší jen několika méně důležitými tlačítky. Ale brzy se zorientují i ti, kdo si vůbec netykají s pokročilými fotografickými přístroji. Tlačítka mají jednoznačné popisky, menu je přehledné a všechny funkce si lze nechat vysvětlit za pomoci vestavěné nápovědy.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-21.jpg
Dva sloty na paměti a ovládání pěkně po ruce

Nikon Z6 II potěší i ty, kdo s focením úplně začínají, protože jeho automatické režimy jsou na vysoké úrovni. Expozice je nastavená velmi dobře, clona je ovládána chytře a samotný foťák zvládne i vysoké ISO, takže kde co odpustí. Velmi mě překvapilo i automatické ostření, které většinou označilo místo, kam jsem chtěl ostřit. V automatickém režimu je navíc i Eye AF, tedy ostření na obličeje či oči, což ocení nejen nováček.

Výborné je, že foťák se přizpůsobí nejen začátečníkovi, ale nabídne dostatek pokročilých funkcí i pro profesionály. Ať už budeme mluvit o expozičním bracketingu, časosběrných videích, 4K videu ve vysoké (až filmařské) kvalitě, focus peakingu (funkce pomocí barevných teček ukazuje zaostřené části obrazu), ovládání (i aktualizace firmwaru) přes telefon a spoustě podrobného nastavení jako přizpůsobení si funkce některých tlačítek či celé rychlé nastavení, do něhož se jde přes tlačítko „i“. S tímto foťákem tedy můžete nejen začít fotit, ale i se s ním rozvíjet a on stále bude držet krok. Klidně s ním můžete začít natáčet i profesionální videa nebo fotit svatby, vše zvládne bez sebemenších problémů.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-22.jpg
Ovládací prvky na zadní straně

Například u ostření fotograf může začít u plného automatu, ale později pozná kouzlo výběru konkrétního zaostřovacího bodu nebo se mu zalíbí ostření na oči či zvířata. Obě funkce fungují překvapivě dobře a od prvního uvedení bezzrcadlovek udělal Nikon velmi velký krok vpřed. Eye AF nemá s rozpoznáváním tváří ani očí problémy, pokud osoba vyjde ze záběru a vrátí se do něj, rychle se zorientuje. U zvířat funkce není dokonalá, ale funguje rozumně. Psa či ovci pozná, někdy i detekuje oči a ostří na ně slušně. Slepice, kohouty nebo jiná „méně běžná“ zvířata ale nerozpozná a okolo jejich hlav nebo očí nezobrazí žlutý čtverec či obdélník signalizující rozeznání tváři či oka, což však neznamená, že na ně nezaostří.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-13.jpg
Ostření na zvířata funguje rozumně

Bezzrcadlovka jinak ostří zcela bezproblémově, se světelným objektivem umí zaostřit i ve tmě díky přisvětlovací diodě a překvapivě není ostření ani pomalejší oproti normálním světelným podmínkám. Pokud fotograf vybírá ostřicí bod či oblast, může tak činit třemi způsoby – joystickem, osmisměrným voličem nebo dotykem na displeji. Přičemž výklopný displej i hledáček se pyšní vysokou kvalitou a dobrou obnovovací frekvencí, takže elektronický hledáček plně dokáže nahradit ten optický.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-14.jpg
Foťák i v automatickém režimu zaostří tam, kam chce fotograf

Výborná je i práce s šumem a dynamický rozsah. Do ISO 6400 se fotograf šumu nemusí bát, od ISO 12800 už je šum výraznější, což má za následek zrnitost nebo v případě odšumování ztrátu detailů. Dynamický rozsah snímače je výtečný, lze jej zvýšit pomocí funkce Active D-Lighting a při focení do RAWu lze „vytáhnout“ ze stínů až 5 EV, pokud je ISO nižší než 400; na vyšší ISO se hodnota zmenšuje a ve stínech se postupně začne objevovat více šumu.

Pokračování 3 / 4

Zoom s praktickým rozsahem

Zpět k objektivu Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR. Velký rozsah zoomu je opravdu pohodlný, fotograf nemusí neustále měnit objektivy podle situace a jen přezoomuje. To však vede i k nutným kompromisům – prvním z nich je světelnost, ta začíná na hodnotě F4 a velmi rychle klesá, již od 80 mm je na F6,3. Horší světelnost neznamená jen to, že foťák musí využít vyšší hodnoty ISO (takže snímky jsou více zašuměné), ale méně světla ovlivní i ostření, takže foťák má v horších světelných podmínkách těžší práci a ostření trvá déle.


Technické parametry Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR

  • formát: FX/ plnoformátový snímač
  • ohnisková vzdálenost: 24–200 mm
  • světelnost: F4 až F6,3
  • nejvyšší clonové číslo: F22 až F36
  • obrazový úhel: FX – 84° až 12°20´, DX – 61° až 8°
  • maximální zvětšení: 0,28×
  • redukce vibrací: Ano
  • počet lamel clony: 7
  • průměr filtrového závitu: 67 mm
  • rozměry: 76,5 mm × 114 mm (maximální průměr × délka)
  • hmotnost: 570 g
  • cena:  25 490 Kč samostatně)

Ostření celkově není vyloženě silná stránka objektivu. Na delší předmětovou vzdálenost snímaného objektu ostří celkem rychle a nemá zásadní problémy, ale kombinace krátké vzdálenosti a vyššího ohniska je špatná – objektiv nestíhá přeostřovat a spoušť často při kontinuálním ostření neexponuje (ani při prioritě spuštění závěrky před zaostřením). To pro běžné použití nepředstavuje zásadní problém, jen je s tím třeba počítat. Pokud na moment pomineme situace ostření na blízko a v přítmí, objektiv ostří přesně, rozumně rychle a bezproblémově (a to i v režimu Eye AF či ostření na zvířata).

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-12.jpg
Při dobrém světle je možné fotit i rychlejší pohyb

Další kompromis u ultrazoomové konstrukce objektivu typicky přichází v podobě kvality kresby, ale zde si testovaný Nikon zaslouží velkou pochvalu, protože detaily jsou velmi dobré téměř v celé ploše záběru vyjma úplných rohů, kde ostrost není dokonalá. Ale to není nic, co by se objektivu nedalo odpustit a je to typické pro většinu neprofesionálních skel.

Podobně jsou na tom optické vady, které jsou sice spíše minimalizovány než minimální. Chromatická aberace a geometrické zkreslení jsou automaticky korigovány a tyto úpravy se nedají vypnout bohužel ani při snímání do RAWu. Lze tedy očekávat, že objektiv na obě vady silně trpí, ale to se běžný uživatel nikdy nedozví. Vinětace neboli ztmavení rohů je často viditelná a nejvíce ji lze pozorovat na 24mm ohnisku a otevřenou clonu, po zazoomování i přiclonění z velké části mizí. Na dlouhých ohniscích ale má tendence přetrvávat i po přiclonění. Vinětaci lze však lehce odstranit nastavením v menu nebo při úpravách RAWů v počítači.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-1.jpg
Vinětace objektivu při plně otevřené cloně

Vášnivá debata se může vést nad velikostí objektivu. Já bych jeho rozměry označil za relativně kompaktní – na to, že má ohnisko až 200 mm, není vůbec velký ani těžký. Při používání je s tělem bezzrcadlovky příjemně vyvážený. Při zoomování se přední čočka výrazně vysouvá o několik centimetrů, ale ani to nezpůsobuje nepohodlné držení nebo převažování dopředu. Pokud byste vysouvání chtěli zabránit například při převozu, na těle objektivu je zámek zoomu.

Trošku mě mrzí, že na objektivu jsou mimo zámku zoomu pouze dva ovládací prvky, zoomovací a ostřicí prstenec. Přepínač mezi automatickým a ručním ostřením by se velmi hodil, protože je snazší tak učinit jedním pohybem, než chodit do menu, a pro pokročilé fotografy je toto častý úkon. Stejně jako všechny moderní objektivy Nikonu, i tento má plně elektronický ostřicí prstenec, takže postrádá jakoukoli hmatovou odezvu.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-20.jpg
Na objektivu chybí pokročilé ovládací prvky

Objektiv je stabilizován, což je hlavně kvůli bezzrcadlovkám nižších řad, jež nemají stabilizaci zabudovanou v těle. Druhým důvodem je velký rozsah objektivu, ohnisko 200 mm je těžké udržet a dvojitá stabilizace se zde hodí a možnost prodloužit bezpečný čas minimálně o 5 EV je praktická.

Díky stabilizaci obrazu i rozsahu je objektiv a set se Z6 II navíc velmi lákavý pro vášnivé kameramany i jejich amatérské kolegy. Tato dvojice totiž zvládne jak amatérské video, tak i (polo)profesionální využití.

Pokračování 4 / 4

Hodnocení

Kit bezzrcadlovky Nikon Z6 II a objektivu Nikkor Z 24–200 mm F4–6,3 VR je velmi dobrý pro všechny nadšence i pokročilé fotografy, snad vyjma (polo)profesionálů, kteří mají vyšší požadavky na obrazovou kvalitu a lepší světelnost objektivů. Bezzrcadlovka je na opravdu vysoké úrovni po stránce šumu, dynamického rozsahu, ovládání, videa, ostření i příslušenství.

Není mnoho věcí, které lze vytknout, snad jen výdrž na baterii by mohla být větší a FTZ adaptér by nemusel stát několik tisíc, ale Nikon by jej klidně mohl přibalit zdarma nebo za symbolický poplatek.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-7.jpg
Možnost zazoomovat na 200 mm je často k nezaplacení

Univerzální zoom je příjemným překvapením, protože po optické stránce se vyrovná objektivům s mnohem menším ohniskovým rozsahem. Sice foťák automaticky koriguje chromatickou vadu i zkreslení a ostření není úplně nejrychlejší, ale to mu lze vzhledem k jeho univerzálnosti odpustit. Navíc téměř plně nahradí setový Nikkor Z 24-70 mm f/4 S, který je sice o kousek ostřejší a má lepší světelnost, ale ohniskovým rozsahem se testovanému sklu ani nepřibližuje.

Výhodou kitu je cena, zatímco bezzrcadlovka stojí srovnatelně jako její přímá konkurence, objektiv ve zvýhodněné sadě stojí okolo dvaceti tisíc korun, což je na takový univerzál velmi dobrá cena. Rovnou bych doporučil koupit sadu obsahující XQD paměťovou kartu, náhradní baterii a drobné příslušenství, případně FTZ adaptér – vše se bude hodit a lze tím ušetřit pár tisíc korun.

Demosnímky

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-2.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-3.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-4.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-5.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-6.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-8.jpg
nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-9.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-10.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-11.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-15.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-16.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-17.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud