Držitelka Grand Prize Clarissa Bonetová (USA) : „Snímek vznikl jako součást módního editorialu pro časopis Chicago. Editorial byl věnován hnutí Bauhaus a architektu Miesi van der Rohe. Při plánování záběru jsem neztrácela ze zřetele, že obraz musí odpovídat stylu Bauhausu – musí být minimalistický, grafický, s výraznými liniemi a tvary. K zachycení modelky a budov v jednom záběru jsem použila 45mm objektiv. Fotografovala jsem ze středu silnice, když auta stála na červené.“ Hasselblad X1D-50C | F9,5 | 1/350 s | 45 mm

Držitelka Grand Prize Clarissa Bonetová (USA): „Snímek vznikl jako součást módního editorialu pro časopis Chicago. Editorial byl věnován hnutí Bauhaus a architektu Miesi van der Rohe. Při plánování záběru jsem neztrácela ze zřetele, že obraz musí odpovídat stylu Bauhausu – musí být minimalistický, grafický, s výraznými liniemi a tvary. K zachycení modelky a budov v jednom záběru jsem použila 45mm objektiv. Fotografovala jsem ze středu silnice, když auta stála na červené.“

Hasselblad X1D-50C | F9,5 | 1/350 s | 45 mm

  Julius Hirtzberger (Rakousko) : „Snímek jsem vyfotil za prvního denního světla 2. ledna 2019 na ledovci Margherita Peak (5109 m) v Ugandě, těsně před dosažením vrcholu hory Rwenzori. Tento výhled byl odměnou po 8denním zdolávání drsného horského terénu v mrazu až -15 °C.“ Hasselblad X1D-50C | F3,5 | 1/20 s | 45 mm

Julius Hirtzberger (Rakousko): „Snímek jsem vyfotil za prvního denního světla 2. ledna 2019 na ledovci Margherita Peak (5109 m) v Ugandě, těsně před dosažením vrcholu hory Rwenzori. Tento výhled byl odměnou po 8denním zdolávání drsného horského terénu v mrazu až -15 °C.“

Hasselblad X1D-50C | F3,5 | 1/20 s | 45 mm

  Brian Love (USA) : „Snímek je součástí série minimalistických, monotematických portrétů s dokonale sladěnými barvami modelky (tváře, rtů, oděvu) a pozadí. Umělé nasvícení jsem naplánoval tak, aby působilo přirozeně a připomínalo denní světlo.“ Hasselblad X1D-50C | F4,5 | 1/125 s | 90 mm

Brian Love (USA): „Snímek je součástí série minimalistických, monotematických portrétů s dokonale sladěnými barvami modelky (tváře, rtů, oděvu) a pozadí. Umělé nasvícení jsem naplánoval tak, aby působilo přirozeně a připomínalo denní světlo.“

Hasselblad X1D-50C | F4,5 | 1/125 s | 90 mm

  Björn Ceder (Švédsko) : „Fotografie vnikla během návštěvy kanadského pralesa Great Bear Rainforest. Na orla bělohlavého střežícího své teritoriu jsme narazili jednoho rána při plavbě lodí. Všichni na palubě se snažili zachytit detail ptáka teleobjektivem, pro mě byl však důležitější přírodní kontext a počasí, díky němuž je snímek tak výjimečný.“ Hasselblad X1D-50C | F3,2 | 1/180 s | 90 mm

Björn Ceder (Švédsko): „Fotografie vnikla během návštěvy kanadského pralesa Great Bear Rainforest. Na orla bělohlavého střežícího své teritoriu jsme narazili jednoho rána při plavbě lodí. Všichni na palubě se snažili zachytit detail ptáka teleobjektivem, pro mě byl však důležitější přírodní kontext a počasí, díky němuž je snímek tak výjimečný.“

Hasselblad X1D-50C | F3,2 | 1/180 s | 90 mm

  Jean Michel Voge (Francie) : „Snímek vznikl během cesty po Islandu. Nejprve jsou pořídil dvě horizontální fotografie a pak mě napadlo pořídit dalších 6 až 7 vertikálních snímků. To vše bez použití stativu. Zdrojové fotografie jsem pak snadno spojil do této výsledné podoby.“ Hasselblad X1D-50C | F6,3 | 120 mm

Jean Michel Voge (Francie): „Snímek vznikl během cesty po Islandu. Nejprve jsou pořídil dvě horizontální fotografie a pak mě napadlo pořídit dalších 6 až 7 vertikálních snímků. To vše bez použití stativu. Zdrojové fotografie jsem pak snadno spojil do této výsledné podoby.“

Hasselblad X1D-50C | F6,3 | 120 mm

  Jacob Degee (Polsko) : „Vzniku snímku předcházela dlouhá příprava. Vzhledem k tomu, že na trhu nenajdete podvodní pouzdro pro fotoaparáty Hasselblad, musel jsem si je sám vyrobit, což mi zabralo asi 6 měsíců. Druhý krok spočíval v nalezení lokality a objektu fotografování. Zvolil jsem ostrov Mujeres v Mexiku, kam jednou za rok připlouvá za potravou žralok velrybí. Nakonec se však před můj objektiv dostal rejnok manta. Snažil jsem se ho zachytit v slunečních paprscích tak, aby to vypadalo, jako by se vznášel na obloze.“ Hasselblad X1D-50C | F4 | 1/2000 s | 21 mm

Jacob Degee (Polsko): „Vzniku snímku předcházela dlouhá příprava. Vzhledem k tomu, že na trhu nenajdete podvodní pouzdro pro fotoaparáty Hasselblad, musel jsem si je sám vyrobit, což mi zabralo asi 6 měsíců. Druhý krok spočíval v nalezení lokality a objektu fotografování. Zvolil jsem ostrov Mujeres v Mexiku, kam jednou za rok připlouvá za potravou žralok velrybí. Nakonec se však před můj objektiv dostal rejnok manta. Snažil jsem se ho zachytit v slunečních paprscích tak, aby to vypadalo, jako by se vznášel na obloze.“

Hasselblad X1D-50C | F4 | 1/2000 s | 21 mm

  Saeed Nassouri (Spojené arabské emiráty) : „Žiji ve městě situovaném na okraji pouště, kde se písečné duny formují do poetických vzorců. A k jejich zachycení je ideální právě středoformátový fotoaparát. Mým záměrem bylo zachytit detail otisků v písku – malé stopy po hmyzu v ohromném prostoru jsou podle mě fascinující.“ Hasselblad X1D-50C | F19 | 1/180 s | 45 mm

Saeed Nassouri (Spojené arabské emiráty): „Žiji ve městě situovaném na okraji pouště, kde se písečné duny formují do poetických vzorců. A k jejich zachycení je ideální právě středoformátový fotoaparát. Mým záměrem bylo zachytit detail otisků v písku – malé stopy po hmyzu v ohromném prostoru jsou podle mě fascinující.“

Hasselblad X1D-50C | F19 | 1/180 s | 45 mm

  Matthew Ng (Hongkong) : „Během procházky městem jsem se rozhodl prozkoumat kampus polytechnické univerzity. Snímek vznikl konkrétně na schodišti v Jockey Club Innovation Tower. Původně jsem chtěl fotku převést do černobílé škály, ale s výsledkem jsem nebyl spokojený. I v barevné variantě byl obraz monochromatický, proto jsem si jen pohrál s několika posuvníky, až jsem našel ideální studený odstín modré.“ Hasselblad X1D-50C | F4 | 1/2000 s | 21 mm

Matthew Ng (Hongkong): „Během procházky městem jsem se rozhodl prozkoumat kampus polytechnické univerzity. Snímek vznikl konkrétně na schodišti v Jockey Club Innovation Tower. Původně jsem chtěl fotku převést do černobílé škály, ale s výsledkem jsem nebyl spokojený. I v barevné variantě byl obraz monochromatický, proto jsem si jen pohrál s několika posuvníky, až jsem našel ideální studený odstín modré.“

Hasselblad X1D-50C | F4 | 1/2000 s | 21 mm

  Rajiv Bhambri (USA) : „Pahorek Quiraing se nachází na skotském ostrově Isle of Sky. Zpoza mraků vysvitlo slunce a dopadlo na jezero a kopec, na jehož úbočí se pásly ovce. Díky vysokému dynamickému rozsahu snímače nebyl problém zachytit výrazné jasové rozdíly, způsobené rychle se měnícími klimatickými podmínkami.“ Hasselblad X1D-50C | F29 | 1/25 s | 135 mm

Rajiv Bhambri (USA): „Pahorek Quiraing se nachází na skotském ostrově Isle of Sky. Zpoza mraků vysvitlo slunce a dopadlo na jezero a kopec, na jehož úbočí se pásly ovce. Díky vysokému dynamickému rozsahu snímače nebyl problém zachytit výrazné jasové rozdíly, způsobené rychle se měnícími klimatickými podmínkami.“

Hasselblad X1D-50C | F29 | 1/25 s | 135 mm

  Martin Kubečka (Slovensko) : „Fotografie vznikla během testování nové osvětlovací techniky. Mým záměrem bylo pořídit jednoduchý portrét s důrazem na barvy a tvář modelu. Inspiroval jsem se seriálem Stranger Things, obzvláště postavou Eleven s jejím tradičně temným výrazem v obličeji.“ Hasselblad X1D II 50C | F4 | 1/30 s | 45 mm

Martin Kubečka (Slovensko): „Fotografie vznikla během testování nové osvětlovací techniky. Mým záměrem bylo pořídit jednoduchý portrét s důrazem na barvy a tvář modelu. Inspiroval jsem se seriálem Stranger Things, obzvláště postavou Eleven s jejím tradičně temným výrazem v obličeji.“

Hasselblad X1D II 50C | F4 | 1/30 s | 45 mm

  Frédéric Bastin (Belgie) : „Fotografie vznikla ve spolupráci se stylisty, kosmetičkami a kadeřníky, kteří vědí, že v módním průmyslu rád objevuji nové tváře – netradiční krásu. Jakmile objevím zajímavý model, navrhnu projekt a potom na něm společně pracujeme. S nápadem s černými tečkami přišla moje kosmetička, já se rozhodl vyfotit portrét s použitím kombinace denního a zábleskového světla.“Hasselblad X1D-50C | F6,8 | 1/180 s | 90 mm

Frédéric Bastin (Belgie): „Fotografie vznikla ve spolupráci se stylisty, kosmetičkami a kadeřníky, kteří vědí, že v módním průmyslu rád objevuji nové tváře – netradiční krásu. Jakmile objevím zajímavý model, navrhnu projekt a potom na něm společně pracujeme. S nápadem s černými tečkami přišla moje kosmetička, já se rozhodl vyfotit portrét s použitím kombinace denního a zábleskového světla.“Hasselblad X1D-50C | F6,8 | 1/180 s | 90 mm

  Ellen McDermottová (USA):  „Fotografie vznikla během fotografování interiérů pro časopis Connecticut Cottages & Gardens. Začleněním zvířecího prvku do místnosti může obrazu dodat na vřelosti, lidskosti a vizuální atraktivitě.“ Hasselblad X1D-50C | F8 | 45 mm

Ellen McDermottová (USA): „Fotografie vznikla během fotografování interiérů pro časopis Connecticut Cottages & Gardens. Začleněním zvířecího prvku do místnosti může obrazu dodat na vřelosti, lidskosti a vizuální atraktivitě.“

Hasselblad X1D-50C | F8 | 45 mm

  Držitelka Grand Prize Clarissa Bonetová (USA) : „Snímek vznikl jako součást módního editorialu pro časopis Chicago. Editorial byl věnován hnutí Bauhaus a architektu Miesi van der Rohe. Při plánování záběru jsem neztrácela ze zřetele, že obraz musí odpovídat stylu Bauhausu – musí být minimalistický, grafický, s výraznými liniemi a tvary. K zachycení modelky a budov v jednom záběru jsem použila 45mm objektiv. Fotografovala jsem ze středu silnice, když auta stála na červené.“ Hasselblad X1D-50C | F9,5 | 1/350 s | 45 mm
  Julius Hirtzberger (Rakousko) : „Snímek jsem vyfotil za prvního denního světla 2. ledna 2019 na ledovci Margherita Peak (5109 m) v Ugandě, těsně před dosažením vrcholu hory Rwenzori. Tento výhled byl odměnou po 8denním zdolávání drsného horského terénu v mrazu až -15 °C.“ Hasselblad X1D-50C | F3,5 | 1/20 s | 45 mm
  Brian Love (USA) : „Snímek je součástí série minimalistických, monotematických portrétů s dokonale sladěnými barvami modelky (tváře, rtů, oděvu) a pozadí. Umělé nasvícení jsem naplánoval tak, aby působilo přirozeně a připomínalo denní světlo.“ Hasselblad X1D-50C | F4,5 | 1/125 s | 90 mm
  Björn Ceder (Švédsko) : „Fotografie vnikla během návštěvy kanadského pralesa Great Bear Rainforest. Na orla bělohlavého střežícího své teritoriu jsme narazili jednoho rána při plavbě lodí. Všichni na palubě se snažili zachytit detail ptáka teleobjektivem, pro mě byl však důležitější přírodní kontext a počasí, díky němuž je snímek tak výjimečný.“ Hasselblad X1D-50C | F3,2 | 1/180 s | 90 mm
13
Fotogalerie

Soutěž Hasselblad X You ovládla fashion fotografie. Mezi finalisty se probojoval i slovenský fotograf

Společnost Hasselblad představila laureáta hlavní ceny soutěže Hasselblad X You. Z dvanácti finálových fotografií porota vybrala snímek chicagské fotografky Clarissy Bonetové, který tvořivě propojuje žánr fashion a architektury.

Porotce Jorge de la Torriente k vítězné fotografii: „Tento snímek je z mého pohledu výjimečný tím, jak v sobě mísí subjekty a žánry – módu a ulici – a přitom dává jasně vyniknout modelce.“ 

Vyhlášení hlavní ceny (Grand Prize) předcházela jednotlivá týdenní kola, během nichž bylo vybráno 12 finalistů – zástupců různých zemí, fotografických disciplín a stylů, kteří ke své tvorbě využívají středoformátové fotoaparáty Hasselblad X. Za svůj portrétní snímek byl oceněn také slovenský fotograf Martin Kubečka

2af16ace-757e-407f-a8ed-dd8805dcdcb0_907X+Special+Edition.jpg
Hasselblad 907X

Vítězové jednotlivých kol získali věcné ceny od pořadatele a sponzorů soutěže: objektiv XCD a fotografické příslušenství značky PeakDesign a PolarPro. Laureátka Clarissa Bonetová vedle zmíněných darů absolvuje cestu do švédského Gothenburgu, kde má Hasselblad své sídlo. Zde bude moci poznat zákulisí výroby legendárních „středoformátů“ a obdrží fotoaparát 907X Special Edition. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud