Jordánsko přitom nabízí zajímavé scenérie, které uvítají obzvláště fotografičtí nadšenci. Především jih země láká svými skalisky, které narušují rozsáhlé moře temně rudého písku. Barvu a náladu mění země přímo z hodiny na hodinu. Paradoxně je ale písek zároveň největším nepřítelem fotografa. Není nic horšího, než když vám přístroj vypoví službu, a to většinou bývá v tom nejméně vhodném okamžiku.
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Detail na schody obřího amfiteátru, který se nachází přímo v centru Amánu – hlavního města Jordánského království.
(Nikon F80, Sigma 70-300 mm F4-5,6 Macro Super, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Románský amfiteátr je stále funkční. Na nejrůznějších akcích pojme toto historické divadlo desítky tisíc lidí. Fotografie pořízena z protějšího svahu časně zrána. Jindy v Jordánsku kvůli ostrému slunci snad ani nejde fotit.
(Sigma 70-300 mm F4-5,6 Macro Super, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Detail na pokrývku hlavy beduína při ranní modlitbě. Jordánci se rádi nechají fotografovat a ještě radši jsou, když zjistí, že jejich fotografie bude publikována v médiích.
(Nikon F80, Sigma 70-300 mm F4-5,6 Macro Super, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Při toulkách Blízkým východem budete často v roli VIP lidí. Na tento koncert předních umělců z České republiky jsme byli vpuštěni jenom díky tomu, že na nás je na první pohled patrné, že jsme cizinci. Koncertu se účastnila i královská rodina. Při nočních snímcích je však nutností stativ.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, stativ)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Takovýto úchvatný pohled se vám naskytne po tříkilometrovém výšlapu uprostřed kaňonu, místy jen 3 metry širokého. Výška lemujících stěn je však až sto metrů. Vítejte v úžasném skalním městě Petra. Chrámy vytesané do skal se staly kulisami nejednoho filmu. Mezi nejznámější patří „Indiana Jones“. Musíte však být trpěliví a vyčkat okamžiku, kdy mezi stěny kaňonu pronikne světlo. To trvá v létě přibližně hodinu denně.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Krásu lze nalézt také mezi chrámy, které nebyly a již nikdy nebudou dokončeny. Barevnost skal je velmi působivá sama o sobě a když se k tomu přidá sluneční světlo, které mění zbarvení několikrát denně, je vizuální vjem dokonalý.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, sluneční clona, UV B&W)
Pokračování 2 / 2
Chraňte techniku!
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Uprostřed skalního města najdete spoustu beduínů, kteří však po „pracovní době“ svléknou své převleky a jdou do svých moderních obydlí. To však z fotografií nikdo z diváků nepozná.
(Nikon F80, Sigma 70-300 mm F4-5,6 Macro Super, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
I uprostřed pouště najdete zvířata, ale čekání na ně může trvat dlouhé hodiny. V tomto případě to bylo náhodné setkání s makrem. Více působivé než samotné zvíře jsou linie a hra světel a stínů.
(Nikon F80, Sigma 70-300 mm F4-5,6 Macro Super, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Wadi rum, oblast sopečného původu, tvoří úchvatnou scenérii. Je to doslova fotografický ráj, je však nutné chránit techniku. Teploty dosahují přes den přes 50°C a písek je schopen úplně zničit objektiv. Je proto dobré jej chránit UV filtrem.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, sluneční clona, polarizační filtr)
Martin Daněk: Jordánsko 2000_0065.JPG
Třináctiletý řidič jeepu, kterým jsme se vydali do pouště. Kontrast bílého a překvapivě čistého oblečení s rudým pískem jsem zachytil při polední siestě ve stínu skal.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Jak je vidět ze snímku, horko je vražedné nejenom pro techniku. Proto při fotografování v pouštních oblastech se starejte mimo techniky také o sebe, abyste nedopadli jako tento velbloud.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, sluneční clona, UV B&W)
Martin Daněk: Jordánsko 2000
Široké ohnisko ještě umocní velikost duny. Pro modrou oblohu je vhodné použít polarizační filtr.
(Nikon F80, AF Zoom-Nikkor 28-80 mm F3,5-5,6D, sluneční clona, polarizační filtr)
Všechny fotografie byly pořízeny na filmový materiál Fujichrome Sensia s citlivostí 100 nebo 200. Diapozitivy byly naskenovány na filmovém skeneru Minolta Dimage Scan Elite 5400 a následně retušovány v programu Adobe Photoshop.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně