11
Fotogalerie

Jak si zařídit domácí ateliér – otestovali jsme světla FOMEI Digitalis Pro 400

Ateliérová fotografie má své výhody i nevýhody. Do první skupiny patří zejména možnost experimentovat s pozadím a zejména s různými způsoby svícení objektu, ať už se jedná o produkty nebo modely a modelky. Asi největší nevýhodou jsou pořizovací náklady. Ovšem po svém ateliéru zatouží nejeden fotograf.

Vlastní ateliér totiž umožňuje naprostou tvůrčí svobodu, i když může být finančně o mnoho zajímavější spíše pronajímání ateliéru s profesionální technikou, musíte se v takovém případ poprat s několika možnými problémy.

FOM_8357.jpg

Jednak to bude pro někoho zdlouhavější seznamování s technikou, zejména v případě střídání ateliérů můžete vždy narazit na jiné vybavení. V důsledku toho může nastat jakási nekonzistentnost fotografií, pokud jsou světelné sety v atelierech výrazně odlišné.

Druhým a asi častějším problémem je pak skloubení vlastních požadavků na ateliér s jeho časovými možnostmi. Pronájmu obvykle využívá více fotografů, takže přístup do něj je jasně vymezen rozpisem. V případě vlastního ateliéru vás nikdo neomezuje a fotografovat můžete kdykoli chcete.

Místo, více místa!

Prakticky u jakéhokoli ateliéru je třeba primárně řešit dvě věci, a to prostor a osvětlení. Vše ostatní obvykle můžete doladit svépomocí nebo až později, ovšem tyto dva předpoklady jsou nejdůležitější. Pomineme-li pronájem nebo koupi vhodného prostoru, pak nám zbývá jako realizovatelná možnost domácí ateliér.

DSC_1871.jpg

V rámci starších a malých bytů může být ateliér poměrně složité naplánovat, řekněme, že jakýmsi smysluplným minimem je místnost 4×3 metry, respektive prostor s délkou minimálně 4 metry (lépe více) a šířkou potřebnou pro fotografování plánovaných objektů. Čistě teoreticky by vám mohla dostačovat i šířka 2–2,5 metru, ovšem za cenu sníženého komfortu zejména při pohybu kolem pozadí.

Pro ateliérovou fotografii jsou vhodné pouze tři barvy – černá, bílá a šedá – veškerou další barevnost je pak vhodné realizovat za pomoci vyměnitelných pozadí. Důraz na tyto tři barvy je zcela prostý, i když mají různou odrazivost, žádným způsobem neovlivňují barevnost světla, což se například o zelené zdi říct nedá. Při výběru vhodného místa je dobré myslet nejen na stěny a strop, ale také na podlahu. Koberec nebo plovoucí podlaha mohou mít také vliv na barvu světla, zejména toho odraženého, které pak dopadá na tvář portrétovaného zespodu.

V případě produktové fotografie je samozřejmě práce jednodušší, jelikož můžete fotografované předměty obvykle umístit na vyvýšené místo ideálně do difuzního stanu. U portrétů či aktů je vhodné přemýšlet nad plánovanou scénou v širším kontextu a promyslet či zkusit odhadnout, jak se bude světlo vyzařované zábleskovou jednotkou odrážet a tím pádem „posbírat“ i barvu okolních předmětů a vybavení.

Jak na pozadí...to na zdi

Ačkoli by se mohlo zdát, že není třeba pořizovat pozadí, když máte k dispozici čistě bílý pokoj, není tomu tak. I kdybyste fotografovali pouze portréty, je pozadí jisté řešení případných nerovností na zdi, které by mohly být vidět.

Pozadí navíc nemusíte kupovat zrovna to nejdražší, které je určeno pro profesionální práci. Jeho úkol velmi dobře zastane i široká role balicího papíru, jednobarevná roleta v bílé, černé nebo šedé barvě, případně jiná jednobarevná roleta.

Použití například bílého prostěradla není úplně dobrý nápad, jelikož na textilním materiálu bez (alespoň tenkého) zalakování nebo laminace je vidět každý záhyb – úspěšné použití jednobarevné látky znamená jej perfektní vyžehlení a následné vypnutí všech záhybů.

FOM_8384.jpg

Pouze v případě požadavku na černé pozadí je vhodné použít samotovou látku, která je nejen velmi tmavá, ale navíc mívá minimální odrazivost a je spíše matná, takže nehrozí nechtěné lomy světla či jeho odrazy v určitých úhlech. V případě, kdy je vaším záměrem použití například zmačkané textilie na pozadí je samozřejmě taková textilie ideálním adeptem k použití. Pamatujte však na to, že v jednoduchosti je síla.

První kroky v ateliéru

  • Vyznačte si místo, kde bude fotografovaný model. Pokud bude sedět, postavte vždy židli jako první – vhodná je barová židle bez opěradla
  • Nastavte světla vzhledem k místu, kde bude stát portrétovaný
  • Usaďte model a zapněte pilotní světla
  • Opravte úhly světel podle stínů v obličeji, v případě potřeby umístěte odraznou desku
  • Změřte světlo a upravte výkon blesků
  • Nastavte odpovídající clonu na fotoaparátu
  • Nastavte nejkratší možný čas, při kterém je ještě možné fotografovat s blesky (tzv. X-synchro)
  • Zkontrolujte propojení blesků s fotoaparátem pomoc testovacího odpalu nebo fotkou nanečisto
  • Zaostřete na oči, překomponujte a foťte

Největší efekt má samozřejmě samostatné pozadí v okamžiku, kdy fotografujete celou postavu nebo portrét v sedě na zemi – u takových záběrů je důležité skrýt přechod mezi zdí a podlahou a vytvořit tak velmi jednoduše nekonečné pozadí.

Fotografování na pozadí tří barev se může zdát omezující, nicméně právě takový postup vás nejen vyškolí, ale navíc vám usnadní práci – přemýšlet budete muset vedle prvotní expozice a nastavení světel už jen a pouze nad kompozicí.

Osvětlení

Pro potřeby domácího atelieru je možné volit různé způsoby osvětlení od jednoduchých stálých světel v jejich halogenovém nebo LED provedení přes sadu externích blesků až po plnohodnotná záblesková světla. Ta jsou samozřejmě ideálním řešením v případě, že se chcete věnovat ateliérové fotografii na vyšší úrovni a očekáváte konzistentní výsledky.

Základem pro ateliérovou fotografii je dvojice světel se softboxem nebo odrazným deštníkem a minimálně jedna odrazná deska pro případné vykrývání stínů. Odpalování externích blesků je pak možné buď kabelem nebo optickým čidlem, které se řídí zábleskem z interního nebo nasazeného externího blesku. Nejpohodlnější je vzdálené bezdrátové odpalování, kdy nejste omezeni délkou kabelu ani pozicí vůči optickému čidlu záblesků.

app.jpg
Řada aplikací pro mobilní telefony či tablety vám ukáže, jak světla nastavit pro konkrétní výsledek.

Ještě před pár lety s sebou neslo vybavení atelieru náklady ve výši kupní ceny ojetého automobilu. Naštěstí však šel pokrok i v tomto směru a dnes není problém pořídit základní ateliérový set v ceně do 20 tisíc korun. Většinou se ale jedná o úplný základ s relativně nízkým výkonem a malými softboxy.

Pro fotografován produktů používáme už nějaký ten týden novou sestavu externí zábleskových světel FOMEI, která jsou prodávána v poměrně zajímavém a praktickém setu, který uspokojí i náročnějšího fotoamatéra nebo začínajícího profesionála.

Pokračování 2 / 2

Kit pro začátek – FOMEI Digitalis Pro 400S

Za částku těsně pod 35 000 Kč dostanete dvojici zábleskových světel Digitalis Pro 400S s výkonem 2× 400W, dvojici stojanů s maximální výškou 380 cm, dva adaptéry pro uchycení softboxů, osmiúhelníkový softbox o průměru 120 cm, obdélníkový softbox 60 × 85 cm a vysílač se dvěma přijímači pro vzdálené odpálení záblesku. Součástí jsou samozřejmě i výbojky, pilotní světlo a také veškerá potřebná kabeláž.

kit.jpg

Sestavení kompletního balení je poměrně rychlé a ve třech lidech je za slabou půlhodinku hotovo a asi nejsložitější je složení softboxů a jejich správné upnutí k adaptéru pro nasazení na zábleskové jednotky. Další výzvou je pak nastavení bezdrátového propojení pomocí vysílače a dvojice přijímačů – ty jsou naštěstí v provedení slot-in, takže je stačí pouze zasunout do zábleskových světel, nastavit na nich stejný komunikační kanál jako na vysílači a můžete fotografovat.

odpalovač.jpgpřijímač.jpg

Konstrukce z kovové slitiny je odolná a úchyt pro upevnění na stativ společně s plastovým mandlem jsou demontovatelné pro případné uchycení na stropní držák. K dodávanému adaptéru je možné uchytit jak softboxy z balení, tak i případné další příslušenství v podobě reflektoru nebo komínku s voštinou – adaptér má bajonetové uchycení s pojistkou.

FOMEI Digitalis 400

Jelikož je již složení testovaného setu výprodejovým zbožím, připravila společnost FOMEI mírně odlišný, avšak levnější set Digitalis 400, který nabídne z pohledu světelného výkonu prakticky to stejné.

Digitalis_Obrázek.jpg

Za částku okolo 23 500 Kč dostanete dvojici zábleskových světel Digitalis 400 s výkonem 2x 400 Ws, dvojici stojanů s maximální výškou 250 cm. Jeden adaptér pro uchycení softboxu, osmiúhelníkový softbox o průměru 120 cm, studiový deštník 85 cm a vysílač se dvěma přijímači pro vzdálené odpálení blesku.  Při koupi samostatných produktů je cena téměř 28 000 Kč.

Digitalis_Galerie001__DSC5087.jpg

Rozdíl mezi oběma sety je mimo příslušenství, také v samotné zábleskové jednotce, která má odlišný způsob ovládání – namísto tlačítek jsou to otočné potenciometry – jeden pro ovládání síly záblesku, druhý pak pro regulaci síly pilotního světla. Vedle hlavních potenciometrů jsou čtyři jednoduchá tlačítka, Pro snadnou orientaci jsou kolem potenciometrů piktogramy indikující nastavený výkon. 

Samotná práce se světly je také velmi jednoduchá díky přehlednému ovládacímu panelu. Ve spodní části je hlavní vypínač a zásuvka pro síťový (220 V) kabel spolu s pojistkou. Vlevo nahoře je rozměrný displej a vedle něj pak šest menších funkčních tlačítek a dvojice velkých tlačítek nahoru/dolů. Stisk je jasný a přesný, tlačítka jsou nízkozdvihová s plastovým krytím, které bude mít dostatečnou pasivní ochranu proti prachu.

Tlačítka slouží k následujícím volbám:

  • přepínání mezi nastavením pilotní žárovky / výbojky
  • ovládání výkonu po 0,1 nebo 0,5 krocích
  • proporcionální ovládání výkonu záblesku a pilotní žárovky (on / off) – změny výkonu je shodná u obou zdrojů světla
  • aktivace světlo citlivého čidla pro odpalování blesku (režim slave)
  • zvukový signál nabití blesku (on / off)
  • test záblesku

Po prvotním nastavení (krok výkonu, zvuk, čidlo) budete pracovat prakticky jen s přepínačem žárovka/výbojka a nastavováním výkonu pomocí nahoru/dolů. V obou případech je k dispozici nastavení v 8 stupních, které mají dostatečný rozsah, dále upravitelný nastavením expozice na fotoaparátu.

blesk.jpgblesk_1.jpg

Práce se záblesky je opravdu jednoduchá, je třeba počítat s rozdílnou velikostí softboxu a tím pádem také rozdílným kuželem emitovaného světla – zde je jasné určení světla s větším softboxem, jako hlavního. Z čistě praktického hlediska bychom ocenili ještě úchyt na zadní stran u ovládacího panelu, s jehož pomocí by bylo možné mnohem pohodlnější a jistější nastavení náklonu. Sestavení i rozebrání je dílem chvilky, Vzhledem k ceně zamrzí absence tašky pro přenášení kompletu – v balení jsou pouze obaly na stativy.

Technické parametry FOMEI Digitalis Pro 400S

  • Směrné číslo: 32,5 (ISO100, reflektor 16,5cm, 1m)
  • Výkon záblesku: 400 Ws
  • Pilotní žárovka: 300 W GX 6,35
  • Režimy synchronizace: manuální
  • Rychlost hoření blesku: 1/2300s
  • Čas nabití: 0,1 - 1,1s
  • Synchronizace: Normal/ HSS (pouze s odpalovači TR-X32)
  • Regulace výkonu: 1,0 - 7,0
  • Barevná teplota: blesk 5 500 ±200 K; pilotka 3200 K
  • Napájení: AC - síťové
  • Vestavěné chlazení: ano
  • Vestavěný přijímač: ne
  • Synchro vstup: FOMEI odpalovače + jack 6,3mm
  • Bajonet : FOMEI/Bowens
  • Rozměry: 276 × 120 × 255 mm
  • Váha: 2,3kg

Cena setu

  • FOMEI Digitalis Pro 400S kit – 34 490 Kč

Cena samostatně

  • 2× FOMEI Digitalis Pro 400S – 21 980 Kč
  • Vysílač TR-16 – 1 390 Kč
  • 2× Přijímač TR-16RFD – 2 980 Kč
  • Softbox 120 cm – 3 490 Kč
  • Softbox 60 × 85 cm – 2 790 Kč
  • 2× Adaptér DFS-FOMEI/Bowens – 780 Kč
  • 2× stojan Master LS-13B – 3 980 Kč
  • Dohromady – 37 390 Kč

Určitě si přečtěte

Články odjinud