Karel Horký

Jak na fotografování při svíčkách a nedostatku světla

Jak na fotografování při svíčkách a nedostatku světla

Lidé zapalují svíčky při emocionálně silných okamžicích a tak vytvářejí neopakovatelnou atmosféru. Dobré světlo a emoce jsou pro fotografa nejsilnějšími argumenty k akci.

6 Karel Horký 16.  12.  2014

Domke F-2: Víc než jen obyčejná fotografická brašna

Domke F-2: Víc než jen obyčejná fotografická brašna

Fotografická brašna Domke F-2 má ve všech směrech jedinečné postavení mezi ostatními zavazadly. Je to tím, že je prověřená dlouhými roky užívání v nejdrsnějších podmínkách mnohými fotografy.

2 Karel Horký 15.  9.  2014

Gayové, lesby a barevná radost v Praze

Gayové, lesby a barevná radost v Praze

Jako každým rokem, i letos jsem se vypravil na festival Prague Pride. Gayové, lesby a jiné sexuální menšiny zde upozorňují na svůj život. Chtěl bych se s vámi podělit o postřehy zejména z pohledu fotografa.

17 Karel Horký 22.  8.  2014

Buďte fotografem, nikoliv znalcem digitální techniky!

Buďte fotografem, nikoliv znalcem digitální techniky!

Znalci znají fotografickou techniku, fotografové fotí. Tato znalost je na hony vzdálená praktickému fotografování, které jediné fotografa zocelí. Diskuzí nad technikou najdete mraky, o světle a kompozici však mnoho debat není.

54 Karel Horký 6.  5.  2014

Používejte při fotografování osvědčenou techniku – šimping

Používejte při fotografování osvědčenou techniku – šimping

Je to logické, profesionální a jsme při tom trochu podobni našim příbuzným lidoopům. Šimping je termín, který vtipně vystihuje užití zásadní vlastnosti digitálních fotoaparátů.

22 Karel Horký 3.  3.  2014

Proč může být přechod k pokročilému fotoaparátu rozpačitý

Proč může být přechod k pokročilému fotoaparátu rozpačitý

Nadšení z nového fotoaparátu, který má větší snímač a výměnný objektiv, může vystřídat po prvních snímcích zklamání. Zkusíme odhalit, proč tomu tak je a kde hledat příčinu.

32 Karel Horký 28.  1.  2014

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Výrobci fotoaparátů, kteří realizovali své zisky v segmentu jednoduchých kompaktů a chyběla jim nabídka ve vyšších třídách, mají existenční potíže. Zdá se, že systémové kompakty je nezachrání a zrcadlovky nemají.

77 Karel Horký 6.  1.  2014

Když létají kameny – zvládli byste být fotoreportérem?

Když létají kameny – zvládli byste být fotoreportérem?

Jsou fotoreportéři, kteří mohou pracovat i v nebezpečném prostředí demonstrací, protestů a střetů. Některým takové situace vyhovují a je to jejich práce. Pokusím se tento specifický typ reportáže shrnout.

8 Karel Horký 14.  10.  2013

Tajemství vzniku mimořádných fotografií

Tajemství vzniku mimořádných fotografií

Každý den vzniká mnoho milionů fotografií. Mezi nimi je tisíce krásných snímků. Některé jsou neobyčejné, výjimečné. Jenom o zlomku z nich se dá říci, že jsou vynikající, mimořádné.

33 Karel Horký 15.  7.  2013

Jsou bezzrcadlovky hrozbou pro kompakty nebo zrcadlovky?

Jsou bezzrcadlovky hrozbou pro kompakty nebo zrcadlovky?

Kam se ubírá vývoj pokročilejších fotoaparátů? Nová skupina bezzrcadlovek zamíchala ustálenou kategorizací. Jak konkurují zavedeným DSLR zrcadlovkám? Jaký můžeme očekávat vývoj?

153 Karel Horký 8.  4.  2013

Když méně je více – minimalistická kompozice

Když méně je více – minimalistická kompozice

Čím víc prvků kompozice snímku obsahuje, tím menší váhu každý z nich má. Odstraňte obrazové prvky fotografované scény, které nesouvisí s vaším tématem.

1 Karel Horký 5.  2.  2013

Kupujete fotoaparát? Zásadní jsou dva parametry.

Kupujete fotoaparát? Zásadní jsou dva parametry.

Ač se zdá, že prodejce fotoaparátů a kupující mají stejný zájem, nemusí tomu tak být. Výrobci přístrojů se předhání v nesmyslných parametrech.

94 Karel Horký 8.  12.  2012

Fotografujte, i když se to zdá pošetilé

Fotografujte, i když se to zdá pošetilé

Každé počasí je pro fotografa inspirativní. Využijte i takové, o kterém se říká, že by psa nevyhnal. Právě v takových podmínkách vznikají unikátní fotografie.

5 Karel Horký 23.  11.  2012

Prostor jako z gumy

Prostor jako z gumy

Zahuštění nebo roztažení prostoru snímku je často opomíjeným kompozičním nástrojem fotografa. Jak s tímto nástrojem pracovat?

1 Karel Horký 8.  10.  2012

Gayové, lesbičky a radost v Praze

Gayové, lesbičky a radost v Praze

V sobotu 18. srpna 2012 jsem dělal reportáž z Prague Pride. Protože tam byla opravdu výjimečná atmosféra a mnoho příležitostí pro reportážního fotografa, přináším vybrané snímky i postřehy z fotografování.

73 Karel Horký 21.  8.  2012

Špičkové fotografie z dovolené

Špičkové fotografie z dovolené

Fotografování na dovolené je nesnadnou disciplínou. Všechno je totiž jinak, než obvykle. Snímky z dovolené však mohou být špičkové, když si uvědomíte některé zákonitosti. Jaká to jsou?

13 Karel Horký 10.  7.  2012

6 ostrých způsobů doostření

6 ostrých způsobů doostření

Proč je z principu digitální fotografie nutné doostření snímků? Vyberte si sami způsob doostření a jeho správné nastavení pro vaše snímky. V Adobe Photoshopu.

5 Karel Horký 14.  6.  2012

Jedna rada za všechny: exponujte vpravo

Jedna rada za všechny: exponujte vpravo

Nejlepší je taková expozice, která zajistí vzhled snímku podle představ autora a maximální množství dat, stavebních kamenů fotografie.

43 Karel Horký 12.  4.  2012

Dvě iluze fotografa. Kde chybí myšlenka, technika nepomůže

Dvě iluze fotografa. Kde chybí myšlenka, technika nepomůže

Fotografové jsou technicky zaměření jedinci, kteří mají silné nutkání zaznamenat zajímavou scénu. Problém je skryt ve slovech „technicky“ a „zajímavou“.

30 Karel Horký 15.  3.  2012

Dynamika pohybu. Tipy, jak rozhýbat fotografii

Dynamika pohybu. Tipy, jak rozhýbat fotografii

Fotografie je statická umělecká forma. Má však několik výrazových prostředků k vyjádření pohybu. Které to jsou?

1 Karel Horký 21.  2.  2012

Jak zachytit vánoční atmosféru na fotografii?

Jak zachytit vánoční atmosféru na fotografii?

Vánoce nabízejí mnoho příležitostí k úchvatným snímkům. Zvěčnit atmosféru u vánočního stromečku je téměř povinností každého, kdo fotí. Víte, ale, jak na to, aby to stálo za to?

1 Karel Horký 22.  12.  2011

Pár dobrých tipů: Jak fotit portréty a skupiny lidí?

Pár dobrých tipů: Jak fotit portréty a skupiny lidí?

Foceným lidem nejvíce sluší měkké rozptýlené světlo. Nemají pak hluboké stíny v obličejích, nehmouří oči a jinak se nepitvoří. V exteriéru však takové světlo musíte hledat.

13 Karel Horký 13.  11.  2011

To největší tajemství opravdu dobrých fotek

To největší tajemství opravdu dobrých fotek

Nečekejte žádnou složitost – v jednoduchosti je totiž krása. Ne nadarmo si fotografové zvolili pozdrav „Dobré světlo“. A to je při focení opravdu zásadní.

27 Karel Horký 11.  11.  2011

Clona-ISO-čas: Naučte se konečně správně exponovat

Clona-ISO-čas: Naučte se konečně správně exponovat

Jak světlý nebo tmavý bude snímek, můžete ovlivnit pouze tehdy, když víte, jakými způsoby váš fotoaparát expozici měří. Znalost tohoto principu se pak stává tvůrčím nástrojem.

14 Karel Horký 29.  9.  2011

Chcete umět fotit? Naučte se nejdřív dívat

Chcete umět fotit? Naučte se nejdřív dívat

Oči a mozek vnímají scénu zcela jinak, než jak ji zaznamená fotoaparát. To je důvodem, proč se často zásadním způsobem liší snímek od původního předpokladu autora.

9 Karel Horký 2.  6.  2011

Inteligentní funkce Photoshopu CS5 berou dech

Inteligentní funkce Photoshopu CS5 berou dech

Dvanáctá verze Adobe Photoshop CS5 přináší krom jiného dva špičkové nástroje, které s nevídanou lehkostí pomohou odstraňovat ze snímků nežádoucí prvky.

10 Karel Horký 11.  4.  2011

Jaké ohnisko zvolit pro reportážní objektiv

Jaké ohnisko zvolit pro reportážní objektiv

Styl práce reportážní a dokumentární fotografie je velmi závislý na typu použitého objektivu. Jak ovlivní ohnisková vzdálenost dojem z výsledné fotografie?

47 Karel Horký 29.  1.  2011

Bavte se Photoshopem

Bavte se Photoshopem

Photoshop je sofistikované programové vybavení pro vážnou práci. Abychom nebyli tak vážní, nabízíme dva postupy úprav fotografií pro zábavu.

48 Karel Horký 27.  11.  2010

Krásná fotografie?

Krásná fotografie?

Při posuzování fotografie je důležitá okolnost, zda byla krásná, zajímavá fotografovaná scéna nebo zda je taková fotografie. Jaký je váš autorský přínos?

38 Karel Horký 9.  9.  2010

Přechod (ve Photoshopu)

Přechod (ve Photoshopu)

Ojedinělé nálady vašich fotografií dosáhnete pomocí funkce Photoshopu „Mapovat na přechod“, ale pouze v kombinaci s dalšími jeho nástroji. Jak na to?

20 Karel Horký 19.  7.  2010

Šerosvit

Šerosvit

Šerosvit je spojován s malířstvím 16. století. Trochu provokativně jsem si dovolil tento výraz použít v souvislosti s fotografováním v nižších tóninách. Proč?

16 Karel Horký 18.  5.  2010

RAW: Zvolte expozici později

RAW: Zvolte expozici později

Formát RAW umožňuje provést dodatečnou korekci fotografie. V čem spočívá síla 16bitového zpracování snímků? Podívejme se i na rozdíly ve zpracování.

49 Karel Horký 5.  3.  2010

Jak fotografovat mlhu

Jak fotografovat mlhu

Mlha je výzvou pro fotografy, nejen krajináře, k zhotovení fotografií s neopakovatelnou atmosférou. Scéna s mlhou působí tajemně, záhadně i lyricky.

22 Karel Horký 10.  12.  2009

Trocha teorie nikoho nezabije

Trocha teorie nikoho nezabije

Pro fotografa není nejdůležitější v jeho tvůrčí činnosti typ fotoaparátu a ostatní technika, ale hledání tématu a pohledu na něj.

11 Karel Horký 18.  9.  2009

Fotografujeme siluety

Fotografujeme siluety

Siluety ve fotografii jsou nejen silným emotivním a výrazovým prostředkem, ale také expozičním a kompozičním oříškem. Přinášíme návod, jak je co nejlépe zachytit.

3 Karel Horký 24.  8.  2009

Ne mocná expoziční automatika

Ne mocná expoziční automatika

Správná expozice fotografie není jen techniký problém, ale skýtá velký potenciál pro zajímavé a tvůrčí fotografie.

13 Karel Horký 2.  7.  2009

Dominance v kompozici

Dominance v kompozici

Jednou z podmínek dobrého fotografování je znalost pravidel kompozice. Jakých pouček bychom se měli držet při uspořádávání scény v hledáčku?

11 Karel Horký 5.  5.  2009

Jízda v Camera RAW

Jízda v Camera RAW

Pravá jízda v Camera Raw nastane, když pochopíte logiku ovládacích prvků fotografie a budete je optimálním způsobem používat. Jak to (za)řídit ?

11 Karel Horký 20.  3.  2009

Formule 1 ve stáji RAW

Formule 1 ve stáji RAW

Program Camera Raw je mezi konvertory jako formule mezi auty. Jak nastavit formuli před jízdou, jak usednout za volant a jak se rozjet a jak zastavit?

35 Karel Horký 28.  1.  2009

Mistr RAW I

Mistr RAW I

Umožňuje–li váš fotoaparát zaznamenání datového souboru RAW k vytváření fotografií, nemáte důvod fotografovat v obrazovém formátu JPEG.

54 Karel Horký 4.  1.  2009