Zdroj: Vivo

Zdroj: Vivo

Zdroj: Vivo

Zdroj: Vivo

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Foto: Jan Pánek, Živě.cz

Zdroj: Vivo
Foto: Jan Pánek, Živě.cz
Foto: Jan Pánek, Živě.cz
Foto: Jan Pánek, Živě.cz
46
Fotogalerie

Jak fotí Vivo X200 Pro. Blýskne se v noci i ve dne

Vivo X200 Pro je nástupcem dvou generací velmi podařených fotomobilů, a proto je jasné, že budu mít od novinky nemalá očekávání. Foťáky nejsou pouze převzatou sestavou z loňského X100 Pro. Naopak, máme zde hodně novinek – takže jaké to jsou a jak si foťáky v mobilu stojí?

Hlavní foťák doznal velké změny díky novému snímači, původně velký palcový sensor nahradil trošku menší, ale novější 50Mpx Sony LYT-818. Tomu se musel přizpůsobit i objektiv, který je nově světelnější, zachována je optická stabilizace obrazu. Asi největší změnou si prošel foťák s teleobjektivem, samotný snímač má 200 Mpx oproti 50 Mpx, snímač je mnohem větší, má 1/1,4“ oproti 1/2,51“. Drobně se mu zkrátilo ohnisko ze 100 mm na univerzálnějších 85 mm, OIS samozřejmě zůstala. Vivo tak po letech našlo perfektní kompromis mezi přiblížením, univerzálností a optickou kvalitou. Zato ultraširokáč ani selfie kamerka se papírově nezměnily.

Jak si fotomobil vede v praxi? Vivo šlo do rizika a téměř ve všech ohledech se to vyplatilo, fotky jsou velmi povedené, mají skvělé detaily, hezké barvy a opět propracovaný noční režim. Nicméně tentokrát už vše není perfektní, ukážeme si jeden šrám na kráse.

Parametry fotoaparátů:

50Mpx hlavní foťák, F1,6, 23 mm, 1/1,28", PDAF, OIS
200Mpx foťák s teleobjektivem, F2,7, 85 mm, 1/1,4", PDAF, OIS, makro 2,7:1
50Mpx ultraširokáč, F2,0, 15 mm, 1/2,76"
32MPx selfie, F2,0, 20 mm

Režim Krajina

U Vivo X200 Pro jsme se dočkali přepracované aplikace fotoaparátů. Novinkou je režim Krajina, který nahradil několik předešlých režimů do jednoho. Zejména už v aplikaci nenajdete Noční režim, který je implementovaný právě zde do Krajiny. Noční režim se zapíná i při běžném foto režimu, ale takto si ho vynutíte.

Vivo tedy míří na uživatelskou jednoduchost, kdy běžný foto režim poslouží pro normální situace a při více uměleckém záměru si zapnete režim Krajina, kde budete mít třeba mírně odlišné nastavení. Režim Momentka poslouží k vyfocení mnoha záběrů vyžadující rychlé snímání, je to na úkor kvality a potřebujete k tomu dobré světlo, takže jej používejte uvážlivě.

4 (1).jpg4 (2).jpg4 (3).jpg
4 (4).jpg4 (5).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při 1× a 2× zoomu a foťák s teleobjektivem při 3,7× a 10× zoomu

Profesionálové si mohou zapnout režim Pro, kde najdou pokročilé nastavení včetně možnosti fotit do RAWu. Případně je možné zvolit režim plného rozlišení, v něm se fotky nebudou přepočítávat na 12 Mpx (platí to pro všechny zadní objektivy), ale zůstanou na 50, resp. 200 Mpx. Všechny tyto režimy jsem testoval a dobrou zprávou je, že pro nenáročné focení na ně ani nemusíte sáhnout, abyste z mobilu dostali skvělou kvalitu. Až ti nejnáročnější fotografové je mohou použít ve specifických případech.

Opět králem noci

Chytrý algoritmus pro noční focení téměř dokáže nahradit bezzrcadlovku a stativ. V situacích, kde by profesionál musel složitě rozkládat stativ a svou profesionální výbavu, Vivo v pevných rukou prodlouží expozici na několik sekund a složí to do velmi povedené fotky. Výsledky jsou v takových případech velmi dobré. Pochopitelně s profesionální výbavou by výsledky byly o něco lepší, ale zde to vztahuji k dalším fotomobilům.

10 (1).jpg10 (2).jpg10 (3).jpg
10 (4).jpg10 (5).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při 1× a 2× zoomu a foťák s teleobjektivem při 3,7× a 10× zoomu

V noci můžete bez obav používat hlavní foťák i foťák s teleobjektivem. Pokud je scéna aspoň trošku dobře nasvětlená, výsledky budou velmi povedené, objekty budou mít dost detailů a barvy budou přirozené. I pokud na scéně téměř není světlo, dostanete použitelný záběr, který ukáže, co jste fotili. Byť už to nebude na tak vysoké technické úrovni, což se dá očekávat.

12 (1).jpg12 (2).jpg12 (3).jpg
12 (4).jpg12 (5).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při 1× a 2× zoomu a foťák s teleobjektivem při 3,7× a 10× zoomu

Co bývá u telefonů běžné, ultraširokáč není v noci příliš dobrý. Stále se v tomto případě dá považovat za použitelný, ale například fotka nemá detaily, jež jsou vyhlazené po odšumování. Úplně také nedoporučuji používat dvojnásobné přiblížení hlavního foťáku, které v noci trošku ztrácí detaily. Rovnou přejděte na foťák s teleobjektivem, jenž je v noci skvělý.

Zkoumáme detaily

Popisná analýza hlavního foťáku a foťáku s ultraširokáčem by byla velmi nudná, oba jsou totiž téměř perfektní – kromě jedné situace, kterou si rozebereme později v samostatné kapitole. U těchto dvou foťáků mám vůbec problém najít nedokonalosti, mají ostrou, ale přirozenou kresbu, skvělé barvy, které si můžete vyladit pomocí presetu – já používal výchozí živý.

1 (1).jpg1 (2).jpg1 (3).jpg
1 (4).jpg1 (5).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při 1× a 2× zoomu a foťák s teleobjektivem při 3,7× a 10× zoomu

Na velmi dobré úrovni jsou i digitální zoomy, v případě hlavního foťáku můžete přepnout na 2× přiblížení. U foťáku s teleobjektivem je mimo základní 3,7× optický zoom vůči hlavnímu foťáku i skvělý 10× zoom. Ten již sice přináší nějaké optické kompromisy, ale celkově je povedený a nemusíte se jej vůbec bát používat.

Tradičně nejslabším foťákem je ultraširokáč, což je běžné u všech fotomobilů. Stále je tedy v porovnání dalších ultraširokáčů vlajkových lodí velmi povedený, ale v porovnání s jinými ohnisky už neobstojí. Nemá tak detailní ani přirozené detaily, ty jsou navíc často mírně vyhlazené kvůli použití odšumování (a to často i v dobrém světle). Nalezneme zde rohovou neostrost a se zhoršujícími světelnými podmínkami se zhoršuje i kvalita výstupu. Zbytek problémů řeší sám mobil a koriguje je při vyvolávání fotek z RAWu, jak si ukážeme později.

3 (2).jpg3 (1).jpg3 (3).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při a foťák s teleobjektivem

Po stránce kvality výstupu se všechny foťáky řadí k tomu nejlepšímu, co momentálně lze mít v mobilu. Pochopitelně jednotlivé vlajkové lodě se liší detaily jako konkrétními snímači, objektivy a zpracováním fotek, takže mají různé přednosti a slabiny. Bohužel, jedna výrazná slabina je k vidění i zde, pojďme si ji rozebrat dopodrobna.

Problematické odlesky

U všech zadních foťáků jsem se při testování setkal s nechtěnými odlesky v protisvětle. Bylo to v různých situacích a často se mi stávalo, že jsem je viděl, když jsem je neočekával, a naopak v některých náročných situacích se neobjevily. Taková nekonzistence je také problém, protože fotograf neví, co může od foťáků očekávat.

2 (1).jpg2 (2).jpg2 (3).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při a foťák s teleobjektivem

Začneme u první testovací scény, kdy se neprojevily problémy na žádném objektivu. Slunce je zde téměř uprostřed snímku, což je pro objektiv lepší případ. Nepozorujeme zde zásadní lokální ztrátu kontrastu okolo slunce ani výrazná „prasátka“, jediné je k vidění u foťáku s teleobjektivem.

6 (1).jpg6 (4).jpg6 (5).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při a foťák s teleobjektivem

Druhá scéna ukazuje problémy u všech foťáků. Ultraširkáč na tom není až tak špatně a trápí ho jen lokální ztráta kontrastu okolo slunce a lokalizované světelné paprsky, což není příliš rušivé. U hlavního foťáku vidíme světelný pruh, který protíná slunce a míří dolů, v této scéně tolik neruší, protože je světlá. Velmi podobný světelný pruh můžeme vidět u foťáku s teleobjektivem.

7 (1).jpg7 (2).jpg7 (3).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při a foťák s teleobjektivem

Ve třetí scéně stojím na hraně stínu, což nejvíce vadí ultraširokáči, který vyprodukoval velmi silný odlesk přes celou fotku a méně nápadný sekundární odlesk vpravo dole. Hlavní foťák má vpravo dole jen menší odlesk a foťák s teleobjektivem zase trpí na ztrátu kontrastu, jíž můžete zpozorovat v levé třetině snímku.

8 (1).jpg8 (2).jpg

Ještě jedna ukázka z režimu portrét při použití hlavního objektivu. Jednak je zde tmavší scéna, na níž lze odlesk snadněji zpozorovat. Dalším postřehem je, že odlesk zde velmi pravděpodobně zmátl algoritmus pro výpočet hloubky ostrosti, zejména v druhém případě prochází přes hlavu, která není správně ostrá.

11 (1).jpg11 (2).jpg11 (3).jpg
Zleva: ultraširokáč, hlavní foťák při a foťák s teleobjektivem

Testování odlesků zakončíme náročnou noční scénou, která dělá problémy mnohým fotomobilům, vlajkové lodě si s ní ale většinou poradí lépe. U ultraširokáče jsou odlesky skoro po celé ploše snímku, dokonce jsou i různobarevné. U hlavního foťáku vidíme světelný závoj opět po celé ploše snímku a k němu se přidává i pár výraznějších odlesků. Slova o světelném závoji platí i pro foťák s teleobjektivem, na fotce zcela chybí černá, přestože by tam měla být.

Obecně jsou u tohoto mobilu odlesky problém, při kontrole jsem na ně narazil i v dalších recenzích. Je zvláštní, že se podobné svislé světelné čáry objevují u dvou foťáků v různých situacích. Zato u ultraširokáče mají odlesky běžnější projev, ten můžeme očekávat podle zkušenosti s dalšími mobily.

Co zjistíme z RAWu?

Pro zajímavost a pro profíky přikládám ukázku SuperRAWu oproti JPEGu, který prošel úpravami. Nejzajímavější je porovnání u ultraširokáče, který má hodně vad. Ve všech případech lze vidět korekci expozice, doostření a následně i aplikaci presetu živých barev, který scéně dodá mimo jiné i černou a díky tomu hloubku.

siro-RAW.jpgsiro-JPEG.jpg
Ultraširokáč: porovnání RAWu bez úprav vlevo a vyvolaného JPEGu vpravo
hl-RAW.jpghl-JPEG.jpg
Havní foťák: porovnání RAWu bez úprav vlevo a vyvolaného JPEGu vpravo
tele-RAW.jpgtele-JPEG.jpg
Teleobjektiv: porovnání RAWu bez úprav vlevo a vyvolaného JPEGu vpravo

Doporučuji fotky zobrazit v plné kvalitě.

Výborné video

Video z mobilu má skvělou kvalitu. Můžete vybírat z mnoha rozlišení a snímkovacích frekvencí, doporučuji však 4K při 60 fps, protože to dokážete zobrazit na nejvíce zařízeních a v tomto případě máte k dispozici všechny objektivy pro přepínání ohnisek v průběhu nahrávání.

Ukázkové video ve 4K:

Jak vidíte na ukázkách, kvalita je opravdu výborná, vidíte i ty nejjemnější detaily. Samozřejmě se kvalita liší podle použitého objektivu, jak jsme si je popsali výše. Dále zde jsou mírně odlišné barvy kvůli jinému barevnému presetu, můžete však nahrávat do logu, stáhnout si LUT tabulky a dělat color grading ručně jako profesionálové, pokud byste o to měli zájem.

Ukázkové video ve 4K:

K dispozici je i standard Dolby Vision, což zajistí skvělý obraz na kompatibilních zobrazovadlech. Můžete si zapnout i funkce jako čtecí zařízení, které vám bude ukazovat v plovoucím okně připravený text, což je perfektní pro vloggery.

Ukázkové video ve FHD:

U nočního videa jde kvalita dolů a v opravdu špatných světelných podmínkách bych doporučil vyhýbat se ultraširokáči. Občas může dělat drobné problémy vítr s nechtěným hlukem, ale pro tento případ jsem v telefonu žádné softwarové řešení nenašel.

Závěr

Začneme od toho nejpovedenějšího – foťáku s teleobjektivem. Ten představuje špičku mezi fotomobily díky své univerzalitě, skvělé obrazové kvalitě a výkonu v noci. Navíc umožňuje využít plného 200Mpx rozlišení, které nabídne další detaily, aniž by byly vytvořeny na úkor přirozenosti kresby. Dalším obrovským plusem je 10× zoom, který je překvapivě kvalitní.

Hlavní foťák doznal nějakých změn od minula, ale asi nemohu s určitostí říct, že se jedná o výrazný krok kupředu od X100 Pro. Stále se jedná o skvělý foťák, protože u o loňského a předloňského modelu patřil ke špičce. Nejspíše nulový pokrok je u ultraširokáče, ale u něj je za poslední roky patrná stagnace u všech vlajkových lodí.

Výsledky popsané v odstavcích výše by mi stačily, abych telefon mohl označit za pokrok oproti loňskému modelu. Bohužel do toho promlouvají odlesky v protisvětle, které jsou výraznější než u všech vlajkových fotomobilů, které jsem vloni testoval. Odlesky se pochopitelně neprojeví ve všech situacích, ale zato někdy dokáží focení hodně znepříjemnit.

GetFile.aspx.png

Finální verdikt nad telefonem tedy není moc jednoduchý, po většině stránek lze zpozorovat pokrok oproti loňskému modelu, ale také vám občasně fotku rozjasní světelný odlesk. Hodně tedy záleží na způsobu focení, nicméně se dá říct, že Vivo X200 Pro je i přes menší univerzálnost skvělý fotomobil s výborným foťákem s teleobjektivem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud